برج مکشی خورشیدی

اثر دودکشی

   اثر دودکشی به گرایش بالارفتن هوا یا گازهای دیگر، به دلیل پایین بودن چگالی هوای گرم نسبت به هوای اطراف خود گفته می شود. هوا به دلیل اختلاف فشار و دما جابجا می شود. هرچه این اختلاف بیشتر باشد، سرعت جابجا شدن بیشتر می شود. با بالا رفتن هوای گرم، هوای سرد از سطرح پایین تر جایگزین می شوند. در زمستان ها اثر دودکشی مشهود تر است.

   ممکن است مشکلاتی مانند گیرکردن در آسانسورها، سروصدا بر اثر عبور هوا و نشت هوا به دلیل اثر دودکشی در ساختمان ها ایجاد شود.

    برج مکشی خورشیدی (SUT) نیروگاه انرژی تجدید پذیر برای تولید برق از گرمای خورشیدی در دمای کم است. در این روش با استفاده از یک کلکتور گلخانه‌ای که در اطراف یک برج توخالی بلند قرار دارد، هوا گرم می‌شود. هوای گرم به دلیل جریان همرفت به بالای برج حرکت می‌کند (اثر دودکشی) و در مسیر خود توربین‌ها را به حرکت در آورده و تولید انرژی الکتریکی می‌کند. مدل‌های ابعاد بزرگ می‌توانند توان قابل‌ توجهی تولید کنند و در کاربردهایی نظیر استخراج آب یا تقطیر، کشاورزی و باغبانی علمی استفاده شوند.

   با وجود اینکه ممکن است سرمایه‌گذاری تجاری در این بخش به دلیل هزینه‌های اولیه زیاد سودآور به نظر نرسد، اما کارهای بسیار جدیدی در این زمینه انجام‌ شده است. چندین نمونه اولیه اخیراً ساخته‌ شده است. عامل مهمی که بسیار حائز اهمیت است این است که این برج‌های خورشیدی قادرند حتی با گرمای دما کم هم برق تولید کنند.

طراحی

   خروجی توان به دو عامل بستگی دارد: مساحت کلکتور و ارتفاع دودکش. مساحت بیشتر، حجم بیشتری هوا را برای جریان داشتن در دودکش جمع‌آوری و گرم می‌کند. ارتفاع بیشتر دودکش، اختلاف فشار را افزایش می‌دهد.

   توربین‌های محور افقی می‌توانند پیرامون حلقه‌ای در پایه برج استفاده شوند. همچنین در نمونه‌ای در کشور اسپانیا از یک دودکش عمودی در داخل دودکش استفاده‌شده است. نصب برج در عرض‌های جغرافیای زیاد، می‌تواند تا 85% خروجی نیروگاه مشابه نزدیک استوا را تولید کند اگر ناحیه جاذب به‌ طور قابل‌ توجهی به سمت استوا شیب داشته باشد.

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: برج های خورشیدی