فضاپیمایی توسط روبات های انسان نما

   روبات های انسان نمای ساخت روسیه، در آینده ای نه چندان دور به ایستگاه فضایی بین‌المللی ارسال خواهند شد. این تصمیم به دلیل عدم نیاز به تنفس توسط روبات ها، عدم نیاز به پوشیدن لباس های مخصوص و همچنین دقت بالای آنها در انجام وظایف مکانیکی گرفته شده است.

   دو نمونه اولیه از روبات های انسان نما با هدف اعزام به فضا، هم اکنون در دست ساخت است که در نوع اول آن تمامی حرکت ها توسط یک انسان یا یک برنامه هوشمند کامپیوتری کنترل می شود. در حقیقت روبات کلیه حرکات انسان را تقلید خواهد کرد و قادر خواهد بود با کمک دوربین های پیشرفته تصاویری زنده از محیط اطراف خود ارسال کند.

   این روبات همچنین توانسته جوشکاری و رانندگی با وسایل نقلیه مورد استفاده در ایستگاه فضایی را فرا گیرد و از این رو گزینه مناسبی برای نگهداری تجهیزات ایستگاه فضایی به شمار می رود. محققان در تلاشند تا قدرت پردازش این روبات را به اندازه ای افزایش دهند که به طور خودکار و بدون نیاز به کمک انسان بتواند کلیه وظایف خود را به طور دقیق و کامل انجام دهد.

   علاوه بر روسیه، ناسا و چین نیز اقداماتی جهت تولید و راه اندازی روبات های انسان نما کرده و به تازگی نیز یک روبات انسان نمای جدید توسط چین رونمایی شده است.

 

اطلاعات تکميلي

  • سازمانهاي وابسته: ناسا - سازمان فضایی روسیه
  • حوزه کاربرد: فضانوردی