شبکه هوشمند چیست ؟

مفهوم شبکه­ هوشمند سازی کاملا در اخبار و بازار هست ولی اکثریت مردم در واقع نمی­دانند که یک شبکه­ هوشمند سازی دقیقا از چه اجزایی ساخته شده است؟

 

شبکه هوشمند

 

شبکه هوشمند  به یک شبکه­ الکتریک دلالت دارد که اساسا یک شبکه­ کامل را تعریف می­ کند و شامل خطوط انتقال، مبدل­ ها، ایستگاه­ های فرعی توزیع و همه­ لوازمی است که باعث انتقال الکتریسیته از کارخانجات تولید به خانه و مراکز بازرگانی می­­ گردد.

شبکه­ های بسیار اولیه در دهه­ ۱۸۹۵-۱۸۸۵ ساخته شد و با گذر زمان تعداد شبکه­ ها به افزایش خود ادامه می دهد و برای همین است که الان بیش از ۹۲۰۰ شبکه در سراسر دنیا وجود دارد که  بیش از یک میلیون مگاوات نیرو به مصرف کنندگان می­رساند. همانطور که تحول رابطه­ مستقیمی با زمان دارد، پس برای یک عملکرد موثر از شبکه، تکنولوژی دیجیتال به سیستم شبکه معرفی شده است. تکنولوژی دیجیتال جدید ارتباط دوطرفه را مقدور می­ سازد که ارتباط مستقیم بین صنایع همگانی و همه­ مصرف کنندگان را تضمین می­ کند.

 

شبکه هوشمند

 

یک شبکه­ هوشمند سازی چیست ؟

به بیان ساده،یک سیستم اتوماسیون صنعتی بین صنایع همگانی و مصرف کنندگان.

این شبکه­ هوشمند سازی متشکل از سیستم دیجیتال پیشرفته، اتوماسیون صنعتی، کامپیوتر و کنترل است که یک ارتباط دو طرفه­ را بین عرضه کننده نیرو و مصرف کننده­ آن تضمین می­ کند. در یک سیستم شبکه­ الکتریکی  معمولی، عرضه کننده­ برق فقط افت نیرو را زمانی که مشتری با آنها تماس می­گیرد، خواهد فهمید. ولی در مورد سیستم شبکه­ هوشمند سازی ، اگر عرضه­ برق قطع شود، فراهم کننده­ خدمات به صورت خودکار به محدوده­ تحت تاثیر واقع شده، پاسخ می ­دهد، چون اجزای شبکه­ هوشمند سازی دیتای کافی را فراهم می­کنند. مثلا از مبدل نیرو، سیستم توزیع و انتقال اصلی و در نهایت به سیستم عرضه­ خانگی(شما ممکن است بگویید utility meter )

 شبکه هوشمند

 

چه چیزهایی یک شبکه هوشمند سازی را می­ سازد؟

بر اساس دپارتمان انرژی امریکا، چهار نوع تکنولوژی پیشرفته یک شبکه­ الکتریکی معمولی را به هوشمند تبدیل می­ کند که این موارد هستند:

  1. ارتباط کاملا خودکار و تلفیقی بین همه­ اجزای شبکه­ الکتریکی
  2. کنترل اتوماتیک توزیع نیرو، معایب و تعمیرها
  3. پنل مدیریت پیشرفته، نرم افزار و مکانیزم حمایت کننده­ تصمیم
  4. تکنولوژی حس کردن و اندازه ­گیری دقیق به وسیله تجهیزات ابزار دقیق

تکنولوژی به روز شده­ شبکه­ هوشمند سازی، تجهیزات اتوماسیون صنعتی با سازمان دهی و سیستم کنترل عالی دارد که پاسخشان دقیق است و نیازهای به شدت روزافزون به برق را برطرف می­کند. زمانی که این شبکه­ های هوشمند سازی به کار گرفته نمی­ شدند، همه­ کمپانی­ های صنایع همگانی مجبور بودند تا کارگران مربوطه را بفرستند تا مترخوان را ببرند و دیتای مورد نیاز مرتبط با  مصرف کننده را به دست آورند.

 

 شبکه هوشمند

 

یک شبکه­ هوشمند سازی چه کاری انجام می دهد؟

شبکه­ هوشمند سازی وظایف زیادی انجام می­ دهد. بعضی مزایای یک شبکه­ هوشمند سازی در زیر آمده است:

  • انتقال و توزیع موثر نیروی برق
  • ذخیره سریع نیروی برق بعد از شکست نیرو در اثر معایب
  • هزینه­ کمتر عملیات، نگهداری، مدیریت و برق برای صنایع همگانی و مشتریان
  • هزینه و نرخ نیروی برق پایین به علت کاهش پیک تقاضا
  • ایجاد گزینه­ های بهتری از تلفیق انرژی تجدیدپذیر برای سیستم­ های تولید نیروی خودی
  • بهبود امنیت و حفاظت

 شبکه هوشمند

 

کاربردهای سیستم شبکه­ هوشمند سازی

گسترش تکنولوژی دیجیتال به شبکه ­های هوشمند سازی، اطمینان پذیری، کارآمدی و قابلیت دسترسی را به مشتریان تضمین می­ دهد با توجه به این که همه­ صنایع برقی در راستای پایداری اقتصاد ملت محاسبه می ­کنند. درست در آغاز زمان انتقال، اجرای آزمون برای بهبود تکنولوژی به وسیله­  ارتقا، توسعه و نگهداری استانداردها در یک استاندارد آستانه مخاطره آمیز می­ شود و همچنین کاربردهای این شبکه­ های کارآمد همه­ این مسائل را برطرف می­ کند.

 

 download_1_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy.jpg

 

کاربردهای اساسی شبکه­ های هوشمند سازی عبارتند از:

 بالا بردن مهارت و کارآمدی خطوط انتقال

  ریکاوری سریع بعد از هر گونه شکست ناگهانی/خرابی در خطوط و تغذیه کننده ها

  کاستن مخارج

  کاستن تقاضای پیک

توانایی برای تلفیق شدن با منابع انرژی تجدیدپذیر را در یک سطح بزرگ می ­بخشد که باعث اشتراک گذاری بار و کاهش بار در مقیاس وسیع می­ شود.

 

 شبکه هوشمند

 

هوشمند سازی در دنیای امروز

این روزها، قطع عرضه­ نیرو یک موضوع بسیار رایج است که تعداد زیادی از افراد با آن مواجه هستند . در واقع هر گونه خطایی در تغذیه کننده یا خطوط توزیع اصلی باعث یک خاموشی کامل می ­شود چون کل سیستم از دستور خارج می­ شود و عملکرد صنایع متوقف خواهد شد.

ولی شبکه­ هوشمند سازی قابلیت حفظ سیستم به کار کردن به وسیله­ مدیریت بحران دارد چون آنها قابلیت به جریان انداختن مجدد بعد از هرگونه بروز اشکال در جریان را می­ بخشند. شبکه­ هوشمند سازی نه تنها ارتباط بین مشتریان و صنایع همگانی را فراهم می ­کند بلکه آنها به کاربران این امکان را می ­دهند که مصرف برقشان را به طور سیستماتیک مدیریت کنند، مثل ما که از ذخیره سازی آنلاین از هر کجا و هر زمان استفاده می­ کنیم.

مدیریت برق در جسم سازماندهی شده به وضوح باعث کاهش هزینه می­ شود. یکی از کاربردهای جالب، سنجش گرهای هوشمند هستند. با کمک سنجش گرهای هوشمند ما نیازی نیست یک ماه کامل برای دریافت قبض برق صبر کنیم، و ما می­ توانیم روزانه به صورت آنلاین آن را مشاهده و دریافت کنیم که به وضوح باعث ذخیره­ پول برای مشتری و ذخیره­ انرژی برق برای کل کشور می­شود که باعث حمایت از پایداری اقتصاد کشور می ­شود.

 

شبکه هوشمند

 

پیش اخطارهایی که خواهند آمد طیف گسترده­ ای از دیتا و تجهیزات فنی در کنار تجهیزات و پروتکل ­های اتوماسیون صنعتی دارند، پس مهم ترین چیز تضمین این که آیا سیستم به صورت مناسب نصب شده است خواهد بود، چون اگر چاله­ های حلقه در گسترش این تکنولوژی نباشد، شبکه­ های هوشمند سازی در سطح جهانی انقلابی در بخش نیرو و همچنین اینترنتی که باعث تحول در دنیای IT شد، خواهد آورد.

اطلاعات تکميلي