تاثیراتی که تکنولوژی در رفتار انسان دارد !

   تکنولوژی توانایی جذب شما برای تفکر و عمل در راه مشخص و زمان مشخص را دارد. تکنولوژی می تواند الگوریتم ها، ایده ها و نظریه های شما را فیلتر کند. این حیله ها می تواند اهداف خوبی داشته باشد: یک برنامه تناسب اندام می تواند شما را تشویق کند تا یک مایل بیشتر بدوید، در حالی که  یک جلسه مهم  در پیش دارید. از طرفی، تکنولوژی ممکن است شما را از علایق شخصیتان، مثل سپری کردن زمان با کسی یا چیزی که دوست دارید منحرف کند.

 

1– شما را به سمت خود صدا میزند:

هرکسی که گوشی هوشمند داشته باشد متوجه این مسئله است که نادیده گرفتن نوتیفیکیشن ها ، حتی در جلسات، کار دشواری است.سازندگان برنامه اعلان ها را می سازند تا کاربر را درگیر کنند.به همین دلیل، اینستاگرام به شما یادآوری می کند که شخصی برای اولین بار پس از مدتی طولانی، پستی را به اشتراک گذاشته است و شما را مجذوب می کند تا برنامه را باز کنید. طی آزمایشاتی مشخص شده حتی ممکن است در طول روز چندین بار بدون اینکه برنامه ای برای فرد اعلانی بدهد، برنامه را باز کند.

 

2– آرامش روانیتان را می گیرد:

حتی زمانی که به گوشی نگاه نمی کنیم، و آگاهانه تلاش می کنیم که آن را نادیده بگیریم، مثلا زمانی که اعلان ها را خاموش می کنیم، باز هم می تواند باعث حواس پرتی ما شود. محققان می گویند “بشر آموخته که به طور خودکار به تمامی چیزهایی که با آن ارتباط دارد توجه کند، حتی وقتی که بر روی فعالیت دیگری تمرکز کرده است.” نادیده گرفتن چیزی باز هم توجه شما را جلب می کند.به زمانی فکر کنید که بر روی چیزی کار می کنید و یک نفر هنگام عبور از اتاق نام شما را صدا می زند.نتیجه آن از بین بردن تمرکز شماست.

 

۳ – گزینه ها و انتخاب های شما را منحرف می کند:

اینترنت دریچه جدیدی از جهان را باز می کند. ممکن است غذای جدیدی را پیدا کنید که هیچ نظری در مورد آن ندارید، مدل جدیدی از کفش ها را پیدا کنید که قبلا با آن آشنا نبودید. علی رغم آشنا نبودن با آن ها باز هم دوست دارید آن را امتحان کنید.

 

۴ – اعتقادات شما را در یک چارچوب نگاه میدارد:

هارالد هالن در خلاصه ای از یافته هایش نوشت: سابقه جستجو، شبکه اجتماعی، تنظیمات شخصی و تعدادی از عوامل دیگر اطلاعاتی که توسط جستجوگر یافت می شود را تحت تاثیر قرار می دهد.

به واسطه تکنولوژی، گریز از فیلترینگ بدون تلاش آگاهانه کار دشواری است. برخی افراد مرتبا تلاش کرده اند با جمع آوری دوستان فیس بوک با دیدگاه های متضاد و مقابله با صفحاتی که به آنها علاقه ای ندارند، مقابله کنند.

 

۵ – اطلاعاتی را در مورد شما جمع آوری می کند که می تواند بعدا شما را تحت تاثیر قرار دهد:

همه کاربران وب با چگونگی کار تبلیغات آشنا هستند.ممکن است در آمازون در سبد خریدتان محصولی را اضافه کنید، پس از آن ساعت ها یا هفته ها بعد یک آگهی درمورد آنچه قبلا تماشا کرده اید را می بینید.

کاملا مشخص است که چه اتفاقی افتاده: فروشندگان در تلاشند تا نظر شما را در مورد خرید یک محصول جلب کنند.

 

۶ – ادامه سرویس دهی در مراحل بعدی:

رسانه های اجتماعی اجازه می دهد کاربران بی وقفه از اطلاعات بی کران استفاده کنند.بعد از مشاهده یک ویدئو در فیس بوک اغلب یک شمارش معکوس را با یک پیش نمایش از یک ویدئو دیگر مشاهده می کنید که پس از چند ثانیه به طور خودکار پخش می شود. این تاکتیکی است برای نگه داشتن شما و تماشای چیزی جدید، حتی زمانی که شما قصد مشاهده چیزی را ندارید.

معمولا این گزینه ها مربوط به اولین قطعه محتوا است که کاربر مصرف کرده است، که به صورت الگوریتمی یا دستی انتخاب شده است، زیرا احتمالا با توجه به محتوایی که در ابتدا انتخاب شده اند، به شخص مربوط می شود.

 

۷ – محدوده توجه شما را کوتاه می کند:

از آنجایی که مشاهده اعلان ها و وجود سایر سایت ها و برنامه ها بسیار زیاد است، حواس پرتی زیادی وجود ندارد.

سوزان وینسنک، در روانشناسی امروز توضیح می دهد که ما از نظر عصبی به دنبال پاداش از محتویات جدید هستیم که باعث می شود ما وارد یک حلقه دوپامین شویم.او هم چنین می گوید: “هنگامی که شما خوراک را در یکی از برنامه های مورد علاقه خود می آورید، حلقه دوپامین درگیر شده است.”

 

۸ – می تواند شما را فریب دهد که چیزی فراتر از آنچه که به نظر می رسد می باشد:

در فیلم Her، تئودور ، عاشق دستیار خود سامانتا می شود. اما این پدیده به علم تخیلی محدود نمی شود. انسان ها توانایی ایجاد روابط با شخصیت های مصنوعی هوشمند را دارند. حتی اگر بدانیم که با شخصی واقعی صحبت نمی کنیم، به عنوان مثال، اگر AI  واقعی به نظر برسد، ذهن ما ممکن است فریب آن را بخورد.

سوزان وینسنک می گوید: “شرکت های غول پیکر که در خط مقدم AI هستند، ارزش سهام خود را با افزایش ترافیک، مصرف و اعتیاد به فناوری خود افزایش می دهند. آنها نیت بدی ندارند، اما ماهیت بازارهای سرمایه ممکن است ما را به سوی AI بکشاند تا بر رفتار ما در برابر این اهداف تاثیر بگذارند.”

 

۹ – این اقدامات هرروزه به بازی تبدیل می شود:

فکر کنید که چگونه برنامه های تناسب اندام شما را تشویق می کنند تا اهداف را تعیین کنید، عملکرد خود را با دیگر کاربران مقایسه کنید، و وقتی به نقطه عطفش می رسید، به شما تبریک می گوید. و یا اینکه از برندهایی که خریداری می کنید چگونه شما را تشویق می کنند تا از امتیازهای آن بهره مند شوید.

 

۱۰ – شیوه برقراری ارتباط ما را دگرگون می کند:

تکنولوژی یک شمشیر دو لبه است.ما را منحرف می کند، اما به ما اجازه می دهد به اطلاعات دسترسی داشته باشیم، از طرفی ارتباط در سطح جهان را فراهم می کند.توانایی تایپ سریع و توزیع ایده های ما از طریق وب، ارتباطات کلی را به هر فردی با اتصال به اینترنت امکان پذیر می سازد. رسانه های اجتماعی به ما کمک می کنند که با خانواده و دوستانی که دور از ما زندگی می کنند ارتباط برقرار کنیم. اما برخی تحقیقات نشان داده است که هر فردی که بیشتر از فن آوری برای برقراری ارتباط استفاده می کند، زمانی که ارتباط رو در رو است اضطراب بیشتری را تجربه می کند.براساس همین تحقیقات بعضی از والدین اجازه نمی دهند فرزندانشان بیش از حد از گوشی های هوشمند استفاده کنند.

 

اطلاعات تکميلي