فرودگاه های سبز

جهت دسترسی به متن کامل مقاله/گزارش عضو شوید.
چکیده

متوسط ​​نرخ رشد سالانه هواشناسی به عنوان سریعترین صنعت در زمینه حمل و نقل 5 درصد است. علاوه بر این، فرودگاه ها دارای آثار زیست محیطی مهمی هستند، که عمدتا در قالب آلودگی صوتی و افت کیفیت هوا ظاهر می شوند. در سال 2017، تعداد جهانی مسافران هوایی 8.1 درصد افزایش یافت. برای دوره 2005-2050 ، بخش حمل و نقل هوایی انتظار دارد گردش مالی خود را چهار برابر کند. با این حال، تحقیقات نشان می دهند که رشد پیش بینی شده لزوماً همراه با تغییرات قابل توجهی در آب و هوا و کاهش سریع سوخت های فسیلی همراه است. در سال 2016، سازمان غیردولتی حمل و نقل و محیط زیست تخمین زد که حمل و نقل هوایی مسئول 4.9 درصد از گرمایش جهانی توسط انسان است، سهمی که به سرعت در حال افزایش است.

پیش بینی های کمیسیون اروپا نشان می دهد که در آینده نزدیک، بیشترین رشد مسافران فرودگاهی در خاورمیانه متمرکز خواهد شد، با متوسط ​​رشد 10.8 درصد در سال، و پس از آن آمریکای لاتین (8.0 درصد)، آسیا و منطقه اقیانوسیه (6.8 درصد) و آفریقا (6.0). این روندها هم چنین نشان می دهد که کشورهای در حال توسعه در مقایسه با "اقتصادهای بالغ" اروپا و آمریکای شمالی دارای بالاترین نرخ رشد ترافیک مسافر خواهند بود. داده ها هم چنین نشان می دهد که بازار حمل و نقل هوایی تمرکز خود را به آسیا، خاورمیانه و آمریکای لاتین معطوف خواهد کرد، جایی که در دهه های آینده می توان ساخت فرودگاه عظیم را پیش بینی کرد.

به منظور اطمینان از توسعه سریع و سالم اقتصادی اجتماعی، مفهوم پایداری به وجود آمد. امروزه، حمل و نقل راحت و قابل توسعه، توسعه سریع اقتصاد و جامعه جهانی را تا حد زیادی ارتقا داده است، اما در عین حال، افزایش میزان تردد نیز بر پایداری تأثیر منفی گذاشته است.

اپراتورهای فرودگاه در سراسر دنیا اجرای برنامه ها و ابتکارات پایداری را در فرودگاه های خود آغاز کرده اند. بسیاری از فرودگاه ها برنامه های پایداری را اجرا می کنند زیرا معتقدند که این امر به اهداف زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی به نفع جامعه کمک می کند. فرودگاه بین المللی San Francisco (SFO) برای توسعه برنامه ها و شیوه های پایداری، دستورالعمل های اقتصادی، کارآیی عملی، حفاظت از منابع طبیعی و مسئولیت اجتماعی (EONS) شورای بین المللی فرودگاه ها (ACI) را تصویب کرد و برنامه ای پنج ساله در سال 2017 ارائه داد. فرودگاه Heathrow 500000 پوند برای کاهش اثرات زیست محیطی مانند سر و صدای هوانوردی و انتشار کربن سرمایه گذاری کرد. فرودگاه Groningen در هلند در سال 2010 برنامه فرودگاه پایدار سبز (GSA)را در اروپا راه اندازی کرد که هدف آن بهبود محیط فرودگاه و ارتقاء توسعه پایدار هواپیمایی با کاهش گازهای گلخانه ای، انتشار گازها و سر و صدا است. گروه فرودگاهی Kansai یک استراتژی توسعه پایدار را از چهار جهت تغییر آب و هوا، استفاده از منابع، هماهنگی محیطی و مدیریت تدوین کرده است تا تاثیرات زیست محیطی فرودگاه را کاهش دهد. فرودگاه بین المللی Hong Kong نیز سیاست توسعه پایدار را تدوین کرده و پایداری فرودگاه را با همکاری همه شرکت کنندگان در عملیات فرودگاه به عنوان ذینفع ارزیابی کرده است.

برای درک بهتر اجرای پایداری در فرودگاه های سراسر ایالات متحده، فرودگاه هایی مانند فرودگاه بین المللیChicago O’Hare، فرودگاه بین المللی San Diego، فرودگاههای جهانی Los Angeles، فرودگاه بین المللی DFW، فرودگاه BostonLogan، فرودگاه بین المللی Seattle-Tacoma و فرودگاه بین المللی Fresno Yosemite مورد بررسی قرار می گیرد. کتابچه راهنمای فرودگاه پایدار (SAM) که توسط اداره هوانوردی شهر شیکاگو تألیف شده است نیز برای بهترین شیوه های پایداری در این زمینه مورد بررسی قرار می گیرد.

شورای ساختمان سبز ایالات متحده USGBC (U.S. Green Building Council) در سال 2009 راهبردی در طراحی انرژی و محیط زیست LEED (Energy and Environmental DesigG) ارائه داد که به عنوان چارچوبی مختصر برای شناسایی و اجرای طراحی، ساخت ، عملیات و راه حل های نگهداری ساختمان سبز کاربردی و قابل اندازه گیری می باشد. LEED توسط معماران و سازندگان به منظور سیستم صدور گواهینامه ساختمان سبز به رسمیت شناخته شده است که از استراتژی هایی برای بهبود عملکرد در زمینه های مهم استفاده می کند. LEED با شناخت عملکرد در زمینه هایی مانند بهره وری آب، ساختمانهای پایدار، کاهش انرژی مصرفی ساختمان ها، مصالح قابل بازیافت و منابع مورد استفاده و در نهایت کیفیت محیط داخل ساختمان، یک رویکرد کلی برای پایداری ساختمان را ترویج می کند. استانداردهایی را برای کاهش آثار کربن، افزایش صرفه جویی در انرژی، تشویق به نوآوری و ارتقای مسئولیت شرکتی ارائه می دهد.

اصطلاحات "سبز" و "پایداری" غالباً به جای یکدیگر استفاده می شوند، هرچند که کمی مرتبط هستند. با توجه به فرهنگ لغت Merriam-Webster Online، عبارت "سبز" به تمایل به حفظ کیفیت محیط زیست مانند بازیافت، استفاده از مواد تجزیه پذیر زیست محیطی یا عدم آلودگی اشاره دارد. دیکشنری آنلاین Merriam-Webster "پایدار" را در رابطه با نحوه برداشت یا استفاده از یک منبع تعریف می کند تا منبع آن تخلیه نشود یا به طور دائمی آسیب نبیند. اگر چیزی با هر دو تعریف منطبق باشد، می تواند سبز و پایدار باشد.

اصطلاحات "ارزیابی زیست محیطی" EA (“Environmental Assessment) یا "بیانیه های تأثیرات زیست محیطی" EIS (“Environmental ImpactStatements) را می توان به راحتی با سیستم های مدیریت محیط زیست EMA (Environmental Management Systems) و یک طرح جامع پایدار اشتباه گرفت. تفاوت های کلیدی EA و EIS در مورد چگونگی تأثیر محیط بر پروژه خاص هستند در حالی که یک طرح جامع پایداری یک رویکرد جامع برای برنامه ریزی بلند مدت است که شامل محیط ، اقتصادی و اجتماعی می شود. در نهایت ، EMS ابزاری است که برای کمک به مدیریت و ردیابی داده ها استفاده می شود. EMS یک چرخه بهبود مستمر تعهد، برنامه ریزی، اجرا، ارزیابی و بازبینی است.

 

اطلاعات تکميلي