فتوسل چیست؟

فتوسل یک مقاومت می باشد. این مقاومت مشابه مقاومت های متغیر با استفاده از تابش نور مقدارش تغییر می کند. نام دیگر فتوسل، LDR که مخفف Light Dependent Resistor است به معنى مقاومت وابسته به نور می باشد. این سنسور نوری 2 پایه دارد.

 

فتوسل

 

فوتوسل وسیله ای است که نسبت به نور حساس بوده و با بر خورد شعاع‌ های نوری با صفحه آن از خود ولتاژی تولید می ‌کند و از تولید این ولتاژ می ‌توان رله‌ ای را به کار انداخت که مداری را قطع یا وصل کند.

طرز کار:

طرز کار کلید فتوسل بدین صورت است که وقتی روز است، فتوسل ولتاژی را تولید می ‌کند که این ولتاژ تولیدی به رله ‌ای فرمان می ‌دهد که مدار روشنایی معابر را قطع کند.

با تاریک شدن هوا، چون نوری وجود ندارد، فتوسل دیگر ولتاژی تولید نمی ‌کند و جریانی به رله نمی ‌رسد که دستور قطع لامپ‌ های معابر را بدهد، در نتیجه لامپ‌ های معابر روشن می ‌شود.

 
فتوسل
 
 

لازم به تذکر است که فتوسل را در مراکز برق نصب می ‌کنند و همراه آن یک تقویت کننده وجود دارد که تغییرات جریان در اثر نور تقویت می ‌کند و رله به کار می ‌اندازد.

کاربرد:

از فتوسل معمولا برای خاموش و یا روشن کردن اتوماتیک لامپ‌ های معابر، باغ ‌های بزرگ، حیاط  و یلا‌ ها و ... استفاده می ‌شود.

 
فتوسل
 

 سیم کشی و نصب فتوسل:

فتوسل ها به طور کلی یا سه سیم دارد و یا چهار سیم که در فتوسل های چهار سیمه دو رنگ مثل یک دیگر است که معولا سفید است این دو رنگ سیم نول هستند و دو رنگ دیگر هم یکی سیاه است که مستقیم وصل فاز می کنیم و سیم دیگری قرمز است که به یک سر لامپ وصل می کنیم و سیم نول هم همان طور که به فتوسل وصل کرده ایم به یک سر لامپ هم وصل می کنیم حالا طریقه نصب فتوسل را یاد گرفتیم به فرض مثال ما در روز فتوسل خود را نصب کرده ایم و می خواهیم آن را تست بکنیم برای این کار می توانیم یک پلاستیک یا یک پارچه روی فتوسل بیندازیم تا اطراف فتوسل تاریک شود بعد از گذشت ۳۰ ثانیه خواهید دید چراغ روشن می شود.

 

فتوسل

 

نکات مهم در مورد طریقه نصب  فتوسل ها:

  • ۱- موقع نصب دقت کنید که فتوسل در جایی نصب کنید که در شب نور چراغ به آن تابیده نشود.
  • ۲- به جریان نوشته شده روی فتوسل توجه شود وبه منطق گرم سیر و سرد سیر هم توجه کنید (این مورد در انتخاب همه ی قطعات برقی صادق است)
  • ۳- وقتی فتوسل وصل است به برد الکترونیکی داخل فتوسل دست نزنید چون برق ۲۲۰ولت شهر به آن وصل است و فریب این را نخورید که این قسمت الکترونیکی است و برق شهر در آن جریان ندارد.

 

اطلاعات تکميلي