هدایت سنج (Conductometer) چیست؟

برای اندازه گیری هدایت محلول ها دستگاهی به نام هدایت سنج یا کنداکتیومتر به کار می رود. هر دستگاه هدایت سنج دارای دو الکترود یکسان فلزی پلاتینه شده می باشند. الکترودها در یک محفظه شیشه ای پیرکس یا شیشه ی مقاوم دیگر، موازی هم قرار گرفته اند. به مجموعه ی این الکترودها در محفظه ی شیشه ای، پیل کنداکتومتر می گویند.

 

Conductometer

 

 

برای اندازه گیری هدایت یک محلول، پیل کنداکتومتر را در آن محلول قرار داده و دستگاه با ولتاژ مناسبی که بین الکترودها می فرستد، هدایت محلول را نشان می دهد. جریان برق به کار رفته اگر مستقیم باشد باعث تجزیه ی الکتریکی محلول می شود، بنابراین از یک جریان برق متناوب با فرکانس زیاد (به طور معمول 60HZ تا 1000) استفاده می شود. دستگاه های هدایت سنج تجاری معمولا طوری طراحی شده اند که هدایت الکترولیتی را بر حسب mS یا µS اندازه می گیرند. بعضی دستگاه ها نیز هدایت ویژه را اندازه می گیرند که محدوده ی اندازه گیری آن ها بر حسب mS/cm یا µS/cm می باشد.

Conductometer

به عبارت دیگر EC meter یا دستگاه هدایت سنج ( Electric meter ) برای سنجش میزان هدایت الکتریکی مایعات ( آب ) ساخته شده است که نشان دهنده میزان نمک های رسانا موجود در آب می باشند که هر چه این میزان بالاتر باشد هدایت الکتریکی آب هم بیشتر می شود. واحد سنجش هدایت الکتریکی، میکرو اهم بر سانتیمتر، و واحد سنجش هدایت الکتریکی ویژه آب میکرو زیمنس بر سانتیمتر µs/cm و میلی زیمنس بر سانتیمتر ms/cm می باشد. EC meter در انواع مختلف قلمی یا جیبی، پرتابل، رومیزی و آن لاین ساخته می شود.

 

Conductometer

کاربرد اندازه گیری هدایت سنج یا کنداکتیوی :

هدایت سنج ها جهت آنالیز آب خالص، آزمایشات محیطی جهت تعیین سلامت حوضچه ها و سایر بستر های آب به کار می روند. هچنین تعدادی از مراحل تولید مانند ترکیب کردن یا شستشو pcbبه رسانایی محلول حساس هستند و اندازه گیری رسانایی امری الزامی است.

Conductometer

عوامل موثر بر هدایت الکتریکی

1- درجه حرارت: با افزایش درجه حرارت هدایت نیز افزایش می یابد بطوری که با افزایش یک درجه حرارت هدایت الکتریکی دو درجه افزایش می یابد. هدایت آب را بطور استاندارد در 25 درجه سانتیگراد اندازه می گیرند. به همین دلیل بیشتر کنداکتیوی مترها شامل ویژگی جبران اتوماتیک دما می باشند.
2- گازها محلول در آب نظیر CO2و NH3  باعث بالا رفتن هدایت می شود.
3- یون هاي H+ و OH- باعث افزایش هدایت می شوند. بنابراین براي اندازه گیري هدایت باید محلول تقریبا خنثی باشد، بطور مثال براي اندازه گیري هدایت در حضور آمونیاك نمونه را باید با اسید گالیک خنثی کرد.

Conductometer

 

نکات مهم در انتخاب یک کنداکتیوی متر یا هدایت سنج

•    بازه اندازه گیری
•    دقت اندازه گیری
•    دارا بودن سنسور دمایی، ATC (جبران ساز دمایی اتوماتیک)
•    دارابودن استاندارد IP67، ضد آب
•    قابلیت کالیبره کردن اتوماتیک
•    قابليت سنجش ph ‌تا 14 با قابليت اندازه گيري اكسيژن تا 20 ppm
•    قابلیت سنجش PH, EC, TDS, MV

Conductometer

اطلاعات تکميلي