عوارض استفاده زیاد کودکان از وسایل دیجیتال

وسایل دیجیتال، از تلفن‌های هوشمند و رسانه‌ها‌ی جمعی گرفته تا بازی های موجود در تلویزیون و تبلت، باعث شده‌اند که کودکان امروزی غرق در دنیای تکنولوژی باشند. با توجه به این که کودکان و نوجوانان در تمام طول عمر خود با رایانه سروکار خواهند داشت، مهم است که با تکنولوژی آشنا باشند؛ اما استفاده بیش از حد از تکنولوژی می تواند اثرات مضری بر سلامت و جسم داشته باشد. تأثیرات منفی بر سلامت کودکان طیف وسیعی دارد و از افزایش خطر چاقی تا از دست دادن مهارت های اجتماعی و مشکلات رفتاری را شامل می شود. البته، این بدان معنا‌نیست که والدین باید تکنولوژی را به طور کامل ممنوع کنند، اما باید از تأثیرات بالقوه تکنولوژی بر روی کودکان آگاه باشند و استراتژی‌هایی برای محدود کردن زمان استفاده برای فرزندان خود اتخاذ کنند. اگرچه تکنولوژی می‌تواند فرصت‌های شگفت‌انگیزی را فراهم کند، اما می‌تواند اثرات منفی بر سلامت و رفتار نیز داشته باشد؛ وقتی که فرزندان خود را تشویق می کنید که این وسایل را کنار بگذارند، به خاطر داشته باشید که خودتان می توانید الگوی خوبی برای آنها باشید. سعی کنید  زمان استفاده‌ی خود را محدود کنید و تمام تلاش خود را بکنید تا فعالیت های بدون نیاز به تکنولوژی برای کل خانواده در نظر بگیرید. 

 عوارض استفاده زیاد کودکان از وسایل دیجیتال

تأثیر تکنولوژی بر کودکان چیست؟

تکنولوژی در همه جا وجود دارد؛ در حالی که نمی‌توانیم و نباید تکنولوژی را به طور کامل ممنوع کنیم، اما می‌توانیم محدودیت‌هایی را برای فرزندانمان تعیین کنیم تا برخی از اثرات منفی را کم کنیم. استفاده بیش از حد از وسایل دیجیتال می تواند بر سلامت جسمانی فرزند شما و همچنین رفتار او تأثیر بگذارد. درباره‌ی تأثیرات جسمی و ذهنی استفاده‌ی بیش از حد یک چیز خوب بیشتر بیاموزید و ببینید که برای کمک به فرزندتان چه کاری می توانید انجام دهید.

 عوارض استفاده زیاد کودکان از وسایل دیجیتال

چاقی کودکان و تکنولوژی

هرچه کودکان زمان بیشتری را صرف استفاده از وسایل دیجیتال می کنند، طبیعتاً زمان کمتری را در خارج از منزل می گذرانند و فعالیت های بدنی کمتری انجام میدهند. تحقیقات همچنین نشان داده است که کودکان و نوجوانان ممکن است در هنگام تماشای تلویزیون یا بازی های ویدیویی، بدون اینکه حواسشان باشد، بیشتر می خورند و در نتیجه، ما شاهد افزایش آمار چاقی در کودکان و نوجوانان هستیم. در حالی که کودکان به طور طبیعی علاقه‌مند به تماشای برنامه های مختلف، بازی های ویدیویی و استفاده از وسایل دیجیتال علاقه دارند، اما برای والدین بسیار مهم است که حواسشان باشد کودکان زمانی را هم در خارج از منزل سپری کنند و فعالیت بدنی کافی داشته باشند. بچه هایتان را تشویق کنید بیرون بازی کنند؛ اگر وقت دارید با کودکان خود در فضای باز، بازی کنید. می‌توانید بازی‌هایی مانند قایم باشک یا گرگ بازی انجام دهید یا دستکش و توپ تهیه کنید و توپ را پرت کنید و بگیرید. یا در پارک، با یک فریزبی بازی کنید. بچه‌ها، از گذراندن اوقات فراغت با شما لذت خواهند برد و ورزش و بودن در بیرون از خانه به آنها کمک می کند انرژی خود را بسوزانند و بهتر بخوابند.

عوارض استفاده زیاد کودکان از وسایل دیجیتال

اثرات منفی تکنولوژی بر رشد اجتماعی کودکان

تکنولوژی نحوه تعامل ما با یکدیگر را کاملاً تغییر داده است. حتی در بزرگسالی، ما بیشتر ترجیح می دهیم به جای تماس تلفنی، پیامک ارسال کنیم. به طور مشابه، ما اغلب در رسانه های اجتماعی متفاوت از رفتار شخصی خود رفتار می کنیم. این تفاوت‌ها منحصر به بزرگسالان نیست؛ وقتی بچه‌ها زمان قابل توجهی مشغول استفاده از  رسانه های جمعی هستند، این امر می تواند منجر به کاهش عزت نفس شود. نوجوانان محتوای انتخاب شده ای را می بینند، که می تواند منجر به این شود که نوجوان خود را با همسالانش مقایسه کند و  ناامید شود. به طور کلی، استفاده از تکنولوژی می‌تواند باعث ایجاد مشکلات اجتماعی و رفتاری در کودکان شود؛ زیرا مدت زمانی را که کودکان صرف تعامل با دیگران می‌کنند به حداقل می‌رساند. اطمینان حاصل کنید که استفاده فرزندتان از رسانه های جمعی را زیر نظر دارید و از انواع وب سایت‌هایی که بازدید می کند و بازی‌هایی که به صورت آنلاین انجام میدهد آگاه باشید. کنترل والدین بر روی کامپیوتر، گوشی های هوشمند و تبلت را فعال کنید تا دسترسی به وب سایت‌ها برنامه های نامناسب را محدود کنید. همچنین سعی کنید رایانه، کنسول بازی یا تلویزیون را در یک اتاق مشترک قرار دهید تا بتوانید بر استفاده فرزندتان نظارت کنید. علاوه بر نظارت بر زمان استفاده از وسایل دیجیتال در کودک، مهم است که حواستان باشد که او در فعالیت های اجتماعی شرکت کند. برای بازی با دوستان خود برنامه ریزی کنید و فرزندتان را تشویق کنید تا با دیگران ارتباط برقرار کند. یکی دیگر از راه‌های عالی برای محدود کردن زمان استفاده از وسایل دیجیتال و تشویق فعالیت بدنی و تعامل اجتماعی، ثبت نام فرزندانتان در باشگاه های ورزشی است. به این ترتیب، تمرین‌ها و بازی‌های سازمان‌دهی‌شده‌ای خواهند داشت که به آنها اجازه می‌دهد نه تنها ورزش کنند، بلکه با دیگر بچه‌های هم سن و سال خود هم ارتباط داشته باشند.

عوارض استفاده زیاد کودکان از وسایل دیجیتال

تکنولوژی و دامنه‌ی تمرکز

روزهایی که مجبور بودیم نوار ویدیویی را برای تماشای فیلم به عقب برگردانیم یا تمام روز به رادیو گوش دهیم تا آهنگ مورد علاقه خود را بشنویم، گذشته است. با اینترنت و یوتیوب، می توانید یک برنامه را تماشا کنید یا یک آهنگ را تقریباً بدون معطلی گوش دهید، و حتی می توانید تبلیغات را رد کنید. در نتیجه، بچه‌های امروزی به لذت های فوری عادت می کنند. آنها هرچه بخواهند باید داشته باشند و فوراً هم باید داشته باشند. وسایل الکترونیکی، مانند گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها، تمرکز افراد را مختل می کند و خیلی ساده با صداها حواسشان پرت می‌شود. بر اساس یک مطالعه تحقیقاتی، از زمانی که استفاده از تکنولوژی افزایش یافته است (در حدود سال 2000)، میانگین دامنه تمرکز از 12 ثانیه به هشت ثانیه کاهش یافته است. آموزش صبر به کودکان به اندازه کافی چالش برانگیز است، اما چگونه می توانیم با اثرات منفی در رابطه با تمرکز مبارزه کنیم؟ یکی از راه‌ها، محدود کردن استفاده از تکنولوژی در زمانی که کودکان روی کارهای دیگر متمرکز هستند، می باشد. استفاده از گوشی هوشمند را در حین انجام تکالیف ممنوع کنید، مکالمه و تعامل را در زمان شام تشویق کنید و وقتی کودکان در حال مطالعه هستند، تلویزیون را خاموش کنید. فرزندان خود را تشویق کنید تا زمانی را برای خاموش کردن وسایل دیجیتال اختصاص دهند. بیرون بروید، با دیگران تعامل داشته باشید و در فعالیت‌های بدون نیاز به وسایل دیجیتال، مانند بازی‌های فکری، کتاب و پازل شرکت کنید.

عوارض استفاده زیاد کودکان از وسایل دیجیتال

مشکلات خواب

اگرچه بسیاری از والدین از تلویزیون برای اینکه به خواب بروند استفاده می کنند، اما این امر می تواند نتیجه معکوس داشته باشد. نور ساطع شده از صفحه نمایش در چرخه خواب در مغز اختلال ایجاد می کند و می تواند منجر به بی خوابی شود.

عوارض استفاده زیاد کودکان از وسایل دیجیتال

خشونت

قرار گرفتن در معرض نمایش‌های تلویزیونی، فیلم‌ها، موسیقی و بازی‌های ویدیویی خشن می‌تواند باعث عادی شدن این‌ها در کودکان شود. در نهایت، آنها ممکن است برای حل مشکلات از خشونت استفاده کنند و ممکن است از آنچه در تلویزیون می بینند تقلید کنند.

عوارض استفاده زیاد کودکان از وسایل دیجیتال

تکالیف مدرسه

کودکانی که زیاد تلویزیون تماشا می کنند، نمرات پایین تری دارند و کتاب کمتری می خوانند. علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است که کاهش زمان استفاده از وسایل دیجیتال در کودکان ممکن است سلامت و نمراتشان را بهبود بخشد.

عوارض استفاده زیاد کودکان از وسایل دیجیتال

تبلیغات و محتوای نامناسب

بسیاری از برنامه های تلویزیونی، روابط جنسی و خشونت، و همچنین خرافات یا مصرف مواد مخدر و الکل را به تصویر می کشند. همچنین بسیاری از آگهی‌های بازرگانی غذاهای ناسالم و اسباب‌بازی‌ها را به روش‌های قدرتمند و جذابی تبلیغ می‌کنند که برای تشویق بچه‌ها به این‌ها طراحی شده‌اند.

عوارض استفاده زیاد کودکان از وسایل دیجیتال

مدیریت زمان استفاده از تکنولوژی: چقدر استفاده یعنی استفاده‌ی زیاد؟

آیا می‌دانید فرزندان شما در روز چقدر زمان صرف استفاده از وسایل دیجیتال می‌کنند؟ طبق مطالعات، نوجوانان روزانه 9 ساعت و کودکان 8 تا 12 ساله چهار تا شش ساعت را صرف استفاده از این وسایل می کنند. در حالی که به خصوص با وجود آموزش از راه دور، بخشی از این زمان برای انجام تکالیف مدرسه حیاتی است؛ والدین باید سعی کنند زمان استفاده از وسایل دیجیتال را محدود کنند، از وب سایت‌هایی که فرزندانشان بازدید می کنند آگاه باشند و مطمئن شوند که بچه‌ها وقت خود را صرف تماشای محتوای آموزشی با کیفیت می کنند. دانشمندان توصیه می کنند برای کودکان بین دو تا پنج سال زمان استفاده از وسایل دیجیتال را به یک ساعت در روز محدود کنید. در حالی که دستورالعمل‌های ساعت خاصی برای هر گروه سنی وجود ندارد، دانشمندان توصیه می‌کنند که والدین کودکان ۵ تا ۱۸ سال محدودیت‌های مشخصی را برای استفاده از وسایل دیجیتال اتخاذ کنند.

عوارض استفاده زیاد کودکان از وسایل دیجیتال

راه هایی برای محدود کردن استفاده از وسایل دیجیتال

مسلماً، این که به سادگی تلویزیون را روشن کنید یا به بچه‌هایتان اجازه دهید وقتی از بی‌حوصلگی شکایت دارند، یک بازی ویدیویی انجام دهند، کار ساده ایست. با این حال، در صورتی که بخواهید، گزینه های زیادی برای جایگزینی سرگرمی وجود دارد. در اینجا چند قانون خانگی وجود دارد که ممکن است بخواهید برای کاهش زمان استفاده از وسایل دیجیتال از آن‌ها استفاده کنید:

  • استفاده از وسایل دیجیتال در زمان صرف غذا ممنوع است.
  • استفاده از وسایل دیجیتال در دورهمی های شبانه ممنوع است.
  • استفاده از وسایل دیجیتال در ماشین ممنوع است.
  • استفاده از وسایل دیجیتال در اتاق خواب ممنوع است.

علاوه بر این، یک استراحت دیجیتالی گاه به گاه برای کل خانواده در نظر بگیرید. یک بار در هفته یک شب بدون وسایل دیجیتال در نظر بگیرید یا متعهد شوید که یک آخر هفته در ماه این کار را انجام دهید. این امر می تواند برای سلامت جسمی و روحی همه و همچنین روابط خانوادگی شما مفید باشد.

عوارض استفاده زیاد کودکان از وسایل دیجیتال

اگر برخی از این نکات کلیدی را در نظر داشته باشید، می‌توانید اجازه دهید کودکان از وسایل دیجیتال با نظارت کافی استفاده کنند:

تلویزیون را در اتاق کودک خود قرار ندهید

داشتن تلویزیون در اتاق خواب با تعدادی از مشکلات از جمله نمرات امتحانی پایین، مشکلات خواب و چاقی مرتبط است.

عوارض استفاده زیاد کودکان از وسایل دیجیتال

به فرزندتان کمک کنید یک بازی ویدیویی یا فیلم انتخاب کند

بهترین راه برای اینکه بدانید فرزندتان چه چیزی را تماشا یا بازی می‌کند، کمک به او برای انتخاب یک فیلم یا یک بازی است. هنگام انتخاب یک فیلم یا بازی خانوادگی جدید، نظرات را بخوانید، پیش نمایش‌ها را تماشا کنید یا از والدین دیگر بپرسید. مهمتر از همه، فرزند خود را بشناسید و به خود در مورد انتخاب آنچه مناسب است اعتماد کنید.

عوارض استفاده زیاد کودکان از وسایل دیجیتال

گزینه های جایگزینی برای فعالیت های نیازمند وسایل دیجیتال انتخاب کنید

راه‌های عالی مانند بازی‌های فکری یا بیرون رفتن را برای گذراندن اوقات فراغت خانوادگی بدون وجود وسایل دیجیتال، انتخاب کنید.

عوارض استفاده زیاد کودکان از وسایل دیجیتال

محدودیت زمانی مشخص کنید

مدت زمانی که فرزندتان از وسایل دیجیتال استفاده می کند را، خواه یک ساعت در روز باشد یا چند ساعت در هفته، محدود کنید. مهمتر از آن، متعهد باشید و به زمان‎هایی که تعیین می کنید پایبند باشید.

عوارض استفاده زیاد کودکان از وسایل دیجیتال

آن را خاموش کنید

وقتی بچه‌ها برنامه خاصی را تماشا نمی کنند، در طول وعده های غذایی و به خصوص زمانی که آنها در حال مطالعه یا انجام تکالیف هستند، تلویزیون را خاموش کنید.

 

اطلاعات تکميلي