سیستم های تأسیسات تهویه مطبوع

   اصولاً سه روش هوادهی در تهویه متبوع وجود دارد:

1- روش تهویه متعارف که اغلب دست اندرکاران طراحی در تهویه متبوع با آن آشنایی دارند.

2- تهویه توسط جابجایی D.V

3- هوادهی از کف یا UFAD

سیستم توزیع هوا از کف UFAD (Under Floor Air Distribution)

   سیستم توزیع هوا از کف، سیستم هواساز نیست، بلکه چگونگی توزیع هوا در فضا را تحت تأثیر قرار می دهد، با این وجود به سبب اهمیت آن لازم است به عنوان یک سیستم تهویه مطبوع تلقی شده، مورد بررسی قرار گیرد.

   پس از رونق استفاده از کامپیوترهای شخصی در اداره ها و نیز گسترش ساختمان های اداری و ارتباطاتی که نیاز زیادی به سیم کشی و کابل کشی در فضا دارند، استفاده از کف کاذب گسترش یافت و یکی از راه های حل معضل فوق قلمداد گردید.

   این موضوع مهندسان تهویه مطبوع را بر آن داشت که سیستم توزیع هوا را به قسمتی طراحی مجدد کنند که با کف کاذب همخوانی داشته باشد. از این رو ایده سیستم های توزیع هوا از کف به میان آمد.

   دلایل مقبولیت و ویژگی های سیستم توزیع هوا از کف به قرار زیر می باشد:

1. همانطور که اشاره شد در برخی ساختمان های اداری از کف کاذب استفاده می شود و سیستم UFAD نیز سیستمی است هم راستا با کف کاذب و بدین ترتیب در هزینه های تهیه و نصب صرفه جویی خواهد شد.

    2. استفاده از فضاهای باز داخل ساختمان های اداری ( زون های داخلی با سطح زیربنای قابل ملاحظه) باعث تشویق طراحان به استفاده از سیستم های UFAD گردید. با این تبصره که به هنگام استفاده از کف کاذب سیم کشی ها و کابل کشی ها راحت تر انجام می شود.

    3. امروزه جابجایی کارکنان و تغییر آرایش محیط کار (محل میزها و ...) بسیار زیاد صورت می گیرد. سیستم UFAD هم راستا با این تغییرات به راحتی می تواند خود را هماهنگ کند. لازم به ذکر است که در صورت جابه جایی فوق در سیستم های متعارف کنونی تهویه مطبوع، هزینه ها می تواند بسیار زیاد شود و از این رو سیستم های متعارف عملاً از جابجایی ها جلوگیری می کنند یا آن ها را محدود می کنند.

    4. سیستم UFAD می تواند از طریق ارسال هوای تهویه مطبوع شده کمتر به فضاها (با استفاده از لایه بندی هوا) در هزینه ها صرفه جویی کند، در عین حال که در این سیستم آسایش کارکنان برهم نخواهد خورد. زیرا کارکنان هوای تهویه مطبوع شده را که در نزدیکی پای آن ها از زیر کف کاذب به اتاق داخل می شود، بلافاصله دریافت خواهند کرد. این هوا در جریان حرکت خود به سمت بالای اتاق، گرمای اتاق را به خود جذب می کند و در زیر سقف با دمای بیشتر از دمای دمای اتاق به هواساز اصلی برگردانده می شود، بطوری که دمای هوای اتاق از ارتفاع cm 180 به بالا شروع به افزایش می کند.

    5. برای اینکه هوای سردی که از کف اتاق وارد اتاق می شود باعث احساس سرمای شدید در کارکنان نشود، لازم است دمای آن حدود 64 تثبیت شود.

    6. با توجه به بند 5، لازم است در محلی نزدیک به زون مورد نظر هوای ارسالی از هواساز اصلی با دمای حدود 55 با هوای برگشت داده شده از هوای اتاق با دمای حدود 80 در یک ترمینال مخصوص مخلوط شود و این هوا (با دمای حدود 64 ) وارد اتاق گردد.

    7. برای گرمایش زون های پیرامونی در ماه های سرد باید از تجهیزاتی نظیر فن کوئل یا وسیله مشابه دیگری استفاده شود. این وسیله همچنین می تواند در تابستان ها نیاز سرمایش بیشتر زون های پیرامونی را برطرف کند.

    8. لازم است برای هر زون قسمت زیر کف کاذب آن زون دیواره بندی و از سایر قسمت ها جدا شود، تا بتوان هوای ارسالی را از طریق کانال به آن زون فرستاد و بدون نیاز به کانال و از طریق فضای زیر کف کاذب در زون توزیع کرد.

    9. توزیع هوا از کانال اصلی به ترمینال های هر زون به توسط کانال یا از طریق فضای بالای سقف کاذب یا از فضای زیر کف کاذب صورت می گیرد.

    10. هواساز اصلی در سیستم UFAD مشابه هواسازهای سیستم متعارف است.

    11. دمای هوای خروجی از هواساز اصلی مشابه سیستم های متعارف می باشد.

    12. هوا پس از خروج از ترمینال یا ترمینال های مربوط به هر زون و از طریق فضای زیر کف کاذب و دریچه های مستقر در کف در نزدیکی منابع تولید حرارت رها می شود. دریچه های کف اغلب از نوع گردبادی هستند.

    13. هوای سرد هواساز قبل از ورود به پلنوم هر زون وارد یک ترمینال که اغلب Parallel Fan Power Box (PFPB) خوانده می شود می گردد. این ترمینال دارای کنترل کننده DDC خاصی است که به توسط آن می توان دمای هوای اتاق، دمای هوای زیر پلنوم کف و نیز فشار هوای زیرپلنوم کف را کنترل کرد.

    14. دمپر اصلی در ترمینال فوق، حداقل مقدار هوای مورد نیاز زون و نیز فشار پلنوم کف را تنظیم می کند. موتور فن ترمینال از نوع Electronically Commutated Motor (ECM) است و به صورت تدریجی عمل کرده، هوای تهویه متبوع شده ی هواساز الی را با هوای برگشت از فضا مخلوط می کند و هوایی با دمای مناسب 64 را به اتاق ها می رساند.

    15. سرمایش یا گرمایش اضافی زون های پیرامونی در این سیستم می تواند به توسط یکی از راه های زیر تأمین شود:

    الف) استفاده از یک سیستم متعارف برای زون های پیرامونی

    ب) استفاده از جعبه های فن سری در زیر کف کاذب

    پ) استفاده از فن کوئل برای زون های پیرامونی

    16. در این سیستم اغلب ارتفاع کف کاذب حدود "18-"12 اینچ است.

    17. با توجه به اینکه به هنگام به کارگیری کف کاذب اغلب نیاز به سقف کاذب نیست یا این نیاز کم است، ارتفاع سقف کاذب می تواند کم در نظر گرفته شود. از این رو سیستم UFAD در فضای مورد نیاز سقف کاذب صرفه جویی می کند.