آشنایی با تکنولوژی جاده های پلاستیکی

   پلاستیک قابل بازیافت به تمامی اشیا است – اسباب‌بازی، کیسه خرید و بطری‌های پلاستیک. اما موضوعی که ممکن است برای ما آشنا نباشد این است که بسیاری از کشورها در حال بررسی تبدیل این ماده به جاده هستند. یک کمپانی هلندی (VolkerWessels) در حال بررسی این جاده‌های پلاستیکی در عالم واقعی است. این پروژه هم‌اکنون در شهر روتردام در حال اجرا است.

   با وجود اینکه هنوز ایده ساخت جاده پلاستیکی فرضی است، اما پتانسیل‌های زیادی در این ایده وجود دارد. مردم متوجه شده‌اند که جاده‌ها مانند ماشین‌ها محیط‌زیست را آلوده می‌کنند. با جاده‌سازی، سالانه 96 میلیون تن کربن دی‌اکسید به جو وارد می‌شود. بنابراین ایده استفاده از پلاستیک مطرح می‌شود که نه‌تنها آلودگی بسیار کمتری دارد بلکه می‌توان جاده‌های محکم‌تری نیز ساخت. جاده پلاستیکی ساختی آسان و نیاز به نگهداری کم دارد.

   جاده‌های پلاستیکی بسیار سریع‌تر نسبت به آسفالت نصب می‌شوند و همچنین دارای سوراخ‌های هستند که علاوه بر قابلیت نصب آسان تجهیزات مانند لوله‌ها، سیستم‌ها و ... در این سوراخ‌ها، از خیس شدن جاده در مواقع بارندگی و سیلاب جلوگیری می‌کنند و آب را زهکشی می‌کنند.

   علاوه بر موارد یاد شده، این جاده‌ها می‌توانند برای تولید توان استفاده شوند. می‌توان در مواقع بارش برف، با گرم کردن جاده‌ها مانع از یخ زدن آن شد و به فرآیند تبخیر کمک کرد.

جاده‌های پلاستیکی استحکام بیشتری نسبت به آسفالت دارند و در مقابل خوردگی، آب و دماهای پایین تا 40 درجه سانتی‌گراد نیز مقاوم هستند ولیکن، VolkerWessels هنوز در حال بررسی این جاده‌ها در شرایط مرطوب و لغزنده برای آزمایش ایمنی آن‌ها است. استحکام بیشتر این جاده‌ها، عمر آن‌ها را افزایش داده و باعث تحمل بیشتر وزن ماشین‌های سنگین می‌شود.

اطلاعات تکميلي