نگاهی به یک دستاورد بزرگ به نام تلسکوپ بزرگ ماژلان

از وقتی در اوایل دهه ۱۶۰۰ گالیله تلسکوپ خود را به سمت آسمان نشانه رفت، انسا‌ن‌ها در تلاش برای مشاهده اعماق فضا با استفاده از تجهیزات جدید بوده‌اند. تلسکوپ ساده گالیله از یک عدسی مقعر که در راستای یک لنز محدب قرار گرفته بود، تشکیل میشد. توانایی بزرگنمایی این تلسکوپ در ابتدا تنها ۳ برابر بود؛ اما در نهایت به ۲۰ برابر رسید. در طول چند قرن، این تلسکوپ ساده پیشرفت کرد و از یک لوله با دو لنز کوچک به تلسکوپ ۱۰۰ اینچی بازتابی هوکر در رصدخانه کوه ویلسون، تلسکوپ فضایی هابل و تلسکوپ بزرگ ماژلان رسید. تلسکوپ بزرگ ماژلان جدیدترین عضو از تلسکوپ‌های فوق‌العاده بزرگ است که در بیابان آتاکاما در شیلی قرار دارد. دانشمندان رصدخانه لاس کامپاناس را به عنوان محل ساخت این تلسکوپ انتخاب کردند تا هم از ساختمان‌ها و فضای شهری دور باشد و هم در طول سال امکان دسترسی به حدود ۳۰۰ شب آسمان صاف را بدهد.

 تلسکوپ بزرگ ماژلان

عملیات آماده‌سازی محل قرارگیری تلسکوپ از تابستان ۲۰۱۸ شروع شد و در بهار ۲۰۲۲ نیز به پایان رسید. وقتی تلسکوپ بزرگ ماژلان تکمیل شود، ارتفاع آن به ۶۵ متر خواهد رسید و به ۷ عدد از بزرگترین آينه‌های سهمی ساخته شده در جهان مجهز خواهد شد. قطر هرکدام از این آینه‌ها ۸.۴ متر است و در کنار هم آينه بزرگی به قطر ۲۵.۴ متر را شکل خواهند داد. وزن این آینه‌ها به ۱۸ تن می‌رسد و فرآيند ساخت آنها نیز ۴ سال طول خواهد کشید. همچنین هرکدام از آنها به مدت تقریبا ۲ سال صیقل داده می‌شوند تا اگر هم لکه‌ای روی آنها مشاهده شود، کمتر از یک هزارم عرض موی انسان باشد. تمامی هفت آينه به شکل گل در کنار هم قرار می‌گیرند و سطحی ۳۶۸ متر مربعی را برای جمع‌آوری نور شکل می‌دهند.

 تلسکوپ بزرگ ماژلان

عملکرد تلسکوپ بزرگ ماژلان در جمع‌آوری نور تا ۱۹ میلیون بار بهتر از چشم انسان است. همچنین رزولوشن The Giant Magellan Telescope به حدی بالاست که می‌تواند از فاصله ۱۶۰ کیلومتری مشعل روی سکه ده سنتی را ببیند. علاوه بر این، تلسکوپ بزرگ ماژلان عریض‌ترین میدان دید را در میان تلسکوپ‌های فوق‌العاده بزرگ خواهد داشت و اولین تلسکوپ کلاس 30 متری با اپتیک‌های تطبیقی زمینی است. هزینه ساخت این تلسکوپ به بیش از ۱ میلیارد دلار خواهد رسید و قرار است در سال ۲۰۲۹ عملیاتی شود. تلسکوپ بزرگ ماژلان ۱۰ برابر قوی‌تر از تلسکوپ فضایی هابل است و رزولوشن تصویربرداری آن نیز تا ۴ برابر بهتر از تلسکوپ جیمز وب خواهد بود. با این قدرت تصویر‌برداری فوق‌العاده، دانشمندان امیدوارند بتوانند موفق به کشف سیاره‌های مشابه زمین در کمربند حیات ستاره‌ها، پرده برداشتن از اسرار ماده تاریک و سیاه چاله، پاسخ به سوالات مربوط به پیدایش هستی و یافتن نشانه‌هایی از حیات شوند.

 

اطلاعات تکميلي