فناوری خانه هوشمند چیست؟

 فناوری خانه هوشمند اصطلاحی کلی است که به وسیله های اساسی خانه اشاره می کند که با فناوری های جدید و هوشمند ارتباطات متناسبی دارند. همچنین دارای امکاناتی از قبیل اتوماسیون یا کنترل از راه دور نیز هستند.

 

فناوری خانه هوشمند

 

لوازم فن آوری خانه هوشمند شامل موارد زیر است:

  • لوازم خانگی هایی مانند ماشین لباسشویی، تلویزیون، یخچال، فریزر و … .
  • سیستم های سرگرمی خانگی
  • سیستم های امنیتی خانگی
  • کنترل کننده های محیطی مانند سیستم تهویه مطبوع، سیستم گرمایش / سرمایشی، سیستم روشنایی و … .

 

فناوری خانه هوشمند

 

مسیر طی شده توسط AI Home در سال های گذشته تا کنون:

با تمام تلاش هایی که در زمینه هوشمند سازی خانه ها انجام شده است، باید گفت که تاکنون، توسعه فناوری خانه های هوشمند مدولار بوده است. گذشته از چند آزمایش یا پروژه اختصاصی، هنوز یک خانه واقعاً هوشمند (100%) از در سطح زمین وجود ندارد. اما هستند خانه هایی که بیشتر لوازم آن هوشمند است و قابلیت اتصال به هم را دارند. با این حال، این توسعه مدولار، مزیت های فوق العاده ای دارد. مهم ترین آن همین هوشمند بودن لوازم خانگی و قابلیت اتصال آن است. اما نکته جالب توجه اینجاست که افراد می توانند یا وسایل هوشمند خریداری کنند یا وسایل خود را هوشمند کنند! این عمل بسیار ساده است. توسط برنامه هایی که امروزه رواج پیدا کرده است، می توانید زمان بازنشستگی وسایل خود را به تعویق بیندازید. در این نوع عملکرد، شما زمینه را برای ترکیب نامحدود فناوری هوشمند فراهم می کند.

 فناوری خانه هوشمند

 

مزایای یک خانه هوشمند:

در این سیستم، اتصال همه وسایل هوشمند شما به تلفن هوشمند خود یک نکته آشکار است. با این کار کنترل همه وسایل از داخل منزل و بیرون آن به راحتی انجام می شود. می توانید در زمانی که بیرون هستید یخچال خود را چک کنید و مواد غذایی که کم دارید را شناسایی و خریداری کنید. یا می توانید در صورت خاموش نکردن تلویزیون خود، با آن ارتباط برقرار کرده و آن را از راه دور خاموش کنید. دیگر نیازی نیست برای خاموش کردن شغله اجاق که قبل از خروج از منزل مجبور شدید خاموش کنید، باز هم به منزل خود باز گردد. تمامی این موارد با اتصال گوشی شما به این مجموعه هوشمند به آسانی انجام می شود. علاوه بر این، با دادن یک برنامه منظم به همه وسیله های خود، در یک زمان می توانید چندین کار را انجام دهید. به طور مثال می توانید راحت به تماشای تلویزیون خود بپردازید در حالی که به لباس شویی خود دستور می دهید لباس ها را بشورد. یا لامپ های اضافی منزل بدون بلند شدن از جایتان خاموش گردد. در های ورودی قفل گردد و بسیاری دیگر.

 فناوری خانه هوشمند

 

مزیت های دیگر خانه هوشمند:

 سومین مزیتی که خانه هوشمند دارد، صرفه جویی در صورتحساب انرژی ماهانه منزل است. به طور مثال با با بهینه سازی بخش سرمایشی/ گرمایش، می توانید دمای منزل را همیشه در یک رنج نرمال و مورد پسند خود قرار دهید. بدون آن که هربار نیاز باشد آن را تنظیم کرد و یا دمای منزل بسیار بالا یا پایین آید و مجبور به انجام تهیه و از دست رفتن انرژی باشید (شاید 15 دقیقه از هر طرف). علاوه براین می توانید در زمان های اوج مصرف انرژی که بهای مصرفی بالا تر است، با یک برنامه ویژه، سیستم های الکتریکی خود را خاموش یا تعداد آن ها را کاهش دهید. می توانید ماشین ظرفشویی خود را به جای ساعت 7 بعد از ظهر ساعت 3 بعد از ظهر روشن کنید. مزیت دیگر این سیستم این است که مردم آگاهی بیشتری نسبت به منابع خود پیدا خواهند کرد و اطلاعات بیشتری در مورد استفاده از مفید تر و به صرفه تر پیدا خواهند کرد. همچنین اکثر سیستم های خانه هوشمند فقط یک بار نیاز به نصب دارد. در باقی موارد فقط یک اتصال ساده انجام می شود که هزینه چندانی نخواهد داشت.

 

فناوری خانه هوشمند

 

نگرانی های امنیتی:

متأسفانه، همیشه هر تکنولوژی ضعف هایی هم خواهد داشت. به کلی دو مشکل پیش روی است. بزرگ ترین مشکل در این سیستم، بحث امنیتی آن است. نکته اول این است که هر زمان که دستگاهی را به یک شبکه وصل کرده و آن شبکه را به اینترنت وصل کنید، باید پورت دیگری را برای محافظت از آن نیز باز کنید. مشکل دوم این است که اکنون اکثر فناوری های خانگی موجود در بازار با تغییراتی در لینوکس کار می کنند. به این معنی که آن ها مشمول همان نگرانی های امنیتی نسبت به رایانه ها هستند. به استثنای اینکه اکثر دستگاه ها نتوانند امنیت روشی را که رایانه های شخصی انجام می دهند را به وجو آورند.

 

فناوری خانه هوشمند

 

این یک مشکل انتزاعی نیست. کمپانی HP مطالعه ای را در سال 2014 انجام داد و به بررسی 10 محصول محبوب دارای سیستم IoT پرداخت و به طور متوسط ​​25 عیب در هر دستگاه مشاهده کرد. این دستگاه ها شامل، تلویزیون، وب کم، ترموستات خانگی، کلید برق، ریموت کنترل آبپاش باغچه، قفل درب، آلارم خانگی، درب بازکن گاراژ و … است. از میان این موارد که حدودا 10 مورد هستند، 8 مورد دارای فناوری خانه هوشمند هستند. پیش بینی می شود فناوری خانه های هوشمند تا سال 2020 یک میلیارد دلار تجارت کند و پیشرفته ترین بخش اینترنت لوازم خانگی ها را به وجود آورد. داشتن اطلاعات بیشتر، کنترل بیشتر و اتوماسیون بیشتر در خانه شما، باعث بهینه سازی نحوه استفاده از منابع محدود می شود. این امر هم از نظر اقتصادی برای افراد به صرفه است هم از نطر محیط زیستی. با این حال تا زمانی که شکاف امنیتی رفع نگررد، فناوری خانه های هوشمند، موانع جدی برای رفع آن دارند.

 

فناوری خانه هوشمند

 

اطلاعات تکميلي