آلودگی میکربی هوا و نقش یون منفی در کاهش آن

یون منفی چیست؟

یون های منفی اتم های اکسیژن هستند با یک الکترون اضافه که به ما کمک می کنند تا احساس بهتری بکنیم.
در هوا ذرات با بارهای مثبت و منفی وجود دارند. از تجمع ذرات با بار مثبت، یون مثبت و ذرات با بارمنفی، یون منفی تشكیل می شود. بالا بودن میزان یون مثبت در هوا باعث احساس افسردگی، سر درد و سستی و رخوت و … در افراد می گردد. تخلیه الكتریكی ولتاژ بالا از طریق عملكرد میله الكترود می تواند باعث تولید مقدار زیادی یون منفی گردد. این یون های منفی می توانند به ذرات مسموم معلق در هوا چسبیده و هوا را از وجود آلاینده ها پاك نمایند.

 

آلودگی میکربی هوا و نقش یون منفی در کاهش آن

 

آیا احساسی را که در کنار آبشارها یا در اوج کوه ها داشته اید به خاطر دارید؟

در آن اماکن هزاران یون منفی وجود دارد. آن ها تأثیر فوق العاده ای در بیوشیمی انسان دارند. در هوای تازه روستاها معمولأ ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ یون منفی در سانتیمتر مکعب وجود دارد( تقریبأ به اندازه یک حبه قند). در کوهستان بیشتر از ۱۰۰.۰۰۰ یون منفی در سانتیمتر مکعب وجود دارد در حالی که در هوای آلوده شهری پائین تر از ۱۰۰ یون منفی در سانتیمتر مکعب وجود دارد.

زمانیکه یونیزاسیون هوا در بیمارستان ها و اماکن کاری اروپا و روسیه اجباری است، درکشور ما علی رغم هوای مسموم و بسیار آلوده به تازگی مورد توجه قرار گرفته است.

یون ها ذرات باردار موجود درهوا هستند که در طبیعت زمانی که انرژی بر مولکولی مانند دی اکسید کربن، اکسیژن، آب یا نیتروژن وارد می شود ، باعث می شود که یک الکترون ازمولکول جدا شده و یک یون باردار مثبت به جا بگذارد. الکترون جدا شده خود را به نزدیک ترین مولکول می چسباند و آن را تبدیل به یون باردار منفی می کند. این یون باردار منفی اکسیژن است که بهترین تأثیر را بر ما دارد.

یون های منفی ذرات باردار الکتریکی هستند که آلودگی های موجود در هوایی را که ما تنفس می کنیم از بین می برند و اثر جوان کننده ای بر سیستم های فیزیولوژیکی ما دارند (مانند سیستم تنفسی).

آیا هرگز توجه کرده اید که ما تا چه اندازه احساس تازگی در کوه ها، کنار دریا، در جنگل یا در کنار آبشارها می کنیم؟

یا چقدر احساس پر انرژی بودن به ما دست می دهد؟

توضیح آن این است که این اماکن معمولأ سرشار از بیلیون ها یون منفی هستند. پس از رعد و برق، اکثر ما احساس تازگی می کنیم. این به دلیل این است که طوفان الکتریکی تریلیون ها یون های منفی آرامش بخش در هوا پخش کرده اند که اعصاب را تسکین داده و ما را سرشار از انرژی می کنند. تحقیقات علمی ثابت کرده اند که در فضاهایی که از یون منفی بالایی برخوردار هستند آثار حساسیت، آسم، افسردگی، خستگی و سر درد کمتر دیده می شود و در این مکان ها افراد از توانایی، قدرت کار، تمایل به همکاری و کارکرد مغزی بالاتری برخوردار بوده و ضریب اشتباه آنان پائین می آید.

مطالعات در دانشگاه کلمبیا و انستیتو روانشناسی ایالت نیویورک نشان می دهد که دستگاه های مولد یونی با درصد بالا به صورت خاصی به شکل ضدافسردگی عمل می کنند. اتاق هایی که از یون منفی زیادی برخوردار هستند به شکل کاملا چشمگیری نشان داده اند که از رشد باکتری ها و خیلی عوامل بیماری زای دیگر جلوگیری کرده و در از بین بردن گرد و غبار، ویروسها، دود سیگار، شوره حیوانی، بوی نامطبوع و دودهای شیمیایی مسموم کننده تأثیر بی نظیری دارند.

 

آلودگی میکربی هوا و نقش یون منفی در کاهش آن یونهای منفی چه فوائدی دارند؟

از بین بردن باكتری ها، جلوگیری از پیر شدن سلول های بدن، بالا بردن توانایی نگهداری اكسیژن در خون، بهتر كردن عملكرد سوخت و ساز بدن، بالا بردن میزان هوشیاری، از بین بردن خستگی ، بالا بردن مقاومت بدن(سیستم ایمنی) در مقابل بیماری ها، تآثیر اساسی در معالجه سردرد، بی خوابی/كم خوابی، آلرژی، آسم و فوائد بسیار دیگر. نتیجه تحقیقات اخیر سازمان كشاورزی آمریكا نشان می دهد كه یونیزه كردن یك اتاق باعث كاهش ۵۲% غبار و ۹۵% باكتری موجود در هوای آن اتاق می گردد. ( لازم به تذكر است كه بیشتر آلاینده های موجود در هوا در ذرات غبار معلق در هوا زندگی می كنند).


چگونه یون های منفی آلاینده های هوا را از بین می برند؟

(-) (-) (-)
(-) (+)*
(-) (+)* (-) (+)*
(-) (+)* (+)* (-)
(+)* (+)*

یون های منفی، بار منفی خود را به آلاینده ها و عوامل آلرژی زا كه به صورت مثبت باردار هستند می چسبانند. ذرات تشكیل شدهء جدید بزرگ تر و سنگین تر هستند و بنابراین به طرف زمین كشیده می شوند و از فضای تنفسی ما خارج می گردند. اغلب آلاینده های معلق به صورت مثبت باردار هستند و بر عكس یون های منفی به صورت منفی بار دار هستند. در فضاهایی كه یون منفی با غلظت(چگالی) بالا در آن وجود دارد، آن ها می توانند بار آلاینده های معلق را به بار منفی تبدیل كنند. این امر موجب می شود كه جذب مغناطیسی بین آلاینده های معلق در هوا بوجود آید و درنتیجه آن ها به یكدیگر می پیوندند و سنگین تر از آن حدی می شوندكه بتوانند به صورت معلق درهوا باقی بمانند وبدون آسیب رساندن به چیزی روی زمین می افتند و دیگر در مسیر هوای تنفسی شما قرار نخواهند گرفت. حتی اگر آن ها قبل از اینكه به زمین برسند تنفس شوند، چون ذرات بزرگ تری هستند توسط فیلتر های بالای ناحیه تنفسی فیلتر می شوند.

برخی مطالعات نشان داده كه یون منفی اثر بیولوژیكی روی باكتری ها و ویروس ها داشته و در صورت تماس، آن ها را از بین می برد.


چرا یون منفی به همراه اوزن با مقدار كم؟

یون منفی و اوزن در طبیعت بوجود آمده اند، و در مناطقی یافت می شوند كه از خالص ترین و بالاترین سطح هوای سالم برخوردارند. این اماكن معمولا شامل بالای كوه ها، نزدیك آبشارها، جاهایی كه لحضاتی قبل رعد و برق صورت گرفته، چمن زارهای دور از شهر و كناره های اقیانوس دركنار امواج بلند هستند.

کی از فناوری‌هایی که به نظر می‌رسد این روزها بتواند جای خودش را در میان ابزارهای لازم و ضروری زندگی باز کند، دستگاه‌های تصفیه هوای خانگی است. البته نکته مهم ‌در مورد آلودگی هوای شهرهای ایران این است که آلاینده‌های خطرناکی مانند مونوکسید کربن یا دی‌اکسید گوگرد به هیچ وجه توسط این دستگاه‌ها از بین نمی روند.

 
دستگاه های تصفیه هوا :

دستگاه‌های تصفیه خانگی می‌تواند تا حدی در حذف آلاینده‌های محیطی تاثیرگذار باشد و حتی قابلیت حذف عوامل بیماریزای عفونی نظیر ویروس‌ها و باکتری‌ها را هم دارد. در این دستگاه‌ها از اشعه فرابنفش استفاده می‌شود که می‌تواند میکروارگانیسم‌ها را هدف قرار داده و آن ها را از بین ببرد. علاوه بر این، در دستگاه‌های تصفیه هوا فیلترهای مختلفی وجود دارد؛ برای مثال فیلتر HEPA می‌تواند ۹۷/۹۹ درصد ذرات بزرگ‌تر از سه میکرون موجود در محیط را جذب کند و برای ذراتی که قطر بزرگ‌تری دارد، این تاثیر‌گذاری به مراتب بیشتر است. استفاده از کربن فعال در دستگاه‌های تصفیه هوا می‌تواند نقش مهمی در جذب عوامل شیمیایی داشته باشد.

سیستم‌های یونیزه‌کننده نیز یون‌های منفی را در محیط آزاد می‌کنند که به ذرات آلاینده می‌چسبند و به این ترتیب ذرات آلاینده جذب صفحات الکترواستاتیک می‌شود.

 

آلودگی میکربی هوا و نقش یون منفی در کاهش آن
 

البته گاهی این دستگاه‌ها منجر به تولید ازن می‌شود که به نوبه خود آلودگی محیط را افزایش می‌دهد. اگر دستگاه تصفیه هوا استاندارد باشد، میزان ازن تولید شده بسیار ناچیز است. اما در صورتی که غیراستاندارد باشد، ازن بیشتری تولید کرده و موجب تشدید آلودگی هوا می‌شود. به همین دلیل خیلی مهم است که اگر قصد خرید دستگاه تصفیه هوا دارید، از تولیدکننده معتبری آن را بخرید.

دستگاه‌هایی که مجهز به فن هستند می‌توانند آلودگی صوتی ایجاد می‌کنند که در بلند مدت به شنوایی آسیب می‌رساند. بنابر این باز هم مهم است تولیدکننده دستگاه‌های تصفیه هوا معتبر و قابل اطمینان باشد. در مجموع با توجه به هزینه تعویض فیلتر دستگه تصفیه هوا و برق مصرفی، انجمن ریه آمریکا استفاده از سیستم‌های تصفیه هوا را مقرون به صرفه نمی‌داند. در حقیقت میزان تاثیر این سیستم‌ها در مقایسه با هزینه‌ها و عوارض احتمالی بسیار ناچیز است.

 

اطلاعات تکميلي