چیلر چیست؟

   چیلر دستگاهی است که با استفاده از یک سیال خنک کننده حرارت را از مایع (معمولاً آب) بر اساس سیکل های مختلف تبرید شامل تراکمی و یا جذبی دفع می‌کند. مایع خنک در اواپراتور تولید می­ شود و این مایع که می‌تواند برای خنک کاری هوا و یا دستگاه ها در مصارف مختلفی مانند ماشین آلات صنعتی استفاده گردد، معمولاً به صورت سیکل و درون یک مبدل حرارتی جریان دارد. در بعضی از موارد به منظور صرفه­ جویی در مصرف انرژی می توان از حرارتی که از مایع جذب دفع می شود، برای مقاصد گرمایی استفاده کرد.

   چیلر از کلمه لاتین “Chill” به معنای "سرما" گرفته شده است و لذا کار اصلی آن سرد کردن آب جاری درون اواپراتور می­ باشد. چیلرها از لحاظ ساخت به انواع چیلرهای کمپرسوری (تراکمی)، چیلرهای جذبی و چیلرهای سانتریفیوژ تقسیم می­ شوند.

   براي بررسی و مقايسه انواع چيلرها، ضریب عملکرد کلی (Overall COP) یا (Coefficient Of Performance) به کار می رود که معیار اصلی میزان انرژی مصرفی در سیستم­ های برودتی مختلف اعم از تراکمی و یا جذبی می ­باشد. هر چه میزان ضریب عملکرد کلی يک دستگاه بیشتر باشد نشان دهنده مصرف انرژی کمتر آن دستگاه خواهد بود.

COP    نسبت میزان برودت ایجاد شده به میزان انرژی داده شده به دستگاه است که مقدار آن بر خلاف راندمان می ­تواند از عدد یک بیشتر باشد، در محاسبه COP چیلرهای جذبی و تراکمی، مخرج کسر در چیلرهای جذبی، انرژی گرمایی و در چیلرهای تراکمی، انرژی الکتریکی است.

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: صنعت- ساختمان- پالایشگاه- پتروشیمی