هوای کثیف احتمال چاقی را افزایش می دهد!

   در یک تحقیق جدید نشان داده شده است که علاوه بر مضر بودن هوای آلوده برای شش ها، ممکن است برای وزن ما هم خوب نباشد.

   پکن، پایتخت کشور چین، هوای بسیار آلوده ای دارد و در برترین شرایط، می تواند به 10 برابر میزان استاندارد آن برای انسان ها برسد. دانشمندان 2 گروه موش یکی در این هوا و گروه دیگر در هوای پاک قرار دادند و متوجه شدند دسته ای که در هوای آلوده چین تنفس می کنند، وزنشان نیز افزایش یافته است. همین روند در انسان ها نیز قابل مشاهده است. دلیل این امر می تواند اثرگذاری هوای آلوده بر روی متابولیسم بدن انسان باشد که نحوه تجزیه مواد غذایی در بدن انسان را مشخص می کند.

   هوای آلوده شامل ذرات خاکستر، گرد و غبار و دیگر مواد شیمیایی است. گاهی مواقع، این ذرات آنقدر زیاد هستند که مه غلیظ و ضخیمی ایجاد می کنند که محدوده دید را هم کوتاه می کند.

   آزمایش های قبلی انجام شده در میان گروه سنی 18 ساله ها در کالیفرنیای جنوبی نیز نشان دهنده این امر و ارتباط هوای آلوده با اضافه وزن است. مطالعه دیگری نشان داده است که هوای آلوده باعث سنگین تر شدن نوزادان موش های حامله که در معرض دود خروجی از موتورهای دیزلی بودند، می شود. همچنین این نوزان دارای التهاب بیشتری در ناحیه مغز خود بودند. همچنین در این آزمایش مشخص شد که گروهی از موش ها که در معرض هوای آلوده بودند، مقاومت انسولین بیشتری داشتند. این امر نشان می دهد که بدن در این حالت به انسولین، هورمونی که با استفاده از شکر برای انرژی کمک می کند، واکنش خوبی نشان نمی دهد. این امر باعث ایجاد بیماری هایی مانند دیابت و بیماری های قلبی می شود.

   هنوز علت دقیق این مسئله واضح نیست ولیکن آنچه واضح است، ایجاد التهاب در شش ها، خون و چربی است که احتملا عامل افزایش چاقی هستند. اگرچه ممکن است با ساخت داروهایی، اثر هوای آلوده را خنثی کرد ولی ساخت چنین داروهایی بسیار زمان بر است.

اطلاعات تکميلي

  • سازمانهاي وابسته: دانشگاه دوک
  • حوزه کاربرد: خطرات آلودگی هوا بر سلامت انسان ها