مدیریت انرژی و سیستم های کنترل (EMCS)

   سیستم کنترل و مدیریت انرژی EMCS))، با نظارت بر شرایط و کنترل تجهیزات مصرف کننده انرژی، انرژی مصرفی ساختمان را کاهش می دهد. سیستم EMCS معمولاً برای بارهای الکتریکی بزرگ که تجهیزات HVAC ، برج های خنک کننده، پمپ ها، آبگرمکن ها و روشنایی را شامل می شود، بکار گرفته می شود. سیستم EMCS می تواند در تأسیسات جدید یا موجود بکار گرفته شود و با کنترل های موجود، مانند محرک های پنوماتیکی دمپرها ارتباط برقرار کند. EMCS ها معمولاً از طریق کاهش انرژی مصرفی و کاهش هزینه های نیروی کار (مربوط به نگهداری و تعمیرات) باعث صرفه جویی می شوند. EMCS ها می توانند بازگشت سرمایه مطلوبی داشته باشند، بویژه در جاهایی که سیستم های کنترل موجود ناقص هستند و یا اشکالاتی دارند. با دنبال کردن و پیگیری عملیات سیستم با استفاده از EMCS ، یک مدیر تأسیسات می تواند کار تشخیص عیب و بهینه کردن مشخصات سیستم را انجام دهد.

   نصب و بهینه نمودن سیستم های EMCS بخصوص در هنگام توسعه امکانات باید مورد توجه قرار گیرد. بهینه سازی سیستم های EMCS اغلب توجیه پذیر است و می تواند شامل مواردی نظیر بهبود کنترل های چیلر یا بویلر، اضافه کردن سیکل های صرفه جویی، کنترل بارهای روشنایی و محدود کردن تقاضای بار الکتریکی باشد. سیستم EMCS به ویژه برای تأسیسات بسیار بزرگ یا تأسیسات با گستردگی زیاد قابلیت اطمینان خوبی را فراهم می کند.

   سیستم EMCS می تواند کارکردهای مختلفی را اجرا کند، از یک کنترل تک تنظیم ساده گرفته تا سیستم های با چندین کارکرد و با منطق تصمیم گیری پیچیده. EMCS های مجهز به تمام کارکردها، بیشترین پتانسیل را برای ماکزیمم صرفه جویی در انرژی و هزینه فراهم می کنند. سیستم های شبکه ای، قابلیت اطمینان کنترل کننده های محلی را با مزایای نظارت گسترده امکانات ترکیب می کند. کنترل مرکزی رابط میانی برای مهندسان تأسیسات محسوب می شود تا به تجهیزات دور و پرت دسترسی داشته باشند و مشکلات را سریع تشخیص دهند و به آنها رسیدگی کنند.

   سیستم های EMCS قابلیت های بسیاری از قبیل زمان بندی، بهینه سازی و گزارش دهی دارند و برخی قابلیت های آن ها بصورت زیر است:

- کنترلرهای قطع و وصل ساعت های کاری تجهیزات را متناسب با زمان بندی از پیش تعیین شده محدود می کند.

- کنترلرهای قطع و وصل بهینه سازی به مدار آوردن تجهیزات را تا حداکثر زمان ممکن به تأخیر می اندازند.این روش بویژه در محدود کردن بهره برداری از HVAC مفید است.

- کنترلرهای صرفه جویی کننده چیلرها را هنگامی که هوا متعادل است خاموش می کنند و به هوای بیرون اجازه می دهند تا تهویه ساختمان را انجام دهد.

- سیستم های EMCS با تنظیم نسبت سوخت و هوا بر مبنای بارهای گرمایشی واقعی عملکرد بویلرها را متعادل می کنند.

- وجود زنگ خطر در سیستم های EMCS کاربران را از قرار گرفتن سیستم در شرایط خارج از محدوده های تنظیم شده آگاه می کند. از طریق نظارت و ارزیابی که توسط سیستم های EMCS امکان پذیر است می توان زمان کار تجهیزات و دیگر پارامترهای مربوط به نگهداری و کنترل هزینه را ملاحظه و بررسی کرد. سیستم های EMCS ، بکارگیری تجهیزات بسیار بزرگ را مرحله بندی می کنند تا مصرف توان، یکنواخت شده و از پیدایش ماکزیمم بار در مصرف جلوگیری شود.