ادارک بهتر دنیای فیزیکی با رابط شبیه ساز

   تعامل ما با ماشین‌ها از طریق صفحات نمایش و واقعیت مجازی همواره مورد تحقیق محققان بوده است. انسان‌ها همواره لمس اشیای واقعی را دوست دارند. گروه رسانه‌های محسوس MIT، مدت‌ها بر روی این ایده متمرکز بوده و در پروژه‌هایی نظیر InForm که رابط از راه دور غیر طبیعی است، کار کرده است. این تحقیقات گسترده‌تر شده و در پروژه Materiable، که یک رابطه تغییر شکل‌دهنده است و به شما اجازه دیدن و حتی لمس شبیه‌سازی‌های فیزیکی را می‌دهد، بررسی شده است. ایده این پروژه، اجازه به کاربران برای تجسم سازی و تعامل با مواد یا مدل‌های ریاضی برخی چیزها مانند زمین‌لرزه‌ها و لغزش‌های زمین است.

   پروژه Materiable، از بلوک‌های موتور – محرک با نام Pixels ساخته شده است که به لمس پاسخ داده و پاسخ لمسی مناسب را بر می‌گرداند (رنگ‌ها به دلیل نورافکن بالاسری است.) بلوک‌ها، که بر پایه شبیه‌سازی‌های فیزیکی ساده حرکت داده می‌شوند و یک آرایش گروهی 24*24 دارند، می‌توانند برای تقلید رفتار مایعات و جامدات با خواص مختلف استفاده شوند. تفاوت این پروژه با پروژه‌های قبلی این است که بلوک‌ها با هر قسمت از بدن قابل فشرده شدن هستند و این بلوک‌ها با سرعت و نیروی متفاوت عقب می‌روند که به ماده شبیه‌سازی شده بستگی دارد. برای مثال، برای آب، سطح لمس نرم است و برای فوم، محکم‌تر است.

   این تکنولوژی علاوه بر مزیت‌های یاد شده، جنبه آموزشی نیز دارد. کودکان می‌توانند حیوانات شبیه‌سازی شده را لمس نماید، مهندسین معمار می‌توانند طراحی خود را مجسم کنند و ساختمان را می‌توان طراحی مجدد کرد. ریاضی‌دانان می‌توانند معادلات موج را دیده و حس کنند و با دست خود آن‌ها را دست‌کاری کنند.

   گروه تحقیقاتی سازنده قصد دارند در آینده، نیرو، سرعت و رزولوشن نمایش شکل‌ها را برای شبیه‌سازی بهتر افزایش دهند. هدف نهایی ساخت صفحه نمایشی است که حسی جدید فرای دیدن به ما بدهد تا ادراک بهتری از جهان فیزیکی خود داشته باشیم.

اطلاعات تکميلي

  • سازمانهاي وابسته: دانشگاه ام آی تی
  • حوزه کاربرد: شبیه سازی اشیا