فناوری پلاسمای سرد

فناوری پلاسما در حوزه های مختلف پزشکی و تجهیزات پزشکی، بیومتریال، دارویی، کشاورزی، صنایع غذایی، چاپ و بسته بندی، نساجی، خودرو، صنایع هوافضا، کوتینگ، اپتیک و الکترونیک و دهها مورد دیگر کاربرد داشته و می تواند در پیشرفت و به روزآوری این حوزه ها به طور چشمگیری دخیل باشد. 

 

فناوری پلاسمای سرد

 
اما جنبه مهمتر که این دانش را متمایز کردهو علت اصلی سرمایه گذاری صاحبان صنایع و مجامع علمی بر این فناوری ست چیست؟‌
بررسی گزارشات مطالعات و تحقیقات ونیز نتایج فعالیت ها در حوزه ها و صنایع مختلف ما را به چند نتیجه مشترک می رساند. این نتایج مشترک عبارتند از : 
•پلاسما به عنوان یک فناوری سبز شناخته شده است. این تکنولوژی در هر حوزه ای که وارد می شود زیست سازگار و دوستدار محیط زیست معرفی می گردد.
•دوم آنکه دراکثر حوزه ها بکارگیری این روش در کل فرایند  اقتصادی و مقرون به صرفه است. 
 
 
فناوری پلاسمای سرد
 
 
هر دوی این دلایل می تواند علل مشترک داشته باشد. به عنوان مثال کاهش مصرف انرژی، کاهش مصرف آب درقبال آن کاهش هزینه ها، بهبود کیفیت محصولات، افزایش بهره وری، کمک به افزایش تولید و تولید ایمن، ایمنی فرایند،دربرخی حوزه ها حذف یا کاهش تولید و مصرف مواد شیمیایی و آلاینده های زیستی، کمک به رعایت بهداشت و سلامت و بسیاری از موارد دیگر برای اکثر حوزه ها مشترکند. لازم به ذکر است گزارشات و اسناد علمی و رسمی در باب دستاوردهای پلاسما به تفکیک حوزه کاربرد وجود دارد. 
 
 
فناوری پلاسمای سرد

 

شرکت Plasmatreat در سال 1995 میلادی در آلمان تاسیس شده است. با توسعه تکنولوژی Openair® Plasma، این شرکت توانسته است خود را به عنوان یکی از تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان تجهیزات پلاسما وارائه‌دهنده خدمات سطح بالای فناوری در سراسر جهان معرفی کند.

 

فناوری پلاسمای سرد

 

شرکت Plasmatreat بر توسعه کاربردی از فناوری پلاسما در صنایع مختلف ازجمله خودرو، الکترونیک، بسته‌بندی، کالای مصرفی، علوم زیستی، منسوجات و انرژی‌های جدید تمرکز دارد.  هدف اصلی این شرکت فعال‌سازی سطح و پوشش پلاسما در سطوح ساخته شده از موادی مانند پلاستیک، فلزات، شیشه، منسوجات و کامپوزیت می‌باشد.

 

فناوری پلاسمای سرد

 

یکی از کاربردهایی که این شرکت با استفاده از فناوری پلاسما سرد اتمسفری توسعه داده است، افزایش چسبندگی میان شیشه و صفحه TFT در صفحه نمایش خودرو، سیستم‌های ناوبری و ... می‌باشد. پلاسما دو کار را به طور همزمان انجام می‌دهد. سطح را تمیز و از سویی دیگر آن را فعال می‌کند به طوری که کشش سطحی را تا > 72 mN / m می‌رساند در نتیجه فضای خالی میان شیشه و TFT کاملا بدون حباب شده و چسبندگی را به میزان زیادی بهبود می‌بخشد.

فناوری پلاسمای سرد

 

از آنجا که صفحات اغلب در تعداد زیاد تولید می‌شوند و دارای خطوط تولید کاملا اتوماتیک هستند، استفاده از  سیستم  Plasma Openair® به دلیل عملکرد برخط آن، می‌تواند یک مزیت به حساب بیاد. نازل پلاسما بر روی سیستم‌های رباتیک و یا محور چرخ‌ها نصب  و فرآیند تولید کاملا اتوماتیک انجام می‌شود.

 

اطلاعات تکميلي