اولین قطار مسافر‌بری بر‌پایه هیدروژن توسط آلمان راه‌اندازی خواهد شد

قطار مسافر‌بری بر‌ پایه هیدروژن

   آلمان در دسامبر سال 2017 اولین قطار با سوخت هیدروژن را راه‌اندازی خواهد کرد. این پروژه یکی از نوآورانه ترین پروژه ها در صنعت ریلی دنیاست که قادر است جهانگیر شود و شهرهای زیادی را به هم متصل کند.

 آلمان اولین قطار مسافر‌بری بر‌پایه هیدروژن را راه‌اندازی خواهد کرد

 
سازندگان فرانسوی - شرکت آلستوم با انتشار این خبر در ماه جاری، اقدام به ساخت موتوری جدید به نام Cordia iLint که نیروی خود را از هیدروژن و پیل سوختی می‌گیرد، خواهد کرد. انرژی ذخیره شده در تانک به اندازه‌ای است که یک سفر با مسافت ۸۰۰ کیلومتر را پاسخگو باشد. انرژی شیمیایی هیدروژن در پیل سوختی به الکتریسیته تبدیل خواهد شد و سرعت قطار را تا ۱۴۳ کیلومتر بر ساعت بالا خواهد برد. هر واحد انرژی که استفاده نشود در باتری‌های لیتیومی تعبیه شده زیر هر واگن ذخیره خواهند شد. با توجه به تولید بخار آب این موتور در مقایسه با موتور دیزلی بسیار پاکیزه‌تر و ساکت‌تر خواهد بود و هیچ‌گونه کربنی تولید نخواهد شد.
 
 
این هیدروژن معمولا به عنوان ضایعات پروسه‌های شیمیایی سوزانده می‌شوند و در این حالت ذخیره و به عنوان سوخت این قطار استفاده می‌شود، در نتیجه می‌توان مطمئن بود که انرژی دیگری برای تولید آن‌ها به کار نرفته است و در حالت کلی از پروسه‌های دیگر پر بازده‌تر است. این یک ایده انقلابی است اما به سادگی نمی‌توان آن‌ را تحلیل کرد زیرا می‌توان با استفاده از الکتریسیته هر استفاده از انرژی را به پروسه‌ای پاک تبدیل کرد اما باید تمرکز بر روی تولید الکتریسیته از انرژی سبز باشد نه تغییر سیستم و تکنولوژی‌هایی که هم‌اکنون به بلوغ صنعتی رسیده‌اند.
 
57356218.jpg
 
هنوز در بسیاری از نقاط قطار‌های بین شهری الکتریکی نیستند و شاید تبدیل مسیرهایی کوتاه و با تعداد مسافر کم به صرفه اقتصادی نباشد و در مقایسه با سوخت‌های ارزان دیگر رقابتی برای سرمایه‌گذاران متصور نمی‌توان بود. اما این قطار بر پایه هیدروژن بسیار مناسب برای مسیر‌های کوتاه و تعداد مسافر کم است که می‌تواند ۱۵۰ مسافر نشسته و ۳۰۰ ایستاده را جابجا کند.
 
57356219.jpg
 
آلستوم ادعا کره است که هزینه‌ها مانند قطار دیزلی خواهد بود اما هنوز قیمتی ارائه نشده است. به نظر می‌رسد تولید الکتریسیته به همراه تولید هیدروژن از ضایعات پروسه‌های شیمیایی ارزان‌تر از دیزل باشد. اما برای بسیاری از کشور‌ها این تکنولوژی مقدور نیست و بسیار گران‌قیمت خواهد بود.

اطلاعات تکميلي