تکنولوژی برتر سال ۲۰۱۹ در صنعت گردشگری

۱) خدمات رزرو آنلاین

در حال حاضر بیش از ۵۷% از همه رزروها در حوزه گردشگری و سفر (محل اقامت، پرواز، تورها و یا سایر فعالیت‌های مربوط به سفر) به صورت آنلاین انجام می‌شود. در حال حاضر، گردشگران فرصت مناسبی برای بررسی انواع زیادی از پلتفرم‌های رزرو آنلاین در وب را دارند و از بین این پلتفرم‌ها آن‌هایی را انتخاب می‌کنند که نیازها، ترجیحات و انتظارات آن‌ها را برآورده می‌کنند. ارائه خدمات آنلاین نه تنها مشکلات کاربران را حل می‌کند و به کار آن‌ها سرعت می‌بخشد بلکه به ارائه دهندگان خدمات مختلف گردشگری نیز کمک می‌کند.

۱) خدمات رزرو آنلاین

۲) برنامه‌های کاربردی تلفن همراه – ساده‌ترین ترند دیجیتال برای پیاده سازی

با گسترش محبوبیت و استفاده از گوشی‌های هوشمند،‌ همواره کاربران علاقه دارند تا بخش بیشتری از نیازهای خود را از طریق اپلیکیشن‌های گوشی‌های همراه برطرف کنند. از مهم‌ترین مزایایی که این اپلیکیشن‌ها به همراه دارند؛ سهولت استفاده از آن‌ها و در دسترس بودن در هر زمان و مکان است. نمای کلی صنعت سفر و گردشگری هم در سال‌های اخیر نشان داده است که نیمی از عملیات رزرو آنلاین توسط تلفن همراه انجام می‌شود. در واقع، این ترند دیجیتال ساده ترین روش برای پیاده سازی در صنعت گردشگری و سفر در عصر حاضر است.

۲) برنامه‌های کاربردی تلفن همراه – ساده‌ترین ترند دیجیتال برای پیاده سازی

۳) واقعیت مجازی (VR)

تکنولوژی واقعیت مجازی در سال‌های اخیر به سرعت در جهان فراگیر شده است و توانسته بازار سرگرمی‌ها و بازی‌های رایانه‌ای را در دست بگیرد. کارشناسان صنعت گردشگری معتقدند که این تکنولوژی می‌تواند یکی از امیدوار کننده‌ترین ترندهای دیجیتال در صنعت گردشگری باشد. این تکنولوژی با استفاده از هدست‌های VR کاربران را در یک فضای مجازی با عکس‌ها، صداها و سایر سنسورهای فیزیکی قرار می‌دهد و کاربر می‌تواند در میان آن‌ها حرکت کند و با آن‌ها ارتباط برقرار کند. این تکنولوژی می‌تواند به گردشگران این اجازه را بدهد که تنها با داشتن یک تبلت، تلفن هوشمند با یک برنامه کاربردی ویژه و اتصال به اینترنت به صورت مجازی در مکانی که قرار است به آن سفر کنند قرار گیرند و اطلاعات بیشتری در مورد موقعیت، هتل‌ها و یا اماکنی که در آن واقع شده است کسب کنند. در چند سال گذشته شاهد افزایش محبوبیت واقعیت مجازی در بین شرکت‌ها و کسب و کارهای حوزه سفر و گردشگری بوده‌ایم. و این روند به سرعت در حال افزایش است. این فناوری برای بازاریابی محتوا یا افزایش تجارب مشتریان استفاده می‌شود؛ به عنوان مثال برخی هتل‌ها از فناوری واقعیت مجازی برای نشان دادن بخش‌ها و امکانات مختلف هتل یا جاذبه‌های گردشگری اطراف برای افزایش میزان رزرو و فروش خدمات فرعی خود استفاده می‌کنند.

۳) واقعیت مجازی (VR)

۴) واقعیت افزوده (AR)

واقعیت افزوده یا AR، یک تکنولوژی دیجیتالی مشابه با واقعیت مجازی است؛ اما جایگزین دنیای واقعی نیست؛ بلکه آن را با پوشش اجزای دیجیتال تقویت می‌کند. بازاریابان معمولاً از AR برای اضافه کردن گرافیک یا اطلاعات مفید به محیطی که از طریق یک دستگاه سازگار مشاهده می‌شود استفاده می‌کنند. هنگامی‌که شما چیزی را از منظر واقعیت افزوده می‌بینید؛ به این معناست که چیزی مجازی را در دنیای واقعی می‌بینید. این به این معنی است که آنچه شما می‌بینید همان دنیای فیزیکی و واقعی اطرافتان است به علاوه چیزهای مجازی که به آن اضافه می‌شود. در طول سال‌های اخیر، واقعیت افزوده در صنعت گردشگری به طور فزاینده‌ای محبوب شده است. بر خلاف سایر خریدها، سفر به شدت مورد تحقیق قرار می‌گیرد؛ چرا که گردشگران قبل از سفر به اطلاعات زیادی نیاز دارند. این نیاز به اطلاعات در حین سفر گردشگران نیز متوقف نمی‌شود. واقعیت افزوده می‌تواند این اطمینان را بدهد که بیشتر اطلاعات مورد نیاز گردشگران را در دسترس آن‌ها قرار دهد. علاوه بر این، یکی از کلیدهای پذیرش AR در صنعت گردشگری، تغییر کلی در شیوه زندگی مصرف کننده در دهه گذشته بوده است. مشتریان مدرن در حال حاضر عادت استفاده از تلفن‌های هوشمند خود را همواره دارند، حتی زمانی که آن‌ها در سفر هستند؛ بنابراین حرکت به سوی استفاده از برنامه‌های واقعیت افزوده در این گوشی‌ها گام بزرگی نیست.

صنعت گردشگری - حوزه گردشگری - تکنولوژی و گردشگری - فناوری و گردشگری - واقعیت افزوده

۵) هوش مصنوعی و چت بات‌ها – مهم‌ترین ترند دیجیتال در صنعت گردشگری

هوش مصنوعی تنها در ربات‌ها کاربرد ندارد؛ امروزه هوش مصنوعی در پس زمینه بساری از تکنولوژی‌های نوظهور و نوآوری‌های حوزه گردشگری وجود دارد و بارزترین روش استفاده از آن در صنعت گردشگری با هدف پشتیبانی از مشتریان از طریق چت بات‌ها صورت می‌گیرد. تخمینزدهمی‌شودکه ۴۰%ازبرندهای تجاریبزرگ این تکنولوژیرا تاسال ۲۰۲۰به اتخاذ در خواهند آورد. چت بات‌ها ثابت کرده اند که می‌توانند به طور دقیق و پیوسته از طریق داده‌ها مرتب سازی شوند و به سرعت به مشکلات و سوال‌ها پاسخ دهند. هوش مصنوعی قادر به نتیجه گیری بر اساس بازخورد و رفتار مخاطبان است. و این اجازه را دارد که در مورد بهبود عملکرد تجاری شرکت و حتی مدیریت هوشمندانه موجودی‌ها مشاوره‌ای را ارائه دهد. امروزه چت‌بات‌ها تبدیل به یک همراه برای گردشگران شده‌اند و در حال تبدیل شدن به بزرگ‌ترین دارایی صنعت گردشگری هستند. بسیاری از هتل‌ها و آژانس‌های هواپیمایی هم در حال حاضر استفاده از گزینه‌های پیام‌رسانی چت بات‌ها را به مشتریان خود توصیه می‌کنند. که یا از طریق برنامه پیام‌رسانی مختص خودشان و یا از طریق پیام‌رسان هایی مثل فیس‌بوک مسنجر و WhatsApp این کار را انجام می‌دهند.

صنعت گردشگری - حوزه گردشگری - توریسم - هوش مصنوعی - چت بات

۶) اینترنت اشیا – اشیا هوشمندی که قادر به تعامل با یکدیگر هستند.

یکی از هیجان انگیزترین تکنولوژی‌های در حال ظهور در عصر حاضر، اینترنت اشیا (IoT) است. که قابلیت بسیار بالایی برای شکل دادن به آینده صنعت گردشگری دارد و شرکت‌های مسافرتی و گردشگری هم این موضوع را به خوبی درک کرده‌اند. اما اینترنت‌ اشیا دقیقاً چیست و چه مفهومی دارد؟ این تکنولوژی در واقع به دستگاه‌های هوشمند این امکان را می‌دهد که از طریق اینترنت به همدیگر متصل شوند و فرصت‌های گسترده ای را همراه با مزایای متعددی برای فعالیت‌های مربوط به سفر و گردشگری ارائه دهند. اینترنت اشیا با اتوماسیون بیشتر شخصی‌سازی بیشتر و ایجاد تجربه بیشتر برای گردشگران می‌تواند بسیار مؤثر عمل کند به عنوان مثال، فناوری IoT می‌تواند در اتاق‌های هتل مورد استفاده قرار گیرد تا با یک دستگاه که می‌تواند به همه چیز از چراغ‌های اتاق گرفته تا بخاری‌ها و سیستم تهویه مطبوع و… متصل شود؛ امکان کنترل همه‌چیز را در یک مکان به مشتریان بدهد.

صنعت گردشگری - حوزه گردشگری - توریسم - تکنولوژی و ردشگری -فناوری و گردشگری - اینترنت اشیا

۷) تکنولوژی صوتی

امروزه مردم از جستجوهای تایپی به سمت تعاملات صوتی سوق پیدا کرده‌اند چرا که صدای انسان بهترین و مؤثرترین وسیله ارتباطی است علاوه بر این مردم امروزه به دنبال راحتی بیشتری هستند؛ چه به دنبال دریافت اطلاعات در مورد یک مکان خاص باشند و چه بخواهند بلیط، هواپیما ،هتل و … رزرو کنند. با استفاده از این تکنولوژی در حوزه گردشگری می‌توان خدمات سفارشی‌ شده برای مشتریان فراهم کرد؛ مثلاً در هتل‌ها می‌توان کنترل‌های مورد‌ نظر در مورد دما، نور، گرمایش و … اتاق را با پیام صوتی تنظیم کرد. دسترسی سریع و ساده به اطلاعات مورد نیاز و بهبود هر چه بیشتر خدمات گردشگران از دیگر مزایای این فناوری می‌باشد. درحقیقت، فناوری صدا بخش جدایی ناپذیر از سایر فناوری‌هایی است که وارد صنعت گردشگری می‌شوند و ارتباط زیادی با شخصی سازی، هوش مصنوعی و چت بات‌ها دارد.

صنعت گردشگری - حوزه گردشگری - تکنولوژی و گردشگری - گردشگری دیجیتال - فناوری و گردشگری - تکنولوژی صدا

اطلاعات تکميلي