ذخیره انرژی مغناطیسی ابررسانا

   سیستم‌های ذخیره انرژی مغناطیسی ابررسانا (SMES) انرژی را در میدان مغناطیسی ایجادشده توسط جریان مدار مستقیم در یک کویل ابررسانا که تا دمای زیر دمای بحرانی ابر رسانا، سرد شده است، ذخیره می‌کند.

   سیستم‌های SMES معمول سه بخش دارند: کویل ابررسانا، سیستم تهویه توان و یخچال برودتی. به محضی که کویل ابررسانا شارژ می‌شود، جریان از بین نمی‌رود و انرژی مغناطیسی ذخیره خواهد شد.

   انرژی ذخیره‌شده می‌تواند توسط تخلیه کویل، به شبکه بازگردد. سیستم تهویه توان از یک اینورتر/ یکسو کننده برای تبدیل جریان متناوب به جریان مستقیم یا برعکس استفاده می‌کند. اینورتر/ یکسو کننده باعث 2 تا 3 % افت انرژی در هر جهت می‌شوند. روش SMES نسبت به دیگر روش‌های ذخیره انرژی، حداقل افت انرژی را دارد. سیستم‌های SMES بسیار کارآمد هستند و راندمانی تقریباً بیش از 95% دارند.

   به دلیل نیاز انرژی تبرید با قیمت بالا، در حال حاضر، سیستم SMES برای ذخیره انرژی در مدت‌های کوتاه ذخیره می‌شود. بنابراین SMES بیشتر برای بهبود کیفیت توان تخصیص داده می‌شود.

  • مزایای این روش نسبت به دیگر روش‌های انرژی

   چندین دلیل برای استفاده از ذخیره انرژی مغناطیسی ابررسانا نسبت به روش‌های دیگر وجود دارد. بزرگ‌ترین مزیت این سیستم‌ها این است که تأخیر زمانی آن‌ها، در شارژ و دشارژ بسیار کوتاه است. توان تقریباً بلافاصله در دسترس بوده و توان خروجی بسیار زیادی در زمان کمی ایجاد می‌شود. دیگر روش‌های ذخیره انرژی مانند ذخیره انرژی هوای فشرده یا پمپ هیدرو، زمان تأخیری برای تبدیل فرم‌های دیگر انرژی به برق نیاز دارند و بنابراین اگر تقاضا سریع است، گزینه SMES بهترین انتخاب است. مزیت دیگر این روش، افت‌های بسیار کم این روش در قیاس با روش‌های دیگر است زیرا که در مدار جریان الکتریکی، تقریباً با هیچ مقاومتی روبرو نمی‌شوند.

   نکته قابل‌توجه این است که انرژی مغناطیسی ذخیره‌شده با مربع جریان نسبت مستقیم دارد.

اطلاعات تکميلي