اولین باتری خورشیدی در سال 1954 درآزمایشگاه تلفن «بل» با استفاده از مادۀ نیمه درسانای سیلیسیوم ساخته شده است. با توجه به روند کاهش سریع انرژی های تجدیدناپذیر، هدف از این پروژه، طراحی ابتدایی یک خودروی خورشیدی با استفاده از آردوینو، برای تولید نیروی محرکۀ خورشیدی می باشد. تولید خودروی خورشیدی از سال 1990 به دلیل هزینۀ پایین، راندمان بالا، کاربرد آسان و بهترین جایگزین به جای انرژیهای تجدیدناپذیر، مورد توجه قرار گرفت. هدف این تحقیق، طراحی سیستم خورشیدیاب با استفاده از انرژی محرکه خورشید به جای استفادۀ مستقیم از برق میباشد. اساس طراحی فوق، برمبنای استفاده از سلول خورشیدی با توجه به تجدیدپذیر بودن و عدم آلودگی زیست محیطی می باشد که میتواند با توجه به بالا بودن هزینۀ تولید برق، الگویی برای ساخت خودروهای خورشیدی باشد. اجزای ربات در قسمت ردیاب شامل سلول خورشیدی، دو عدد مقاومت وابسته به نور خورشید LDR() ، و سرووموتور MG995 و در قسمت محرک شامل نمایشگر، سه عدد باتری (باتری قابل شارژ 5/3 ولت )، دو موتور DC ،درایو موتور L298 ، که هر دو قسمت، توسط کنترلر Mega2560 ، مدیریت می شوند. همچنین بدنۀ ربات، متشکل از یک صفحه و دو چرخ (به شعاع 5/3 سانتیمتر) می باشد.
نتایج به دست آمده از طراحی نشان می دهد که این طراحی قابلیت ناوبری ربات را با استفاده از پانل خورشیدی دارا می باشد و می تواند با قراردادن سنسورهای خاص در کاربردهای ویژه تری علاوه بر ردیابی خورشید استفاده شود. در این طراحی، از یک الگوریتم ساده جهت تنظیم پانل خورشیدی ربات و هدایت آن به منظور دریافت مقدار بیشینه نور استفاده شده است. همچنین استفاده از اردوینو Mega2560باعت کاهش ابعاد ربات و مدارات کنترلی شده است. با توجه به نتایج به دست آمده ربات برای اولین حرکت خود، نیازمند شارژ به مدت حداقل 30 دقیقه است و پس از آن میتواند در حضور خورشید، حرکت نماید.