ذخیره فیلم و کتاب روی دی ان ای

   مایکروسافت اعلام کرد موفق به ذخیره سازی نزدیک به 200 مگا بایت اطلاعات شامل کل رمان جنگ و صلح و 99 رمان کلاسیک دیگر روی دی ان ای شده است.بر طبق اظهارات مایکروسافت DNA نسبت به صفحات مغناطیسی که شرکت‌ها امروزه از آنها برای ذخیره داده‌ها استفاده می‌کنند، گزینه‌ بهتری در ذخیره‌سازی طولانی مدت به شمار می‌روند.

   تا کنون هیچ شركتی موفق به ذخیره این حجم بالا از داده‌ها روی دی‌ان‌ای نشده‌ بود و ركورد سابق این شیوه ذخیره‌سازی 22 مگابایت بوده‌است که در حال حاضر این رغم به 200 مگابایت رسیده است.

   از دیگر اطلاعات ذخیره شده می‌توان به یک ویدیوی با کیفیت بالا از گروه موسیقی OK Go، اعلامیه جهانی حقوق بشر در بیش از 100 زبان مختلف، 100 کتاب برتر گوتنبرگ اشاره كرد. به گفته مایكروسافت دی‌ان‌ای ابزار ذخیره‌سازی بسیار مناسبی است زیرا می‌توان داده را با تراكم بالاتری از تجهیزات ذخیره‌سازی رایج روی مولكول‌ها ثبت كرد.

   این تكنیك كه با همكاری محققان دانشگاه واشنگتن مورد آزمایش قرار دارد، درحال حاضر گران‌قیمت است،‌ اما مایكروسافت امیدوار است بتواند این هزینه‌ها را با كمك صنعت زیست‌فناوری كاهش دهد.

   ایده استفاده از دی‌ان‌ای از آنجایی شكل گرفت كه تعادل سرعت رشد حجم داده‌ها و نیاز برای ذخیره‌سازی آنها و ظرفیت تجهیزات ذخیره‌سازی رایج به هم خورد و كار برای سازمان‌ها و مراكزی كه به ذخیره‌سازی حجم زیادی از داده‌ها نیاز دارند،‌ دشوارتر شد.

   پیش‌بینی‌ها می‌گویند سال 2017 میزان داده‌های ذخیره‌شده در سرتاسر جهان به 16 تریلیون گیگابایت خواهد‌رسید كه بخش بزرگی از این داده‌ها درون مراكز بزرگ ذخیره‌سازی داده‌ها جا دارند. درحالی كه حجمی برابر یك جعبه كفش از دی‌ان‌ای می‌تواند با ظرفیت ذخیره‌سازی 100 مركز داده‌ بزرگ برابری كند. علاوه براینكه دی‌ان‌ای از مقاومت بالایی برخوردار است و می‌تواند تا بیش از صدها هزار سال دوام بیاورد. در مقابل نوارهای مغناطیسی كه امروزه از آنها برای ذخیره‌سازی طولانی مدت استفاده می‌شود، تنها چند دهه دوام دارند.

 

 

اطلاعات تکميلي

  • سازمانهاي وابسته: مایکروسافت
  • حوزه کاربرد: ذخیره اطلاعات روی دی ان ای