نتایج نویدبخش از اولین درمان ژن انسان برای معکوس کردن اثرات پیری بیولوژیکی

   محققان سازمان BioViva ایالات متحده آمریکا، مدعی شدند که توانسته‌اند اثرات عمر طبیعی را معکوس کنند و در راستای آزمایش‌های آن‌ها، اثرات 20 سال عمر تلومرها معکوس شد.

تلومر (telomere) چیست و چگونه اندازه‌گیری می‌شود؟

   تلومرها بخش کوچکی از DNA ها هستند که در انتهای هر کروموزوم یافت می‌شوند. طول هر تلومر با افزایش عمر، کم می‌شود. اندازه تلومرها با توجه به طول تلومر گلبول‌های سفید (T-lymphocytes) اندازه‌گیری می‌شود. هرچه طول این تلومتر بلندتر باشد، سلول‌ها جوان‌تر هستند.

   این آزمایش بر روی یک شخص 44 ساله برای اثبات ایمن بودن این روش انجام شد و جواب داد. هنگامی‌که شخص موردنظر، 44 ساله بود، این شخص دو ژن درمانی دریافت کرد: یکی برای محافظت در برابر کم شدن توده ماهیچه در اثر افزایش سن و یکی برای مبارزه با کاهش سلول‌های ساقه (Stem Cell) که عامل بیماری‌ها و ضعف‌های مربوط به سن است. در سال بعد، با انجام آزمایش‌های مجدد بر روی این شخص، دانشمندان متوجه شدند که طول تلومر این شخص، به اندازه 20 سال بلندتر شده است که به معنی جوان‌تر شدن گلبول‌های سفید است.

   این روش می‌تواند برای بیماری‌های مرتبط با سن که بسیار مشکل‌زا هستند، کارآمد باشد؛ ولیکن این روش درمانی باید توسط یک سازمان مستقل برای دریافت تأییدیه آزمایش شود.

اطلاعات تکميلي

  • سازمانهاي وابسته: سازمان BioViva ایالات متحده آمریکا