تجهیزات اندازه گیری تابلویی

دستگاه های اندازه گیری تابلویی وسایل اندازه گیری الکتریکی هستند که معمولاً با دقت (حساسیت) کمتر و در کلاس (طبقه بندی) پایین تر (۵- ۲٫۵) ساخته می شوند. در موردهای دقیق تر با کلاس ۱٫۵ یا ۱ هم ممکن است ساخته شوند، از نظر ساختمان خارجی ضدضربه، ضدآب و مقاوم در برابر عوامل خارجی نیز می باشند به خاطر نصب در روی تابلوهای کارخانجات صنعتی یا تابلوهای فرمان، تولید و توزیع انرژی الکتریکی به صورت: ولت متر، آمپر متر، وات متر، فرکانس متر، کسینوس فی متر و کنتور به همراه مبدلهای (ترانسفور اندازه گیری) جریان و یا ولتاژ استفاده می شوند. صفحۀ نشان دهندۀ این وسایل به شکل مربع، مربع مستطیل و یا گرد با حدود اندازه گیری ۹۰، ۲۷۰ و ۳۶۰ درجه می باشند و در روی تابلو به صورت عمودی، افقی و یا مایل نصب می شوند در شکل مربع با استندارد دین، معمولاً به اندازه های ۴۸، ۷۲، ۹۶، ۱۴۴، ۱۹۲ میلی متر انتخاب می شوند و برخلاف دستگاه های اندازه گیری پرتابل (قابل جابه جایی) و آزمایشگاهی یک رنج سنجش بیشتر ندارند و قابل تغییر نیستند.

دستگاه های اندازه گیری تابلویی

آمپرمتر

آمپرمتر دستگاهی جهت اندازه گیری مقدار جریان موثر در مدار است که به صورت سری با مصرف کننده قرار می گیرد. برای اندازه گیری جریانی که از بار عبور می کند، باید آمپرمتر را بصورت سری با مصرف کننده قرار داد. برای توسعۀ اندازه گیری در جریان های مستقیم و متناوب توان پایین از مقاومت های موازی (Rp) که به آن شنت آمپرمتر می گویند استفاده می شود. در تابلوهای برق می توان برای اندازه گیری جریان هر مصرف کننده یک آمپرمتر و برای اندازه گیری جریان کل نیز یک آمپرمتر جداگانه در مدار قرار داد. در جریان سه فازه در صورت متعادل بودن بار، می توان توسط یک آمپرمتر جریان یک فاز را اندازه گیری کرد، و برای دو فاز دیگر منظور نمود. اما چون معمولاً بر روی شینه های اصلی تابلو، بار های متعادل قرار نمی گیرد لذا برای هر شین یک آمپرمتر و در مجموع از سه آمپرمتر استفاده می شود. آمپرمترها در دو نوع AC و DC در بازار موجود می باشند. در هنگام استفاده از آمپرمتر باید باید شدت جریان مدار بیش از حد جریان نامی یا جریان ماکزیمم آن نباشد. به عنوان مثال آمپرمتر صفر تا ۱۰ آمپر تنها جریان های در این محدوده را اندازه گیری می نماید. در مواردی که به خاطر زیاد بودن جریان و یا غیرممکن بودن اتصال شین به آمپرمتر، استفاده از آمپرمتر به تنهایی مقدور نباشد از ترانسفورماتور (مبدل) جریان استفاده می کنیم. گاهی اوقات جریان مصرف کننده بیشتر از این مقدار بوده که در این صورت می توان از چند روش، رنج آمپرمتر را توسعه داد که متداولترین آن در ساختمان، استفاده از ترانس جریان یا اصطلاحاً CT است. در CT، اولیه ترانس از یک هادی یا شین و ثانویه آن از یک سیم پیچ تشکیل شده است. زمانی که جریان از هادی عبور کند یک میدان مغناطیسی (یک ولتاز القایی در دو سر سیم) در سیم پیچ ثانویه ایجاد می شود. با اتصال آمپرمتر به ثانویه CT، جریان القایی مذکور که مساوی و یا کمتر از جریان نامی آمپرمتر می باشد از آن عبور می کند. از اینرو، ترانسفورماتورهای جریان همراه با یک نسبت تبدیل یا ضریب تبدیل بیان می شوند مانند یک ترانس جریان ۱۰۰/۵. توجه شود که در هنگام استفاده از ترانس جریان باید ضریب تبدیل در مقدار عددی خوانده شده از آمپرمتر لحاظ گردد. لازم به ذکر است که در اکثر آمپرمترها ضریب CT برای دستگاه اندازه گیری تعریف شده است به طوری که عددی که آمپرمتر نشان می دهد در اصل مقدار واقعی جریان خواهد بود و دیگر نیازی به لحاظ کردن ضریب تبدیل نمی باشد. برای نصب در تابلوهای سه فاز آمپر پایین (کمتر از ۱۰۰ آمپر) به شکل مستقیم (یکسره، بدون مبدل) و برای آمپراژهای بالا با استفاده از ترانسفورماتور جریان بسته می شوند. سیم پیچ اولیه ترانسفورماتور جریان فقط شین (شمش) حامل جریان می باشد. نسبت تبدیل معمولاً در این مبدل ها به گونه ای است که همواره جریان خروجی (ثانویه) از محدودۀ ۵ آمپر بیشتر نمی شود و مثلاً با نسبتهای ۱۰۰ به ۵ آمپر یا ۲۰۰ به ۵ آمپر ساخته می شوند.

 

آمپرمتر

نکته:

برخی آمپرمترها می توانند به عقربه ای مجهز باشند که فقط می تواند از اعداد کم به سمت اعداد بزرگ تر حرکت کند. به عبارت دیگر پشت این عقربه خاص، فنری وجود ندارد که در وقتی جریان کم می شود عقربه نیز به سمت اعداد کم تر برگردد. به این نوع از آمپرمترها که مجهز به عقربه ثانویه ای با این مشخصه باشند آمپرمتر مجهز به Max.Demandگفته می شود.

ولت متر

برای اندازه گیری ولتاژ مدار از ولت متر که به صورت موازی با آن قرار می گیرد، استفاده می شود. ولت متر مانند آمپرمتر در دو نوع AC و DC ساخته می شود. برای توسعه اندازه گیری در جریان مستقیم و متناوب یک فاز فشار ضعیف از مقاومتهای سری (Rs) جهت زیاد شدن مقاومت داخلی استفاده می کنند. در صورتیکه بخواهیم ولتاژ شبکه را در تابلو اندازه گیری کنیم، می بایستی دو سر ولت متر را مستقیماً به شین ها موردنظر مثلاً فاز R و سیم MP یا دو فاز R، S وصل کنیم. در مواردی که بخواهند ولتاژ فازهای مختلف را نسبت به سیم نول و یا ولتاژ دو به دوی فازها را اندازه گیری کنند، از کلید سلکتور ولت استفاده می کنند. چون ولت مترهایی که در روی تابلوهای معمولی استفاده می شوند، معمولاً برای اندازه گیری ولتاژ معینی بوده و محدوده تغییرات این ولتاژ نیز کم است (مثلاً ولتاژ بین دو فاز شبکه ۳۸۰ ولت است) لذا این گونه ولت مترها دارای صفحه مدرجی هستند که درجه بندی آنها در ابتدا فشرده و در حدود اندازه گیری موردنظر، دارای درجه بندی گسترده تر هستند. امروزه استفاده از ولت مترهای دیجیتالی رواج پیدا نموده، که مقدار ولتاژ بصورت عدد روی صفحه نمایش ظاهر می گردد. برای اندازه گیری ولتاژهای بالا (فشار متوسط و قوی) از ترانسفورماتور ولتاژ که معمولاً به نسبت ۲۰ کیلو ولت به ۲۰۰ ولت طراحی و ساخته شده است استفاده می نمایند. در تابلوهای سه فازه با استفاده از کلید ویژه (کلید ولت متریک کلید لاین) فقط با یک ولت متر می توان ولتاژهای هر فاز  T ،N-S ،N-R ،Nو همچنین ولتاژهای خط T ،R-S ،T-R ،S را در هر زمان به سادگی اندازه گیری نمود.

 

ولت متر

این دستگاه اندازه گیری نیز مشابه آمپرمتر بوده با این تفاوت که به جای نسبت تبدیل جریان، باید تبدیل ولتاژی را مشخص کرد. برای سفارش ولت متر VT:20.000/100 کافی است لذا اگر ولت به ازای ۱۰۰ ولت در ورودی اش مقدار ۲۰ کیلو ولت را نشان دهد، به ازای ۱۰۰/V3 ولت در ورودی خود، عدد ۱۱۵۰۰ ولت را که همان ۲۰٫۰۰۰/V3 است را نشان خواهد داد. تفاوت دیگری که ولت متر با آمپرمتر دارد این است که Graduation عقربه هیچ موقع نمی تواند ۵ یا ۶ برابر ولتاژ نامی سیستم باشد؛ چون ولتاژ شبکه ۵ یا ۶ برابر حالت ولتاژ نامی اش نمی شود. اغلب Graduation برابر با ۱٫۲ کافی است.

 

پاورمتر

پاورمتر 

پاورمتر اشنایدر الکتریک با داشتن کلاس دقت بالا، قابلیت محاسبه دیماند، پورت ارتباطی سریال یا شبکه اترنت، ورودی – خروجی دیجیتال یا آنالوگ، ساعت داخلی یا RTC، قابلیت ایجاد تعرفه، محاسبه THD و یا TDD، نمایش بزرگی مولفه های هارومونیکی بصورت انفرادی از مرغوبترین پاورآنالیزرهای موجود به شمار می آید. در حال حاضر پاورمترهای سری ۲۰۰۰ اشنایدر الکتریک جایگزین پاورمترهای سری ۱۰۰۰ شده است و همچنین قیمت پاورمتر اشنایدر الکتریک باتوجه به امکانات آن افزایش می یابد.

 وات متر

وات متر

برای اندازه گیری توان حقیقی مصرف کننده ها از وات متر استفاده می شود. وات متر دارای یک سیم پیچ جریان و یک سیم پیچ ولتاژ می باشد. سیم پیچ جریان به طور سری و ولتاژ به طور موازی با مصرف کننده وصل می شود و بنابراین، این دو سیم پیچ دو مدار مجزاء را تشکیل می دهند و در روی بدنه دستگاه، سرهای این دو سیم پیچ با علامت جریان و ولتاژ مشخص می شوند باید در هنگام اتصال دقت نمود که اشتباهی صورت نگیرد. وات متر توان اکتیو و وارمتر توان راکتیو مدار را اندازه گیری می کند. این نوع لوازم اندازه گیری ورودی های جریان و ولتاژ را با هم دارند زیرا برای اندازه گیری توان، هم ولتاژ و هم جریان مورد نیاز می باشد. مجموعه وات متر از دو المان گالوانومتر و ترانسدیوسر تشکیل شده است. سیم پیچ ولتاژ را می توان قبل و یا بعد از سیم پیچ جریان اتصال داد که در وات مترهای تابلویی، هر دو صورت را می توان بکار برد. جهت چرخش عقربه وات متر، بستگی به جهت جریان در هر دو سیم پیچ جریان و ولتاژ دارد، لذا هنگام مونتاژ باید دقت نموده و سیم ها را با توجه به مشخصات روی دستگاه بصورت صحیح وصل نمود. در صورتیکه، جهت حرکت عقربه اشتباه باشد می توان با تعویض جهت جریان در یکی از سیم پیچ ها جهت حرکت عقربه را تصحیح کرد. وات مترهای تابلویی معمولاً برای اختلاف سطح های ۱۱۰، ۲۲۰، ۳۸۰، ۵۰۰ ولت و جریان های تا ۵ آمپر برای اندازه گیری در یک فاز و سه فاز ساخته می شوند. این گونه وات مترها را می توان در صورت کم و مناسب بودن ولتاژ جریان، بطور مستقیم در مدار به کار برد. برای ولتاژ و جریان هایی بیشتر از مقادیر ذکر شده، در جریان متناوب باید از مبدل ولتاژ و مبدل جریان استفاده کرد. در سیستم سه فازه با بار متعادل، تنها از یک وات متر استفاده می شود. چون می توان با اندازه گیری توان یک فاز و ضرب کردن آن در ۳، توان سه فاز را بدست آورد. صفحه مدرج وات مترهای تابلویی که برای سه فاز متعادل به کار می رود توسط کارخانه طوری درجه بندی شده که می توان با آن مستقیماً توان سه فاز را قرائت نمود. برای اتصال این وات مترها در جریان سه فاز باید دقت نمود که سیم پیچ جریان و سیم پیچ ولتاژ به فازهای همنام وصل شوند. به عنوان مثال اگر جریان فاز R از سیم پیچ جریان عبور می کند، باید سیم پیچ ولتاژ به فاز R و سیم MP وصل شوند. برای اتصال وات مترهای تابلویی در سیستم سه سیمه با بار نامتعادل و جریان زیاد از روش آوردن استفاده می شود. در این روش عقربه، مجموع توان های سه فاز را نشان می دهد. برای اندازه گیری توان سه فاز در بارهای نامتعادل چهار سیمه نیز می توان از وات مترهایی که بدین منظور ساخته شده اند استفاده نمود. چنانچه از وات مترهای دیجیتالی استفاده شود، مقدار توان بصورت عددی روی صفحه نمایش داده می شود. سیم پیچ ولتاژ در وات مترهای تابلویی معمولاً ۲۲۰، ۳۸۰ ولت و سیم پیچ برای جریان ۵ آمپر ساخته می شوند به همین جهت برای نصب روی تابلوهای صنعتی باید از ترانسفورماتور جریان هم استفاده شود، البته برای تابلوهای فشار متوسط ترانسفورماتور اندازه گیری ولتاژ هم لازم است.

 وات متر

    فرکانس متر

برای اندازه گیری فرکانس از سه نوع فرکانس متر زبانه ای (ارتعاشی)، عقربه ای و دیجیتالی استفاده می شود. به علت دقت زیاد و مقاوم بودن فرکانس مترهای ارتعاشی در ضربه های مکانیکی، بیشتر از این نوع در تابلوها برای سنجش فرکانس های کم و متوسط استفاده می شود. فرکانس مترهای دیجیتالی به علت دقت زیاد در اندازه گیری فرکانس کاربرد فراوان دارند. فرکانس متر بصورت موازی به شبکه متصل می شود. موارد استفاده فرکانس متر بیشتر در تابلوهای برق برای سنکرون کردن (موازی کردن) دو ژنراتور با شبکه می باشد. برای نصب روی تابلوهای کارخانه های صنعتی معمولاً از مدل ارتعاشی استفاده می کنند که می تواند در برابر عوامل خارجی از مدلهای عقربه ای مقاوم تر باشد. در نیروگاه و تابلوهای پست توزیع بیشتر از مدل های عقربه ای استفاده می کنند و زمانی که لازم باشد برای مدت زمان تعیین شده تغییرات فرکانس ثبت شود از مدل های ثبات نیز استفاده می کنند. مهم ترین زمان استفاده از فرکانس متر هنگامی است که بخواهند دو آلترناتور را با هم پارالل (موازی) کنند یا اینکه ژنراتوری را وارد شبکه برق شهری (باس بار) بنمایند. این فرآیند را سنکرونیزاسیون می نامند و دستگاه موردنظر که خود دو فرکانس متر را به همراه دارد سنکرونسکوپ نامیده می شود.

 

    فرکانس متر

کسینوس فی متر

در کارخانجات و نیروگاه ها که باید ضریب قدرت مدار تحت کنترل باشد از کسینوس فی متر برای اندازه گیری آن استفاده می شود. کسینوس فی متر دارای دو سیم پیچ متحرک و یک سیم پیچ ثابت بوده و در مجموع دارای چهار یا پنج پیچ اتصال می باشد و در مدارهای سه فاز و یک فاز به کار می رود. باید توجه داشت که کسینوس فی متر چه بصورت یک فاز و چه بصورت سه فاز فقط کسینوس فی فازی را که سیم پیچ ثابتش بر روی آن بسته شده است نشان می دهد. اگر ضریب قدرت مدار کمتر از حد مجاز می باشد، در قبوض برق بهایی به عنوان جریمه لحاظ می گردد. لذا کنترل و اندازه گیری پارامتر الکتریکی مذکور cosᴓ متر انجام می شود. کسینوس فی مترها که برای نصب روی تابلو استفاده می شوند معمولاً برای ولتاژهای ۱۱۰، ۲۲۰، ۳۸۰ و ۵۰۰ ولت و جریان پنج آمپر و یک آمپر ساخته می شوند. برای ولتاژها و جریان های بیشتر از مقدار نامی ذکر شده باید از مبدل ولتاژ و مبدل جریان استفاده نمود. در جریان سه فاز چنانچه بار متعادل باشد، اتصال یک کسینوس فی متر کافیست. ولی اگر بار نامتعادل باشد، سر راه هر فاز از یک کسینوس فی متر جداگانه استفاده می شود.  کسینوس فی متر در مدار به شکل سری و موازی بسته می شود.

کسینوس فی متر آنالوگ یا عقربه ای

 

دارای یک سیم پیچ ثابت جریان (سری) و دو سیم پیچ متحرک برای ولتاژ می باشد از یک مقاومت اهمی خالص و یک مقاومت تقریباً سلف خالص نیز استفاده شده است که هر کدام با یکی از سیم پیچ های ولتاژ سری بسته می شوند. هر کسینوس فی متر چه در مدار یک فاز بسته شده باشد و یا در مدار سه فاز، فقط ضریب توان فازی را نشان می دهد که سیم پیچ جریان روی آن قرار گرفته، مقدار ولتاژ و جریان در سیم پیچها همانند وات متر می باشد به همین جهت برای نصب روی تابلوهای صنعتی حتماً به ترانسفورماتور جریان احتیاج است. صفحه نشان دهنده برای کسینوس فی مترها به طور معمول در سه مدل طراحی و ساخته می شوند. زمانی که بار مصرفی فقط سلفی باشد از مدل ۹۰ درجه که در انتها مقدار عدد ۱) Cos ᴓ) نشان داده شده است، استفاده می شود. در کارخانه هایی که به غیر از بار سلفی از بار خازنی هم استفاده می کنند (اصلاح ضریب توان) از صفحه نشان دهنده ۹۰ درجه ای که عدد ۱ در وسط قرار دارد استفاده می شود.

 

کسیونوس فی متر یا cos phi meter

 

البته در هر طرف صفحه اندازه گیری کمتر از ۱ مشخص شده که در یک طرف ضریب توان بارهای سلفی با علامت Ind و طرف دیگر برای بارهای خازنی با علامت Cap می باشد. در نیروگاه ها و مرکزهای پست از صفحه نشان دهنده ۳۶۰ درجه استفاده می شود که در این مدل عدد Cos ᴓ=۱ دو بار با اختلاف ۱۸۰ نسبت به هم نوشته می شود که در اطراف هر کدام نیز درجه بندی برای ضریب توان بارهای سلفی و خازنی نشان داده شده است. همان طور که گفته شد کسینوس فی متر در تابلوهای صنعتی فقط ضریب توان یک فاز از سه فاز را نشان می دهد که اگر بارهای مصرف در کارخانه تقریباض متعادل باشند، یعنی قبلاً هماهنگی لازم برای متعادل کردن سه فاز توسط مسئول برق کارخانه انجام گرفته شده است، یک کسینوس فی متر کافی است. اما در کارخانه و محل هایی که تغییرات بار زیاد است و همچنین نامتعادلی در فازها نیز خیلی متغیر است بهتر است از سه کسینوس فی متر در کنار هم مثل سه آمپرمتر یا سه وات متر هر کدام برای یک فاز استفاده شود. امروزه از کسینوس فی مترهای پرتابل که به راحتی می توانند ضریب توان هر فاز را به طور جداگانه مشخص نمایند استفاده می کنند. صفحه نشان دهنده نیز می تواند به صورت سون سگمنت (دیجیتال) باشد. کاربرد این نوع کسینوس فی متر بیشتر برای شرکت هایی که وظیفه نصب بانک خازن جهت اصلاح ضریب قدرت را دارند، می باشد.

مولتی متر

مولتی متر

مولتی متر، دستگاهی است که چندین پارامتر الکتریکی از جمله: جریان هر فاز مدار، ولتاژ فازها نسبت به هم و نسبت به نول و در بعضی موارد فرکانس شبکه یا انرژی و توان را اندازه گیری می نماید.ترانس جریان CT

 ترانس جریان CT

سیم پیچ اولیه ترانس های جریان با مدار قدرت به طور سری قرار می گیرند و سیم پیچ ثانویه آن ها، به تجهیزات اندازه گیری مناسبی مثل کنتورها، تجهیزات حفاظتی مثل رله ها و غیره متصل می شوند. امپدانس با Zb متصل شده به سیم پیچ ثانویه، در مقایسه با امپدانس اولیه بسیار کوچک بوده و به عبارت دیگر، ثانویه CT حالت اتصال کوتاه دارد. عایق کردن مناسب مدارهای اندازه گیری و حفاظتی از ولتاژ اولیه شبکه، و هم چنین حفظ وسایل در برابر اضافه بار، از ویژگی های مهم این ترانسفورماتورها است.

 

ترانس جریان CT

 

نکته: برای توسعه حدود اندازه گیری یک آمپرمتر، می توان به دو سر بوبین آن یک مقاومت به صورت موازی وصل کرد. در این حالت مقاومت داخلی آمپرمتر کم شده و می تواند جریان بیشتری را از خود عبور بدهد.

سیم پیچ اولیه ترانسفورماتور جریان را با حروف بزرگ K و L و سیم پیچ ثانویه آن را با حروف کوچک k و l نمایش می دهند و لازم است که سیم پیچ اولیه طوری در مدار قرار گیرد که ورودی آن به K وصل شود، به عبارت دیگر جریان فاز باید به K وارد شود.

 توجه: ضریب تبدیل CT ها به صورت یک عدد کسری روی آن نوشته می شود. (مانند ۱۰۰ A/5 A یا ۱۰۰A/1 A) که در واقع نشانگر نسبت جریان اولیه به جریان ثانویه است. جریان ثانویه این ترانسفورماتورها اغلب ۵ آمپرمتر است.

رله نشتی جریان

رله ارت فالت اشنایدر الکتریک یا رله حفاظتی جریان نشتی با استفاده از ترانس، جریان‌  نشتی به زمین را شناسایی و فرمان قطع مدار را صادر می‌ نماید و از اتصال به زمین قطعات جهت جلوگیری از بروز تلفات انسانی و آتش سوزی حفاظت می کند. ترانس رله نشتی جريان برای نمونه گیری جریان عبوری از کابل های اصلی استفاده می شود.

ترانسدیوسر ولتاژی و جریانی

وظیفه ای که ترانسدیوسرها با یک ورودی اعم از جریانی یا ولتاژی بر عهده دارند این است که از ثانویه ترانس ولتاژ یا جریان تغذیه شده و در خروجی خود یک مقدار DC در حد میلی آمپر در اختیار مصرف کننده قرار دهند. هدف از این خروجی، قابل انتقال نمودن جریان یا ولتاژ تبدیل شده در حد میلی آمپر تا مکان های دور دست است. واضح است که ۵ آمپر ثانویه یک ترانس جریان یا ۱۰۰ ولت ثانویه یک ترانس ولتاژ نمی تواند به اتاق کنترلی که در ۵۰۰ متری قرار دارد انتقال یابد، این جاست که ترانسدیوسر معنی پیدا می کند. تصور کنید که ثانویه ۵ آمپر یک ترانس جریان یک ترانسدیوسر جریان را تغذیه می کند.

 

ترانسدیوسر ولتاژی و جریانی

 

در این حالت ترانسدیوسر یک جریان ۲۰ میلی آمپر را در خروجی خود ظاهر خواهد کرد. ترانسدیوسرها اغلب ۲۰ میلی آمپر را به ازای ورودی نامی خود در خروجی ظاهر می کنند. ولی اگر جریان ثانویه ترانس جریان صفر شود، می توانیم  از ترانسدیوسر انتظار داشته باشیم صفر میلی آمپر یا چهار میلی آمپر را در خروجی خود ظاهر نماید. اگر از ترانسدیوسر بخواهیم ۴ میلی آمپر به ازای ورودی صفر از خود ظاهر نماید، باید ترانسدیوسر تغذیه مجزا داشته باشد در این صورت لازم است برای سازنده مشخص کنیم که تغذیه چقدر باشد. ترانسدیوسرهایی که صفر میلی آمپر به ازای ورودی صفر در خروجی خود ظاهر می کنند امکان دارد از ورودی خود تغذیه شود و تغذیه مستقلی نداشته باشند. اغلب تصور می کنند که باید نسبت تبدیل ترانس جریان یا ولتاژ را برای سازنده ترانسدیوسر مشخص کرد در حالی که این طور نبوده و ترانسدیوسر از خود هیچ نشانگری ندارد که نشان دهد مثلاً ۲۰ میلی آمپر مترادف با چه کمیت واقعی است. اما اگر بخواهیم از خروجی یک ترانسدیوسر در اتاق فرمان قرائتی داشته باشیم آن جا باید به سازنده اعلام کنیم که آمپرمتری نیاز داریم که به ازای ۲۰ میلی آمپر، ۱۰۰ آمپر و به ازای ۴ میلی آمپر صفر را نشان دهد. البته خروجی ۴ به ۲۰ میلی آمپر ترانسدیوسرها اغلب برای کنترل پردازش کاربرد دارند تا قرائت در اتاق فرمان.

انواع کنتورهای تک فاز و سه فاز

 

انواع کنتورهای تک فاز و سه فاز
  • سیم کشی های فشار ضعیف و کنترل باید حداقل با سیم نمره ۲٫۵ میلی متر مربع که دارای تحمل ولتاژ ۱۰۰۰ ولت باشد انجام گیرد.
  • اگر از لامپ سیگنال برای نشان دادن وجود فاز استفاده شود این لامپ ها باید مصرف کمی داشته و از نوع قابل نصب بر روی تابلو باشد.
  • کلاهک رنگی روی لامپ در اثر حرارت لامپ تغییر شکل و رنگ ندهد.
  • اتصال الکتریکی وسائلی که بر روی درب تابلو و سایر قسمت های متحرک تابلو نصب شده اند یا درون تابلو بایستی با استفاده از کابل یا سیم قابل انعطاف و در درون لوله خرطومی فلزی انجام گیرد.
  • حداکثر حجم اشغال شده در درون لوله توسط هادی ها نباید بیش از ۴۰ درصد حجم داخلی لوله باشد.
  • مشخصات کنتور

   ولتاژ نامی، جریان نامی، فرکانس نامی، تعداد دور بر حسب کیلو وات ساعت، نوع توان مورد سنجش (اکتیو و راکتیو).

  • در صورت استفاده از ترانسفورماتور ولتاژ یا جریان برای تغذیه دستگاه های اندازه گیری دقت شود که VA دستگاه های تغذیه شونده از VA ترانسفورماتور موردنظر بیشتر نشود.
  • در مسیر تغذیه ترانسفورماتور جریان C.T، هرگز از فیوز استفاده نشود.
  • برای محاسبه تجهیزات تابلو هر کدام از خطوط تغذیه شونده از تابلو باید بصورت مستقل مورد بررسی قرار گیرند.
  • اطلاعات اولیه مورد نیاز برای محاسبات عبارتند از: قدرت مصرف کننده، ولتاژ اسمی، جریان اسمی، فرکانس اسمی، ضریب قدرت، راندمان، نوع اتصال به شبکه (تکفاز، سه فاز، مثلث، ستاره و …)، فاصله از تابلو، درجه حرارت محیط (ضریب حرارتی)، هم جواری هادی ها، همزمانی مصرف کننده ها.
  • تابلوهای فرعی نسبت به تابلوی اصلی به عنوان مصرف کننده بوده و در محاسبه سطح مقطع کابل اصلی تغذیه کننده تابلوی فرعی باید محاسبات لازم صورت گیرد.
  • تجهیزات حفاظتی خطوط و دستگاه های تغذیه شونده از تابلو و همچنین نحوه بهره برداری از دستگاه ها در انتخاب وسایل درون تابلو و تعداد و نوع آنها دخیل می باشند.
  • توان مورد نیاز برای محاسبه تجهیزات توان اکتیو می باشد و فقط در محاسیه تابلوی خازنی توان راکتیو مورد نظر قرار می گیرد.
  • پس از بدست آوردن مشخصات تمام خطوط خروجی از هر سلول با رسم مدار تک خطی تجهیزات موردنظر هر مصرف کننده را تعیین و مشخصات هر یک را در روی آن می نویسیم و در نهایت مجموع قدرت کشیده شده از شینه تابلو و کلید اصلی بدست می آید.

 

اطلاعات تکميلي