بررسی نقش ساختمان‌های چاپ شده با پرینترهای سه بعدی در ایجاد تحول در دنیای پیرامون ما

    ساختمان‌های سه بعدی چاپ شده، آینده ساخت و ساز جهان هستند. این باور، توسط شرکت آلفابت (Alphabet) محکم‌تر شده زیرا که این شرکت اعلام داشته است که سرمایه‌گذاری کلانی در بخش ساختمان‌سازی با این تکنولوژی انجام خواهد داد. ساختمان‌سازی با پرینترهای سه بعدی که روزی تنها یک رؤیا بود، اکنون در حال تبدیل به واقعیت شدن است.

   تکنولوژی ساخت ساختمان سه بعدی چاپ شده، نیاز به پرینترهای با ابعاد بسیار بزرگ دارد. نوعی از بتن در این مدل ساخت و ساز استفاده می‌شود که نسبت به بتن‌های معمول، ضخیم‌تر است که این ویژگی به آن‌ها قابلیت مراقب از خود را می‌دهد. این تکنولوژی به‌گونه‌ای ساختار ساختمان‌سازی را تغییر می‌دهد که بسیاری از مردم بتوانند خانه‌های مجهزی با قیمت کمتر خریداری کنند.

   یک شرکت ساختمان‌سازی چینی، اخیراً موفق به ساخت 10 خانه با کمک پرینتر سه بعدی شده است و هر خانه را 5000 دلار قیمت‌گذاری کرده است. ساختمان‌های کاملاً چاپ شده با پرینتر سه بعدی، می‌توانند به دلیل کاهش مصرف مواد اولیه کمتر، باز هم قیمت کمتری داشته باشند. برنامه بعدی این شرکت چینی تولید ساختمان‌های 5 طبقه به جای یک طبقه است.

   اگرچه امروزه افراد بسیاری در حال صحبت از چگونگی تغییر دنیا با پرینترهای سه بعدی هستند، این پرینترها معایبی نیز دارند. اگرچه محصول نهایی این پرینترها ارزان‌تر است، اما هزینه تجهیزات بالاتر است که باعث گران‌قیمت‌تر شدن ساخت و ساز می‌شود. آنچه مشخص است، هزینه این تجهیزات در آینده نزدیک کاهش پیدا نمی‌کند.

   مشکل دیگر در استفاده از پرینترها در ساخت و ساز، اثبات ایمنی و قابل اعتماد بودن این ساختمان‌ها است. اگرچه در حال حاضر سرعت رشد این تکنولوژی آرام است، ولیکن می‌توان انتظار یک پیشرفت چشمگیر در یک دهه آینده را داشت.

اطلاعات تکميلي