انواع نیروگاه های انرژی خورشیدی

   راه‌اندازی نیروگاه‌های انرژی خورشیدی تصمیمی است که تمامی کشورهای جهان، به اجرای آن همت گماشته اند. مردم نگران حفظ محیط زیست هستند و همچنین درک آن‌ها از بازگشت سرمایه با انرژی خورشیدی بیشتر شده است. انواع مختلفی از نیروگاه‌های خورشیدی وجود دارند که می‌توان از نیروگاه‌های خورشیدی در دو حالت فعال یا غیرفعال استفاده کرد.

   نیروگاه خورشیدی فعال در صورتی استفاده می‌شود که انرژی خورشید مستقیماً به یک فرم قابل استفاده برای راه‌اندازی تمامی تجهیزات موجود در منازل تبدیل شود. استفاده غیرفعال از انرژی خورشیدی در حالتی است که خانه‌ها و ساختمان‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که در معرض بیشترین تابش‌های خورشید هستند.

   انواع مختلفی از نیروگاه‌های خورشیدی وجود دارد که شامل موارد زیر است:

  1. نیروگاه انرژی خورشیدی فتوولتاییک
  2. نیروگاه خورشیدی گرمایش حرارتی
  3. نیروگاه خورشیدی متمرکز
  • نیروگاه انرژی خورشیدی فتوولتاییک: جایگزین مناسبی برای انرژی الکتریکی مورد استفاده در لوازم برقی منازل است. سلول‌های فتوولتاییک انرژی تولید شده در خورشید را دریافت و آن را به برق تبدیل می‌کنند. فرآیند تبدیل انرژی تمیز و ساده بوده و هیچ‌گونه دود یا ماده شیمیایی مضر که به اتمسفر وارد کند، ندارد. بسیاری از کارخانه‌ها تصمیم به داشتن شبکه‌های سلول‌های فتوولتاییک گرفته‌اند تا وابستگی خود به انرژی‌های مرسوم مانند انرژی الکتریکی را کمتر کنند.
  • نیروگاه‌های گرمایش خورشیدی: این نیروگاه‌ها برای ایجاد گرم‌کن‌های خورشیدی برای گرم کردن آب و سیستم گرمایش داخلی استفاده می‌شوند. سلول‌های گرمایی برای جذب انرژی تولید شده در خورشید و تبدیل آن به انرژی گرمایی استفاده می‌شوند. می‌توان از این انرژی برای پخت‌وپز و خشک‌کردن البسه نیز استفاده کرد. دماهای کم می‌توانند برای گرمایش آب در کاربردهایی مانند استخر شنا استفاده شوند. گرمای متوسط برای گرمایش داخل ساختمان مانند ساختمان اداری استفاده شود و در نهایت از دماهای بالا برای تولید برق مورد نیاز لوازم برقی منازل استفاده شود.
  • نیروگاه خورشیدی متمرکز: روش کار این نیروگاه‌ها مانند نیروگاه‌های خورشیدی فتوولتاییک است. در این نیروگاه از آینه‌ها و عدسی‌ها برای جذب انرژی خورشید استفاده می‌شود. نور خورشید به سمت سلول‌های فتوولتاییک هدایت می‌شود و ا این انرژی، برق تولید می‌شود. معمولاً شرکت‌های بزرگ از نیروگاه‌های متمرکز برای به کار گرفتن انرژی خورشیدی استفاده می‌شوند.

   حضور نیروگاه‌های خورشیدی در سراسر جهان، امکان استفاده از انرژی خورشیدی در جایگاه درست را فراهم آورده است. این نیروگاه‌ها سهم عظیمی در کاهش مصرف برق دارند.

اطلاعات تکميلي