چگونه با آلودگی هوا مقابله کنیم !

کاهش یا از بین بردن آلودگی، برای بقای سیاره مان و در معنای مهم تر برای سلامتی و سالم زیستن افراد در آن، بستگی دارد. هوایی که تنفس می کنیم، مملو از آلاینده های خطرناک است و اقیانوس ها و آبی که استفاده می کنیم، با مواد شیمیایی سمی شده اند. آلودگی ما را با یک سیاره عاری از زیبایی، سرزندگی و گوناگونی مواجه می سازد.

 

۱- هر زمان که می توانید پیاده روی یا دوچرخه سواری کنید:

 راه های کاهش آلودگی هوا کاهش آلودگی هوا

 

یکی از راه های خوبی که می توانید آلودگی را کاهش دهید، عدم استفاده از ماشین برای مسیرهای کوتاه است. اگر هوا عالی است و می خواهید به بیرون بروید، پیاده روی یا دوچرخه را جایگزین کنید. با این کار هم به کاهش آلودگی هوا کمک کرده اید و هم کمی نرمش و از هوای خوب لذت برده اید.

 

۲- از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید:

 راه های کاهش آلودگی هوا کاهش آلودگی هوا

 

اتوبوس، قطار یا مترو، یکی از دیگر از راه های مناسب برای عدم استفاده خودروی شخصی و عدم نشر کربن است. اگر در جایی که زندگی می کنید به وسایل نقلیه عمومی دسترسی دارید، ازآن استفاده کنید. هنگامی که نیازی به نگاه کردن به خیابان  ندارید، می توانید از کتاب خواندن، شنیدن اخبار و داشتن آرامش بهره ببرید.

 

۳- سفرهای خود را یکی کنید:

 

راه های کاهش آلودگی هوا کاهش آلودگی هوا

 

سفرهای کوتاه و برای چند روز، با هربار روشن کردن ماشین، آلودگی محیط را بیشتر می کنند. درعوض سفر چند روزه، سعی کنید آن را به یک سفر بزرگتر تبدیل کنید و هم چنین هنگام روشن کردن ماشین، که حدود ۲۰% از سوخت ماشینتان را می سوزاند، می توانید پول خود را برای سوخت صرفه جویی کنید.

 

۴- گروهی به محل کار یا مدرسه بروید:

 

راه های کاهش آلودگی هوا کاهش آلودگی هوا

 

مسافت های طولانی برای رفتن به مدرسه یا محل کار، قسمتی از زندگی روزانه بیشتر مردم است. اگر پیاده روی و استفاده از وسایل نقلیه عمومی برای شما سخت است، سعی کنید گروهی به محل کار یا مدرسه بروید. با گروهی رفتن می توانید به کاهش ایجاد کربن و هم چنین صرفه جویی در مصرف سوخت، کمک کنید. اینکار هم چنین یک راه عالی برای گسترش روابط دوستانه بین همکارهایتان و کاهش استرس در مسیر است.

 

۵- خودروی خود را مرتب معاینه کنید:

 

راه های کاهش آلودگی هوا کاهش آلودگی هوا

 

در راستای کاهش استفاده از خودروی شخصی، مرتب معاینه کردن ماشینتان به کاهش ایجاد کربن کمک می کند. براین اساس، معاینه ماشین هم چنین باعث می شود که مشکلات اساسیتان با ماشین برطرف شود. مرتبا ماشین را معاینه کنید تا خوب کار کند.

  • روغن ماشین را هر ۳ ماه یا ۳۰۰۰ مایل، عوض کنید.
  • از تایرهایی استفاده کنید که با ماشینتان هماهنگی داشته باشد.
  • براساس توصیه های خودرو، روغن، سوخت و هوای ماشین را عوض کنید.

 

6-امن برانید:

 راه های کاهش آلودگی هوا کاهش آلودگی هوا

 

عادت های ناامن رانندگی، آلودگی را افزایش می دهد، پس با امن راندن به کاهش آلودگی کمک کنید. روش های امن راندن هم چنین به صرفه جویی در پول برای سوخت ماشین کمک می کند. هنگامی که پشت ماشین هستید، این موارد را به یاد داشته باشید:

خیلی آرام گاز را فشار دهید و آهسته ترمز بگیرید.

با سرعت کم برانید.

سرعت خود را ثابت نگه دارید (اگر کنترل کننده راندمان سرعت دارید، از آن استفاده کنید)

زمان های طولانی باستید.

 

۷- از ماشین های هایبریدی و برقی برای ماشین دوم خود استفاده کنید:

 راه های کاهش آلودگی هوا کاهش آلودگی هوا

 

ماشین های برقی، می توانند فقط با برق کار کنند پس آلودگی آنها صفر است. ماشین های هایبریدی، هم با برق و هم با سوخت کار می کنند. درحالی که ماشین های برقی دارای درصد کمی از آلودگی اند، هر دو نوع این ماشین ها برای کاهش آلودگی مناسب اند. اگرچه هر دو از یک گاز برای سوخت استفاده می کنند، ماشین های هایبریدی به نسبت ماشین های معمولی مقدار کمتری گاز گلخانه ای بیرون می دهند.

 

 

راه های کاهش آلودگی هوا کاهش آلودگی هوا

 

 

۱- از غذاهای محلی استفاده کنید:

 راه های کاهش آلودگی هوا کاهش آلودگی هوا

 

تهیه غذا از اطراف شهر، مقدار زیادی از سوخت جهانی را کاهش می دهد. این سوخت اضافی باعث آلودگی هوا می شود. بجای تهیه غذا از مکان های خیلی دور، سعی کنید از جاهایی غذا تهیه کنید که به باغ ها و مزارع نزدیک باشند و از روش های مناسب تهیه شده باشند. قبل از خرید، از باغبان ها در مورد روش های پرورششان بپرسید تا از تاثیرات کاهش آلودگی درجریان قرار بگیرید.

  • به مزرعه بروید یا یک باغبان را ملاقات کنید تا از افراد و روش هایی که میوه ها و سبزیجات را درست کرده اند، آگاه شوید.
  • از فروشگاه مواد غذایی نزدیک منزلتان خرید کنید تا محصولات محلی را پیدا کنید.
  • از خواربارفروشی همسایه خود برای خواربارها و محصولات محلی سوال کنید.

 

۲- مصرف محصولات حیوانی و کارخانه ای کم یا حذف کنید:

 راه های کاهش آلودگی هوا کاهش آلودگی هوا

 

کارخانه ها، محل بزرگی برای تولید محصولات حیوانی مانند: شیر، گوشت، پنیر و تخم مرغ هستند. کارخانه ها، منبع بزرگ آلودگی هوا و آب در شهرهای کوچک هستند. برای کمک به ازبین بردن آلودگی، از خریدن و خوردن محصولات کارخانه ای خودداری کنید.

  • اگر فکر می کنید که کاملا نمی توانید از محصولات حیوانی استفاده کنید، سعی کنید مصرف خود را به یک یا دوبار در طول هفته کاهش دهید.
  • اگر می خواهید که تاثیر بیشتری داشته باشید، تصمیم به گیاه خواری بگیرید.

 

۳- از میوه ها و سبزیجات ارگانیکی استفاده کنید:

 

راه های کاهش آلودگی هوا کاهش آلودگی هوا

 

میوه و سبزیجات ارگانیک، از باغبان هایی تولید می شوند که روش های درست پرورش را می دانند. مثلا: آنها از محصولات شیمیایی، که باعث آلودگی آب می شوند، خودداری می کنند. با خرید محصولات ارگانیک، از محصولاتی استفاده خواهید کرد که به محیط اطراف ضرری نخواهند زد.

  • دنبال میوه ها، سبزیجات و دیگر محصولاتی باشید که برچسب”ارگانیک” یا “مدرک ارگانیکی” دارند، باشید.

 

۴- خودتان میوه و سبزی بکارید:

 راه های کاهش آلودگی هوا کاهش آلودگی هوا

 

درست کردن یک باغچه در حیاط پشتی خود، یکی از راه های عالی برای ازبین بردن آلودگی است. گیاهان و درختان، کربن دی اکسید را به اکسیژن تبدیل می کنند و مانند صافی برای کربن عمل می کنند که آلودگی را کاهش می دهد. براین اساس، درست کردن باغچه برای کاشت میوه و سبزیحات، از در سفر بودن مواد غذایی از راه های خیلی دور جلوگیری می کند.

  • اگر تازه باغبانی را شروع کرده اید، از کم شروع کنید. در یک جعبه کوچک یا پاسیو گوجه، خیار، کاهو بکارید. می توانید در طی سال هنگامی که کامل به باغبانی آشنا شدید، اندازه را زیاد کنید.
  • ۱- هنگامی که در اتاق نیستید، لامپ و وسایل الکترونیکی را خاموش کنید
  • همچنین می توانید برای صرفه جویی بیشتر در مصرف انرژی آنان را از پریزدر بیاورید. خاموش کردن از پریز همچنین کمک می کند که انرژی را در وسیله ذخیره کند در یک زمان تمامی وسایل را از برق بکشید.

 

 5 - از تغییرات کوچکی استفاده کنید تا به ذخیره بزرگ انرژی برسید:

 راه های کاهش آلودگی هوا کاهش آلودگی هوا

 

چیزهای خیلی کوچکی وجود دارند که به شما این اطمینان را می دهند که انرژی را تا جایی که می توان می شود ذخیره کرد. این روش ها را در ذهن خود بسپارید:

  • درجه آبگرمکن خود را برروی ۱۲۰ f (49c) بگذارید. این حرارت حدود ۱۴ تا ۲۵% از انرژی را ذخیره می کند.
  • لباس ها را در هوای آزاد خشک کنید. خشک کردن لباس در هوای آزاد بجای استفاده از اتو، ۲۴۰۰ کربن را کاهش می دهد.
  • از لامپ های کم مصرف استفاده کنید. لامپ های مهتابی، ۷۵% از انرژی را ذخیره می کنند و همچنین نسبت به دیگر لامپ ها گرمای کمتری از خود تولید می کنند.

 

۳- ترموستات منزل را در ماه های گرم بر روی ۷۸ f (۲۵c)و در ماه های سرد بر روی ۶۸ f (۲۰c) بگذارید:

 

 راه های کاهش آلودگی هوا کاهش آلودگی هوا

 

با کم کردن مقدار زیادی از انرژی بخاری و کولر خود، در طول سال، یک تغییر بزرگ در مصرف انرژی خود خواهید داشت.

  • بخاری را حدود ۵۵ f (13c) در شب های سرد بگذارید و یک پتوی گرم برروی خود بیندازید.
  • از فن ها برای کنترل دمای منزل خود بجای کولر استفاده کنید. فن ها به نسبت کولر مقدار کمتری انرژی مصرف می کنند.

 

۴- مطمئن شوید که درزهای پنجره ها و گردش هوا آبندی باشند:

 راه های کاهش آلودگی هوا کاهش آلودگی هوا

 

راه حل های آسانی چون آبندی درزهای پنجره و شیشه ها یا عوض کردن آن ها می توانند مفید باشند. هم چنین می توانید از پنجره هایی استفاده کنید که در زمستان مانع خروج انرژی از خانه شوند.

  • اگر تصمیم به خرید پنجره های جدید برای خانه خود دارید، دنبال پنجره هایی باشید که دارای علامت energy star باشند. این پنجره ها، برای ذخیره انرژی ساخته شده اند.

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: کاهش آلودگی هوا