طراحی و شبیه سازی سلول خورشیدی با استفاده از الگوریتم هدایت افزایشی

چکیده

   انرژی خورشیدی به عنوان یک منبع بی پایان و رایگان در جهان شناخته شده است. همه کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته به سمت استفاده از آن به خصوص برای تامین انرژی الکتریکی روی آورده اند. افزایش سریع نیاز به انرژی الکتریکی و همچنین تغییرات شرایط اقلیمی و زیست محیطی همانند پدیده گلخانه ای انسان را وادار نموده تا به سمت منابع انرژی پاک حرکت نماید. منابع جدید انرژی که ارزانتر و پایدارتر هستند و آلایندگی کربنی ناچیزی داشته باشند. انرژی خورشیدی چاره این مشکلات بوده و گزینه مناسبی برای این امر می باشد.

   یکی از عمده ترین استفاده ها از خورشید، تبدیل انرژی خورشید به انرژی الکتریکی است. در بین روش های موجود برای تبدیل انرژی، استفاده از صفحه های خورشیدی یکی از پرکاربردترین روش ها به حساب می آید. در این روش، انرژی خورشیدی بطور مستقیم پس از تابش بر روی صفحه های خورشیدی به انرژی الکتریکی تبدیل شده و در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد. تنها مشکل موجود در صفحه های خورشیدی تغییرات شرایط تابش نور خورشید است که بطور مستقیم راندمان تولید را تغییر می دهد.

   با استفاده از شبیه سازی های مختلف نحوه تاثیر پارامترهای مختلف بر روی عملکرد صفحه های خورشیدی بررسی گردیده است. مقاله حاضر از الگوریتم هدایت افزایشی و همچنین الگوریتم MPPT برای شبیه سازی و طراحی صفحه های خورشیدی استفاده کرده است.
 

اطلاعات تکميلي