نگاهی به درون کارخانه تولید اتومبیل تسلا؛ تسلا مدل اس این‌گونه تولید می‌شود

   احتمالا شما هم با شرکت تسلا آشنایی دارید. این شرکت توسط ایلان ماسک پایه‌گذاری شده که به‌طراحی و تولید اتومبیل و باتری برای تامین انرژی منازل مشغول است. اگر با محصولات این شرکت آشنایی داشته باشید، حتما می‌دانید که اتومبیل “تسلا مدل اس” از جدیدترین و زیباترین اتومبیل‌های این شرکت است. در ادامه قصد داریم که سفری کوتاه به داخل این شرکت داشته باشیم تا نحوه ساخت این اتومبیل را شاهد باشیم.

   معمولا شرکت‌های بزرگ تولید کننده اتومبیل مبلغی معادل یک میلیارد دلار را صرف توسعه کارخانه‌های جدید برای تولید محصولاتشان می‌کنند، آن‌هم محصولاتی که قبلا طراحی شده‌اند. احتمالا به همین دلیل است که پایه‌گذاری و توسعه یک شرکت ساخت اتومبیل فوق‌العاده سخت توصیف می‌شود، و شاید به همین دلیل است که رقبا، کمپانی تسلا را به تمسخر می‌گیرند.

   حال بیایید این موضوعات را کنار گذاشته و کمی درباره خودروی مورد بحث صحبت کنیم. تسلا مدل اس یک اتومبیل تمام الکتریکی زیبا است که با قیمت 57400 دلار برای مشتریان عرضه شده است. کارخانه تولید این اتومبیل در غرب سان‌فرانسیسکو تاسیس شده است و شرکت تسلا به‌جای احداث یک کارخانه کاملا جدید، تصمیم گرفته است که کارخانه قدیمی شرکت Nummi که در سال 2010 بسته شد را خریداری کند. شرکت تسلا برای خرید این مکان تنها 42 میلیون دلار خرج کرده است.

0.png

   در حال حاضر، شرکت تسلا تنها یک چهارم از فضای این کارخانه را مورد استفاده قرار داده است. تمامی دیوار‌ها و بخش‌های مختلف این بخش با رنگ‌های روشن رنگ‌آمیزی شده است، درحالی که باقی بخش‌ها همچنان سیاه و تاریک هستند. این شیوه خوبی برای مشخص کردن مکان‌های اصلی یک شرکت است.

   شاید کمی عجیب به‌نظر برسد اما در کارخانه تسلا، هیچ‌ محلی برای نمایش اتومبیل‌های مختلف وجود ندارد. تنها چیزی که می‌توان دید، یک نمونه از تسلا مدل اس در کنار یک پوستر بزرگ از این اتومبیل است. جالب است بدانید که در کنار این بخش، جایی است که قطعات این اتومبیل را به‌یک دیگر متصل می‌کنند.

2_copy_copy.png

   پس از خرید این کارخانه از Nummi، تسلا تمامی تجهیزات قدیمی را با رباتهای هوشمند جایگزین کرده است. این رباتها می‌‌‌توانند وظایف مختلفی را از جمله سرهم کردن قطعات اتومبیل را انجام دهند.

3_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy.png

   برخی رباتها می‌توانند چند وظیفه مختلف را به‌طور همزمان انجام دهند. بعد از اتمام کار‌، چیزی مشابه تصویر پایین تولید می‌شود. بله، این قسمت زیرین اتومبیل ما است که از جنس المینیوم می‌باشد و توسط رباط‌ها تولید شده است.

 4_copy.png

   آقای Gilbert Passing، مدیر‌کل بخش تولیدات کمپانی تسلا که قبلا با شرکت تویوتا همکاری داشته است، درحال توضیح دادن درباره جنس و وزن اجزای بکار رفته در تسلا مدل اس می‌باشد. در این تصویر، او در حال نشان دادن وزن کم درب فلزی اتومبیل است.

5_copy.png

   همانطور که انتظار داشتیم، رباتها وظیفه رنگ‌ کردن این اتومبیل را دارند. پس از رنگ کردن اتومبیل، بر روی آن یک پوشش محافظ نصب می‌شود. برای رنگ‌های بسیار خاص و زیبا، تسلا از یک فرآیند سه‌مرحله‌ای برای رنگ کردن اتومبیل استفاده می‌کند که به سه مرحله رنگ‌آمیزی لایه اصلی، لایه میانی و لایه رویی تقسیم می‌شود.

6.png

   پس از انجام این فرآیند، اتومبیل به بخش بعدی منتقل می‌شود. در این مرحله، کارکنان، اجزای مختلف این اتومبیل را به آن متصل می‌کنند. بالاخره رباتها کار را کنار گذاشتند و باقی کار را به انسان‌ها سپردند!

   شاید فکر کنید که دیگر از شر رباتها راحت شده‌اید اما وظیفه جابجایی این خودروها همچنان بر عهده رباتها است. جالب است بدانید که در این محل، بر روی زمین خطوطی مغناطیسی متصل شده است که در حقیقت مسیر حرکت این رباتها را نشان می‌دهد. حالا نوبت به اتصال صندلی‌ها است. به‌نظر می‌رسد که بازهم رباتها در این صحنه حضور دارند.

 8_copy.png

   در این مرحله، ربات با استفاده از دوربین‌های سه‌بعدی فوق‌ پیشرفته، سان‌روف را برداشته، آن‌را چسب‌ می‌زند و به محل مورد نظر متصل می‌کند. شاید بد نباشد که از عبارت “آینده اینجاست” برای این کارخانه استفاده کنیم.

9.png

   در روزی که از این کارخانه فوق‌العاده بازدید کردیم، تمامی کارکنان جمع شده بودند تا مراسم اهدای اولین کلید اتومبیل تسلا مدل اس به اولین مشتری را جشن بگیرند. و در نهایت باید یادآور شویم که با وجود عدم تولید هیچ‌گونه اتومبیلی در آن روز، رباتها همچنان در آن اطراف پرسه می‌زدند!

10.png

نظر شما چیست؟ شما درباره این شرکت چه فکر می‌کنید؟

 

اطلاعات تکميلي

  • سازمانهاي وابسته: شرکت خودروسازی تسلا
  • حوزه کاربرد: مراحل ساخت تصویری خودرو تسلا