ساختمان هایی از جنس استخوان!

   منظره شهری ساخته شده از استخوان و پوست تخم‌مرغ در نگاه اول ممکن است برای ساخت فیلم‌های فانتزی پرهزینه تصور شود ولیکن این ایده حتی می‌تواند جمعیت‌های رو به رشد در شهرهایمان را پشتیبانی کرده و انتشار کربن کاهش می‌یابد.بر اساس دانشگاه کمبریج، استفاده از مواد معمول مانند بتن و فولاد، عامل انتشار یافتن 10 درصد کل کربن در جهان هستند. حتی قبل از استفاده از این مصالح در ساخت‌وساز، هردوی آن‌ها نیاز به دماهای بالا و در نتیجه مقدار زیادی انرژی دارند. محققان امیدوارند که روزی استخوان‌های مصنوعی و پوست تخم‌مرغ، ساخته شده از پروتئین و مواد معدنی، جایگزین مصالح ساختمانی بکار رفته سنتی بشوند.

   استفاده از ترکیب‌های مواد زیستی منافع زیادی دارد. استخوان ساخته از 50% پروتئین و 50% مواد معدنی ساخته شده است که اولی باعث سختی و محکمی آن و دومی باعث افزایش مقاومت و چقرمگی آن می‌شود. علاوه بر این استخوان قادر است در برابر آسیب‌های اندک، خود را ترمیم کند. پوست تخم‌مرغ بیشتر دارای مواد معدنی در حدود 98% است اما حتی این مقدار کم پروتئین، اطمینان از محکمی آن را حاصل می‌نماید.

   خانه‌های پوست تخم‌مرغی در این دهه برای استفاده آماده نخواهند بود. با این وجود، کلاژن مورد نیاز برای ساخت این مواد از منابع حیوانی طبیعی استخراج می‌شود. تحقیقات بیشتری در زمینه اینکه آیا می‌توان از منابع غیر حیوانی یا پروتئین‌های کاملاً مصنوعی بجای کلاژن طبیعی استفاده کرد یا نه مورد نیاز است.

   همچنین مشکل دیگری که محققان با آن روبرو هستند این است که صنعت ساختمانی بسیار محافظه‌کار است. تمامی استانداردها بر اساس فولاد و بتن تعبیه‌شده‌اند، بنابراین استفاده از مصالح ساختمانی جدید به منزله تغییر تمامی این استانداردها و باز نگرشی در صنعت ساختمان‌سازی است. ولیکن برای دستیابی به موفقیت در کاهش نشر کربن، این ایده امری اجتناب‌ناپذیر است.

 

اطلاعات تکميلي

  • سازمانهاي وابسته: دانشگاه کمبریج
  • حوزه کاربرد: ساختمان