ساده ترین روش های بهینه سازی سیستم های گرمایشی

   سیستم های گرمایشی در فصل های سرد به منظور تامین گرمایش محیط مورد استفاده قرار می گیرند. این سیستم ها می توانند بصورت مرکزی و یا بصورت موضعی باشند. سیستم های موضعی یا بخاری ها برای ایجاد گرمایش در محیط های کوچک و مشخص بکار برده می شوند. گرمایش در محیط ها بزرگ و ساختمان ها نیز از طریق موتورخانه های مرکزی صورت می گیرد.

   سیستم های گرمایشی از عمده بخش های مصرف های کننده انرژی در ساختمان به حساب می آیند. از این رو هرگونه راهکاری که بتواند نیاز محیط به انرژی گرمایی و یا مدت زمان بکارگیری تجهیزان گرمایشی را کاهش دهد سبب بهره وری انرژی در ساختمان می گردد. در ذیل برخی از روش های ساده برای افزایش بهره وری سیستم های گرمایشی بیان شده اند. این روش ها بدون هیچ هزینه ای قابل اجرا می باشند. علاوه بر این اجرای این روش ها نیاز به متخصص ندارد و هر فردی در ساختمان قادر به انجام آن ها می باشد.

 

سیستم های گرمایشی

1. نفوذ هوا از پنجره ها و کانال ها بررسی شده و در صورت وجود مسدود گردد. در صورت وجود نفوذ هوا از قسمت اتصالات کانال ها می بایست آنرا به کمک چسب یا مواد آب بند، مسدود کرد. در فصل زمستان نیز با استفاده از درزبندها، پنجرهه ا را درزیندی نمایید. رفع کردن این درزها تا 10% هزینه های گرمایشی را کاهش می دهد.

2. استفاده از فن های تهویه آشپزخانه، حمام و سایر قسمت ها را تا حد امکان کاهش دهید. روشن بودن بیش از حد نیاز این فن ها سبب می شود تا مقدار قابل توجهی از گرمای ساختمان به بیرون مکیده شود. لذا از روشن گذاشتن فن ها برای مدتی بیش از زمان مورد نیاز خودداری نمایید.

3. در شب و در زمان هایی که بیش از 4 ساعت در محل مورد نظر حضور ندارید دمای ترموستات ها را کم کنید. از خاموش کردن کامل سیستم گرمایشی خودداری نمایید چرا که سبب یخ زدگی لوله ها می شود.

4. از قراردادن پارچه و اسباب اثاثیه در مقابل تجهیزات گرمایشی و تجهیزات بازگشت هوای سرد خودداری نمایید تا تهویه هوا و سیرکولاسیون هوا به خوبی صورت گیرد.

Untitled0_copy_copy_copy_copy_copy_copy.jpg

 

5. پرده ها و سایه بان ها را در طول روز باز نمایید تا نور خورشید وارد ساختمان شود و در طول شب آن ها را ببندید.

6. سطح بدنه رادیاتورها را بطور دائم گردگیری نمایید. گرد و غبار و آلودگی ها مانع از جریان مناسب گرما می شوند.

7. لامپ ها، تلویزیون و سایر تجهیزات الکتریکی را دور از ترموستات ها قرار دهید. گرمای تولید شده دراین تجهیزات ترموستات ها را تحت تاثیر قرار داده و سبب می شود تا مشعل زودتر از موعد خاموش شود. همچنین سبب می شود تا سیستم گرمایشی بطور متداوم و بارها خاموش و روشن گردد.

8. در فصل زمستان لباس های گرم بپوشید تا گرمای بدن حفظ گردد. لباس های نخی ریزبافت بپوشید. پوشیدن چند لایه لباس حرارت را بهتر از یک لایه لباس ضخیم نگه می دارد.

9. درهای پارکینگ را در زمستان بسته نگه دارید. باز بودن این درها همانند یک چاله هوایی عمل می کند و سبب می شود تا حجم زیادی از هوای گرم داخل ساختمان بیرون رفته و هوای سرد جایگزین آن گردد.

10. در ساختمان های اداری و شرکت ها، قبل ورود کارکنان و مشتریان، ترموستات ها را کاهش دهید. حرارت کلی بدن آن ها سبب گرم شدن محیط می گردد.

11. بخاری ها به منظور گرم کردن یک ناحیه و فضای مشخص کوچک استفاده می شوند. از این رو استفاده از بخاری ها برای گرمایش محیط بزرگ و یا یک ساختمان کامل از نظر اقتصادی به صرفه نمی باشد. همچنین روشن کردن موتورخانه برای تامین گرمایش یک محیط کوچک نیز مقرون به صرفه نمی باشد. لذا باید هر یک را بسته به موقعیت مناسب خود مورد استفاده قرار داد. هنگام استفاده از بخاری ها می بایست نکات ایمنی را مد نظر قرار داد.

12. در سیستم های گرمایشی تا جای ممکن از گاز طبیعی استفاده نمایید چرا که قیمت پایین تری نسبت به سایر سوخت ها دارد.

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: مدیریت و بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان