چرا ببرها در آفریقا زندگی نمی کنند؟

اگر به گردش‌های سافاری و طبیعت‌گردی در آفریقا بروید، حتماً چیزهای بسیاری را تجربه می‌کنید و از حیات وحش آن شگفت‌زده می‌شوید.

ولی انتظار نداشته باشید که در سافاری آفریقا، ببر را هم تماشا کنید. چون ببرها در آفریقا زندگی نمی‌کنند!

 

چرا ببرها در آفریقا زندگی نمی کنند؟

 

 

اگرچه در آفریقا می‌توانید جانداران مختلفی مثل فیل‌ها، شیرها، کرگدن‌ها را تماشا کنید، ولی ببر جزو آن دسته از حیواناتی است که در آفریقا وجود ندارد. این موضوع شاید برای شما هم شگفت آور باشد، چراکه نسل این گربه‌سانان همگی از آفریقا شروع شد و اجداد آن‌ها در اینجا زندگی می‌کردند.

خانواد‌ه‌ی آن‌ها شامل یوزپلنگ‌ها، شیرها، ببرها، پلنگ‌ها و جلگوارها می‌شد که بعضی از آن‌ها هم چنان در آفریقا زندگی می‌کنند.

 

چرا ببرها در آفریقا زندگی نمی کنند؟

 

ولی ببرها در گذشته های دور به سمت آسیا مهاجرت کردند و دیگر هم به آفریقا بازنگشتند.

احتمالا یخبندان و اتفاقات طبیعی و مرزهای جغرافیایی بازگشت ببرها به آفریقا را سخت کرده است.

با توجه به تفاوت های گسترده بین اکوسیستم های آسیا و آفریقا، ممکن است ما هرگز متوجه نشویم که آیا ببرها در قاره آفریقا می توانند زنده بمانند یا خیر.

دلیل این مهاجرت طولانی و عدم بازگشت آن‌ها هنوز به صورت قطع مشخص نیست.

اگر در سفر به آفریقا حین سافاری و گشت و گذار هستید و ببری پیدا کردید مطمئنا موضوعی جالب برای نوشتن در مورد حیات وحش پیدا کرده اید. ببرها هرگز در آفریقا زندگی نمی کنند . ولی باز هم این احتمال وجود دارد که یکی از آن ها را آنجا ببینید.

 

چرا ببرها در آفریقا زندگی نمی کنند؟

 

شیرها، پلنگ ها و ببرها همه قسمتی از گربه سانان هستند که در آفریقا زندگی می کنند و دارای اجداد یکسانی هستند. از طرف دیگر، در حدود دو میلیون سال قبل، دسته ای از گربه سانان به طرف شرق به سمت آسیا مهاجرت کردند و این گربه ها به صورت حیواناتی با خط های سفید و آبی و نارنجی تکامل یافتند، البته تا آنجا که ما می دانیم. آن ها از وقتی که در آسیا سکنی گزیدند دیگر به آفریقا برنگشتند. اگرچه شاید کسی حدس هایی در مورد این که چرا ببرها به آفریقا برنگشتند می زند.

در سال گذشته، یک قلاده ببر بنگال رام شده ۱۷ ماهه با وزن ۳۱۰ پوندی ( ۱۴۰ کیلو) به نام پانجو به آفریقای جنوبی فرار کرد. پانجو از خودروی مالک خود زمانی که او را برای چکاپ به دامپزشک می بردند فرار کرد و باعث وحشت پلیس و کسانی شد که بدنبال او بودند.

 

 چرا ببرها در آفریقا زندگی نمی کنند؟

 

ببرها در هند، نپال، اندونزی، روسیه، چین و جاهای دیگر به دلیل نابودی زیستگاه، شکار قاچاقی آن و نبود شکار، در معرض خطر هستند. در سال ۲۰۰۵ موسسه حفاظت از ببرها در چین، دو قلاده ببر از جنوب چین(کتی ماده  بود و هوپ نر بود) به آفریقای جنوبی وارد کردند به این امید که به عادات زندگی خود در دنیای وحش برگردند و زاد و ولد کنند و مهارت های شکار را به توله های خود آموزش دهند.

جفت دیگر از ببرهای جنوب چین به نام های مادونا و تایقر وود به آفریقای جنوبی فرستاده شدند، جایی که در آن سکنی گزیدند، مهارت های شکار خود را بازیافتند و شکار می کردند که شامل کل پیشانی سفید، آهویی پیشانی سفید است. بعد از زندگی مستقل در زمین های تمرینی آفریقای جنوبی و داشتن چندین توله، این ببرها در سال ۲۰۰۸ به چین بازگردانده شدند.

 

اطلاعات تکميلي