گالوانیزه کردن چیست؟

انواع گالوانیزه:

نوع  فرایند گالوانیزه، دوام فلز، مقاومت آن در برابر خوردگی را تعیین می‌کند، و اینکه چگونه فلز در داخل و خارج از آن عمل خواهد کرد و بافت نهایی چگونه به نظر می‌رسد. گالوانیزه گرمایی و الکترو گالاونیزاسیون؛ دو نوع روش مورد استفاده در محصولات ما هستند.

 

گالوانیزه کردن

 

گالوانیزه گرم گالوانیزه همان گالوانیزه است؟

 فلزات را می توان به بیش از یک روش گالوانیزه کرد. وقتی که فولاد تمیز در روی مذاب فرو می رود همانطور که در گالوانیزه داغ فرو می‌رود یک لایه منحصر به فرد ایجاد می‌شود که پیوند قوی با فولاد ایجاد می‌کند. این پوشش محافظ نسبت به دیگر پوشش‌ها که تنها به صورت الکتریکی و یا مکانیکی متصل می‌شوند،انعطاف‌پذیرتر است. گالوانیزه گرم، پوشش روی اعمال‌شده برای محافظت از فولاد را به خصوص در فضای باز  تضمین می‌کند.

 

گالوانیزه کردن 

گالوانیزه الکترولیتی:

پوشش الکتریکی گالوانیزه با استفاده از روی و ورق های فولادی توسط الکترواستاتیک ساخته می شود. ضخامت پوشش بسیار کم‌تر از فرآیند گالوانیزه گرم است، اما در پایان یک سطح هموار تر ساخته می شود. فولاد مورد استفاده در بدنه خودرو با استفاده از الکتروگالوانیزه، گالوانیزه می شود، زیرا با استفاده از این روش به راحتی می توان لایه‌های رنگ تزیینی را اعمال کرد. یک روش استفاده از روی(Zinc) برای فولاد از طریق غوطه‌وری فولادی در الکترولیت، محلول سولفات روی یا سیانور است. روی خالص، سطح آهن و فولاد را از طریق عمل الکترولیتی می پوشاند.

 

گالوانیزه کردن

مزایای گالوانیزه الکترولیتی:

۱-  ضخامت و سازگاری پوشش را می توان با استفاده از این فرایند با دقت کنترل کرد. 

۲-  درپایان سطح بسیار صافی دارد.

۳-  بهترین چسبندگی رنگ: لایه روی از روش گالوانیزه گرم بیش از حد ضخیم است و باعث بروز مشکلات مربوط به چسبندگی رنگ می‌شود.

 

گالوانیزه کردن

 

گالوانیزه گرم فرایند فرو بردن آهن یا فولاد در حمام روي است. در این فرایند پوشش چند لایه به  منظور مقاومت در برابر خوردگی ایجاد می‌شود. فولاد در روي غوطه ور شده و واکنش متالورژیکی بین آهن موجود در فولاد و روی مذاب رخ می دهد.  بنابراین پوششی با ضخامت یکنواخت عمود بر تمام سطوح ایجاد ‌می‌شود.  فرايند گالوانيزه گرم شیب از سال 1742 مورد استفاده قرار می گرد. در این فرایند، حفاظت خوردگی طولانی مدت، تعمیر و نگهداری رایگان با هزینه معقول برای چندین دهه استفاده شده است. اگر چه گالوانیزه گرم برای محافظت از فولاد از گذشته های دور استفاده شده، اما تکامل این فرایند همراه با فن‌آوری های جدید و خلاق همچنان ادامه دارد.

 

فرایند گالوانیزاسیون

 

 سه مرحله اصلي در فرايند گالوانيزه گرم:

برای تولید ورق گالوانیزه سه مرحله اصلی باید انجام شود که عبارتند از:

  • آماده سازی سطح گالوانیزه
  • گالوانیزه کردن
  • نگهداری

 با وجود اینکه این فرآیند دارای مزیت‎های بسیاری نسبت به سایر روش‌های حفاظت از خوردگی می‌باشد، ساده است.

 

فرایند گالوانیزاسیون

 

آماده سازی سطح گالوانیزه:

هدف از آماده سازی سطح در فرايند گالوانيزه گرم، به دست آوردن تمیزترین سطح ممکن است. در این قسمت تمام اکسیدها و مابقی آلودگی موجود در سطح فولاد پاک می‌شود.

 

فرایند گالوانیزاسیون

 

نگهداری:

در فرایند گالوانيزاسیون، وقتی فولاد از حمام خارج می  شود، به منظور افزایش پوشش گالوانيزه باید نگهداری شود.در ادامه با انواع استاندار گالوانیزه آشنا خواهید شد.

 

گالوانیزه کردن

 

استاندارد های گالوانیزه:

استاندارد ASTM

  1. ASTM A123/A123M
  2. ASTM A153/A153M
  3. ASTM A767/A767M

 

گالوانیزه کردن

دیگر استاندارد

  1. CSA G164

  2. ISO 1461

گالوانیزه کردن

پیش گالوانیزه

  1. ASTM A143/A143M
  2. ASTM A384/A384M
  3. ASTM A385/A385M
  4. ASTM B6

گالوانیزه کردن

پس گالوانیزه

  1. ASTM A780
  2. ASTM D6386
  3. ASTM D7803
  4. ASTM E376

اطلاعات تکميلي