نانوسیم ها عامل افزایش طول عمر باتری

   هر باتری‌ای به صورت تدریجی از بین می‌رود و عمر آن تمام می‌شود. اخیراً، در یک کشف بزرگ توسط گروه تحقیقاتی دانشگاه کالیفرنیا، مواد باتری بر پایه نانوسیم‌ها اختراع شده که می‌تواند صدها هزار بار شارژ شود. به بیان دیگر، این باتری‌ها هیچ‌گاه به جایگزین نیاز ندارند.

   مهندسین برای مدت طولانی در حال بررسی استفاده از نانوسیم‌ها در سیستم باتری بودند. نانوسیم‌ها شدیداً رسانا بوده و هزاران برابر از موی بشر نازک‌تر است؛ بنابراین می‌توان برای فراهم آوردن یک سطح بزرگ برای انتقال الکترون استفاده شوند. این امر باعث ایده آل شدن نانوسیم برای ذخیره و انتقال انرژی الکتریکی می‌شود. تنها عیب این نانوسیم‌ها، شکننده بودن و خوب کار نکردن آن‌ها بعد از شارژ و دشارژ است.

   حال، محققان نانوسیم‌های الکترود را با استفاده از هسته نازک طلا ساخته‌اند که با لایه‌های منگنز دی‌اکسید و یک ژل الکترولیت پلکسی مانند احاطه شده است. محققان متوجه شدند که این ترکیب باعث سالم نگه‌داشتن نانوسیم‌ها می‌شود و آن‌ها را در برابر شکست مقاوم می‌کند.

   این باتری‌های برای 200 هزار بار در سه ماه شارژ و دشارژ شدند و هیچ‌گونه کاهش ظرفیت توانی از خود نشان ندادند.

   این الکترودهای اندود شده می‌توانند شکل اولیه خود را حتی بعد از بارها شارژ و دشارژ نگه دارند و گزینه‌های بسیار مناسبی برای جایگزینی باتری‌های امروزی در آینده‌ای نزدیک هستند.

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: باتری سازی