توزیع هوای اتاق

   مشخص کردن چگونگی هوا، جریان یافتن آن و اینکه چگونه از فضاهایی حذف می‌شود، توزیع هوای اتاق نامیده می‌شود. جریان هوای HVAC در فضاها معمولاً می‌تواند به دو نوع دسته‌بندی شود: مخلوط کننده (رقیق‌ساز) و جابجایی.

سیستم‌های مخلوط کننده

   سیستم‌های مخلوط کننده معمولاً هوایی را تأمین می‌کنند که این هوا با هوای اتاق مخلوط شده و در نتیجه هوای مخلوط در دما و رطوبت طراحی اتاق است. در حالت سرمایش، هوای تأمین‌شده سرد، معمولاً در حدود 13 درجه سانتی‌گراد در شرایط طراحی، خروجی با سرعت زیادی خارج می‌کند. جریان هوای تأمین‌شده سرعت زیاد، باعث ایجاد اغتشاش و در نتیجه باعث اختلاط هوای اتاق با هوای تأمین‌شده می‌شود. ازآنجایی‌که تمام اتاق نزدیک به حالت کاملاً مخلوط شده است، تغییرات دمایی بسیار کوچک هستند درحالی‌که غلظت آلودگی تقریباً یکنواخت در سراسر اتاق است. از دیفیوزرها معمولاً برای خروجی‌های هوا برای تولید جریان هوای تأمین‌شده سرعت زیاد استفاده می‌شود. غالباً خروجی و ورودی‌های هوا در سقف جایگذاری می‌شوند. دیفیوزرهای تأمین‌کننده در سقف با واحدهای فن کویل در منافذ خالی سقف یا واحدهای کنترل هوا در یک اتاق دورتر تغذیه می‌شوند. فن کویل یا واحد کنترل متقابلاً هوا را از منافذ سقف گرفته و آن را با هوای خنک مخلوط و سرد و یا گرم می‌کنند تا به شرایط طراحی اتاق موردنظر برسد. این آرایش با نام توزیع هوای اتاق مرسوم شناخته می‌شود.

انواع خروجی

  1. گروه A: در یا نزدیک به سقف، تخلیه افقی
  2. گروه B: در یا نزدیک به کف، تخلیه عمومی بدون گسترش
  3. گروه C: در یا نزدیک به کف، تخلیه عمودی با گسترش
  4. گروه D: در یا نزدیک سطح، تخلیه افقی
  5. گروه E: در یا نزدیک سقف، تخلیه عمودی

تهویه جابجایی

   سیستم‌های تهویه جابجایی هوا را مستقیماً به منطقه اشغال‌شده (occupied zone) تأمین می‌کند. هوا در سرعت‌های پایین برای ایجاد حداقل اختلاط و القا تأمین می‌شود. این سیستم برای تهویه و سرمایش فضاهای بلند بزرگ مانند تالارهای اجلاس استفاده می‌شود.

   جریان هوای جابجایی اتاق موقعیتی برای بهبود آسایش حرارتی و کیفیت هوای داخلی (IAQ) فضای اشغال‌شده می‌شود.

اطلاعات تکميلي

  • منبع: Fundamentals volume of the ASHRAE Handbook, Atlanta, GA, USA, 2005
  • حوزه کاربرد: تهویه مطبوع