افزایش راندمان بویلر از طریق تنظیم هوای اضافه

     تشکيل دوده در بويلر بر راندمان تأثير منفي دارد و مانند يک مقاومت حرارتي بسيار قوي عمل مي‌کند. لذا در احتراق براي اينکه سوخت به طور کامل بسوزد و دوده تشکيل نشود، معمولأً مقداري هوا، اضافه تر از مقدار هواي تئوري وارد محفظه احتراق مي‌شود. چنانچه در شکل ملاحظه مي‌شود با وارد کردن مقدار مشخصي هواي اضافي در محفظه احتراق، بيشينه راندمان اتفاق مي‌افتد و ميزان تشکيل مونوکسيد کربن نيز کاهش مي‌يابد. اما چنانچه هواي اضافي زيادتر از حد مجاز آن باشد راندمان بويلر به شدت کاهش مي‌يابد. تغييرات راندمان با هواي اضافي به طور شماتيک در شکل زیر رسم شده است.

 

 

image002

 

 

 

شکل(1).تغییرات راندمان با افزایش هوای اضافه

 

    لازم به ذکر است عددهاي ارائه شده مربوط به ميزان هواي اضافه در شرايط اندازه گيري مربوط به يک بازه زماني محدود مي‌باشد و در زمانهاي مختلف، ميزان هواي اضافه در بويلرهاي نيروگاه، ممکن است متفاوت باشد.

چنانچه در ‏نمودار زیر ملاحظه مي‌شود، زياد شدن هواي اضافه باعث کاهش راندمان سيکل مي‌شود. به ازاي هر درصد افزايش هواي اضافه، راندمان سيکل حدود 017/0% کاهش مي‌يابد.

 

 


image003

شکل(2).تاثیر هوای اضافه بر راندمان نیروگاه

   در مورد بويلر‌هاي نيروگاه‌ها، هواي اضافي مناسب جهت احتراق در هر باري، برابر با هواي اضافي تعيين شده در طراحي است.