باتری هیدرولیک

   باتری هیدرولیک یک منبع ذخیره فشار است که در آن‌یک سیال هیدرولیک تراکم ناپذیر تحت‌فشار توسط یک منبع خارجی نگه‌داشته می‌شود. منبع خارجی می‌تواند فنر، وزن بالا رفته، یا گاز متراکم باشد. یک باتری سیستم هیدرولیک را قادر می‌سازد تا با استفاده از پمپ با توان کمتر، با سرعت بیشتری به تقاضاهای بسیار زیاد پاسخ دهد و همچنین پالس‌های روان‌تری ارائه دهد. باتری هیدرولیک در واقع یک نوع سیستم ذخیره انرژی است.

   باتری‌های گاز متراکم، که باتری‌های هیدرو-پنوماتیک نیز نامیده می‌شوند، رایج‌ترین نوع این باتری‌ها هستند.

انواع باتری‌ها

  1. برج‌ها: اولین نوع باتری‌ها، برج‌های آب بالا رفته بودند. آب به یک تانک در بالای این برج‌ها با پمپ بخار، پمپاژ می‌شود. هنگامی‌که ماشین‌آلات لنگرگاه نیاز به توان هیدرولیک دارند، هد هیدرو استاتیک ارتفاع آب، فشار اضافی موردنیاز را تأمین می‌کند.
  2. وزن بالا رفته: یک باتری وزن بالا رفته شامل یک سیلندر عمودی حاوی سیال متصل به خط هیدرولیک است. سیلندر نزدیک پیستون بوده که یک سری وزن‌ها در آنجا جای گرفته تا نیرویی رو به پایین بر پیستون وارد می‌کند و در نتیجه سیال در سیلندر را دارای انرژی می‌کند. برخلاف باتری‌های فنری و گاز متراکم، این نوع بدون توجه به حجم سیال در سیلندر، تا لحظه کاملاً خالی شدن، تقریباً یک فشار ثابت ارائه می‌دهد.
  3. باتری‌های هوا متراکم: به دو دسته باز و بسته تقسیم‌بندی می‌شوند. در مدل بسته، باتری گاز متراکم شامل یک سیلندر با دو محفظه است که توسط دیافراگمی الاستیک جداشده‌اند. یک محفظه شامل سیال هیدرولیک بوده و به خط هیدرولیک متصل است. محفظه دیگر شامل یک گاز ساکن تحت‌فشار (معمولاً نیتروژن) است که نیروی متراکم کننده بر سیال هیدرولیک را تأمین می‌کند. در مدل باز، شبیه به باتری‌های ذخیره انرژی در مدار الکتریکی هستند. نیاز به دو منبع ذخیره نیست و می‌توان کل سیستم را به‌عنوان سیستمی حلقه باز در نظر گرفت. این باتری‌ها با کشیدن هوا از اتمسفر به داخل و خارج کردن آن به اتمسفر کار می‌کنند. یک پمپ هیدرولیک مجزا، فشار هوا را با افزایش سیال هیدرولیک سیستم متعادل نگه می‌دارد. این امر موجب ایجاد فشار ثابتی می‌شود.
  4. مدل فنر: شبیه به باتری گاز شارژ است به‌جز اینکه یک فنر سنگین (یا فنرها) برای تأمین نروی تراکم استفاده می‌شود. با توجه به قانون هوک، بزرگی نیروی فنر متناسب با تغییر طول است. بنابراین با تراکم فنر، نیروی اعمالی بر سیال نیز افزایش می‌یابد.

اطلاعات تکميلي

  • منبع: The Hydraulic Age. Mechanical Engineering Publications
  • حوزه کاربرد: ذخیره انرژی