لیزرهای یکبار مصرف

   از زمان اختراع لیزرها از 50 سال پیش، تحولات زیادی در بسیاری از تکنولوژی‌ها، از پخش‌کننده‌های دیسک‌های فشرده (CD) تا تجهیزات جراحی صورت گرفته است.

   اکنون، گروهی از محققان فرانسوی و مجارستانی، راهی برای چاپ لیزرهای ارزان قیمت، آسان و کارآمد اختراع کرده‌اند که هسته این لیزر را بعد از هر مصرف می‌توان دور ریخت. هزینه بسیار کم و آسانی تولید این چیپ های لیزری، از مهم‌ترین جنبه‌های این اختراع هستند.

   این گروه محققان توانستند لیزرهای طبیعی را بسازند که می‌تواند نور را به‌ واسطه داشتن مواد کربنی، تقویت کند. اگرچه لیزرهای ارگانیک مانند لیزرهای غیر ارگانیک (مانند اشاره‌کننده‌های لیزری، پخش‌کننده‌های DVD و موس نوری) رایج نیستند ولیکن مزایایی مانند عملکرد بالا در تبدیل فوتونیک، تولید آسان، هزینه کم و گستره وسیع از طول‌موج‌ها را دارند.

   این گروه محققین لیزر طبیعی بسیار ارزان را با استفاده از تکنولوژی آشنای پرینتر جوهری تولید کردند. پرینتر جوهری، فرآیند تولید بسیار ارزانی است که با فوران جت‌های کوچک سیال بر لایه مواد زیری کار می‌کند. دانشمندان همچنین از این پرینترها برای چاپ مدارهای الکترونیکی، داروها و سلول‌های زیستی استفاده می‌کنند.

   با استفاده از تکنیک چاپ جوهرافشان پیزوالکتریک، می‌توان در هر زمانی و در هر جایی ماده مورد نظر را تولید کرد. این فرآیند نیاز به ماسک ایمنی ندارد و می‌تواند در دمای اتاق انجام گیرد. همچنین مواد خام کمتری از بین می‌روند. جوهر رنگی مانند هسته لیزر عمل می‌کند که قادر به تقویت نور و تولید پرتوی باریک و تک رنگ لیزر است. همچنین در این فرآیند از آینه برای تقویت نور استفاده می‌شود.

   قسمت دور ریختنی این لیزر تحت عنوان "کپسول لیز" است. پیش‌بینی می‌شود این کپسول‌ها با هزینه‌ای بالغ بر تنها چند سنت، تولید می شوند و هنگامی که از بین می‌روند، به راحتی قابل تعویض هستند.

   محققان از دو رنگ زرد و قرمز تیره برای تولید لیزر استفاده کردند. رنگ‌های دیگر برای پوشش قسمت آبی و سبز موجود در طیف قابل استفاده هستند.

   با پیشرفت‌های بیشتر، لیزرهای ارزان قیمت درست شده با پرینتر جوهرافشان، می‌توانند اطلاعات را در فیبرهای پلاستیکی کوچک فرستاده و به عنوان دستگاهی برای آنالیز شیمیایی و زیستی نمونه‌ها استفاده شوند.

اطلاعات تکميلي

  • سازمانهاي وابسته: محققان فرانسوی و مجارستانی
  • حوزه کاربرد: کاهش هزینه های انرژی