ساختن کوچکترین دماسنج دنیا با استفاده از DNA

 

   دماسنج DNA ای توسط محققان دانشگاه مونترال،ساخته شده است که 200 هزار برابر کوچکتر از موی انسان است. این تکنولوژی منحصر به فرد، می تواند به درک ما از طبیعت و بشر بواسطه اندازه‌گیری دما در ابعاد نانو، کمک بسیاری بکند.

 

   در طول 60 سال، محققان متوجه شدند که مولکول های DNA اطلاعات ژنتیک ما را، هنگامی که گرم می شوند آشکار می سازند. همچنین در برخی از موجودات، پروتئین های شبیه به DNA که RNA نامیده می شوند، به عنوان دماسنج های نانو در ارگانیسم های زنده استفاده می شوند و دما را آشکار می کنند. با الهام از این موارد، محققان ساختارهای DNA ای ساختند که بتواند دما را معین کند.

   یکی از مزایای استفاده از DNA نسبت به دماسنج های مولکولی مهندسی، ساده و قابل برنامه ریزی بودن DNA است. به همین دلیل، این دماسنج های DNA ساخته شدند تا به همراه سنسورهای نوری، به راحتی بتوان یک دماسنج با ضخامت 5 نانومتر و تابعی از دما ساخت.

   این دماسنج های نانو زمینه های تحقیقاتی بسیاری در مبحث نانو را ایجاد می کنند. سؤالات بسیاری وجود دارد که جواب آن ها نامعلوم است. برای مثال دمای بدن همواره 37 درجه سانتی‌گراد نگه داشته می شود. آیا در ابعاد نانو، در سلول ها تغییرات دمایی زیادی وجود دارد؟ با استفاده از این دماسنج ها سؤالات بسیاری پاسخ داده خواهند شد. همچنین در آینده نزدیک می توان در سیستم‌های الکترونیکی از این دماسنج ها برای مشاهده تغییرات دما در ابعاد نانو استفاده کرد.

 

اطلاعات تکميلي