واحد فن کویل (Fan coil unit)

   واحد فن کویل (FCU) دستگاه ساده‌ای شامل یک مبدل حرارتی گرمایش یا/ و سرمایشی یا کویل و فن است. FCU بخشی از سیستم HVAC است که در اماکن مسکونی، تجاری و صنعتی دیده می‌شود. واحد فن کویل دستگاهی متنوع است و برای کنترل دمای محلی که در آن نصب‌شده یا چندین مکان، استفاده می‌شود. کنترل دستگاه به‌صورت دستی یا یا ترموستات انجام می‌شود که در این حالت، توان عملیاتی آب به مبدل حرارتی با استفاده از شیر کنترل و/ یا سرعت فن کنترل می‌شود.

   به دلیل سادگی و انعطاف‌پذیر بودن فن کویل ها، نصب این واحد بسیار مقرون‌به‌صرفه تر از سیستم‌های 100 % هوای تازه داکت دار (VAV) یا سیستم‌های حرارت مرکزی یا واحدهای کنترل هوا است. ساختارهای گوناگون واحد فن کویل شامل افقی (نصب در سقف) یا عمودی (نصب در دیوار) موجود هستند.

   صدای خروجی از FCU ها مانند دیگر سیستم‌های تهویه مطبوع، عمدتا به خاطر طراحی خود و مصالح سازنده خود است.

  • طراحی و طرز کار

   در وهله اول ذکر این نکته حائز اهمیت است که واحد فن کویل یک عبارت عمومی بوده و به محدوده‌ای از محصولات اطلاق می‌شود.

طراحی واحد فن کویل در اصل به دو گروه تقسیم می‌شود:

  1. دمیدن
  2. مکش

   در نوع اول، فن‌ها به‌گونه‌ای هستند که به مبدل حرارتی می‌دمند و در نوع دیگر، فن‌ها بعد از کویل قرارگرفته و هوا را می‌کشند. واحدهای مکشی به لحاظ حرارتی و استفاده بهتر از مبدل حرارتی بهتر هستند اما گران‌قیمت‌تر نیز هستند.

   فن کویل بکار رفته در اتاق می‌تواند در معرض دید یا پنهان باشد. در نوع آشکار آن، فن کویل می‌تواند بر روی دیوار یا سقف نصب و یا به‌صورت آزاد قرار بگیرند. فن کویل پنهان در منفذ سقف یا محل تعبیه‌شده‌ای نصب می‌شود.

   کویل گرما یا سرما را از یک نهاد مرکزی دریافت و گرما را از هوا زدوده و یا گرما را به هوا به‌واسطه انتقال حرارت منتقل می‌کند. واحدهای فن کویل می‌توانند ترموستات داخلی خود را داشته باشند یا می‌توانند برای کارکردن با یک ترموستات از راه دور سیم‌کشی شوند.

   واحدهای فن کویل، آب سرد یا گرم را پیرامون یک کویل به گردش در می آمورند تا هوای داخل اتاق تهویه شود. این واحدها گرما یا سرمای خود را از یک بخش مرکزی یا اتاق مکانیکی شامل تجهیزات مرتبط با حذف گرما بگیرند. تجهیزات استفاده‌شده شامل دستگاه‌های حذف گرما مانند چیلر و برج خنک‌کن و تجهیزات برای اضافه نمودن گرما به آب ساختمان مانند بویلر یا آب‌گرم‌کن هستند.

   واحدهای فن کویل به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شوند:

  1. فن کویل های دو لوله‌ای
  2. فن کویل های چهار لوله‌ای

   فن کویل های دو لوله‌ای دارای یک لوله رفت و یک لوله برگشت هستند. لوله رفت یا آب گرم یا آب سرد (بسته به زمان سال) را تأمین می‌کند. فن کویل 4 لوله‌ای دارای دو لوله رفت و دو لوله برگشت است. این امر می‌تواند منجر به ورود آب گرم یا سر به واحد در هر زمان دلخواهی شود. واحدهای فن کویل چهار لوله‌ای رایج‌تر و مرسوم‌تر هستند.

 

اطلاعات تکميلي

  • منبع: Eurovent Market Intelligence https://www.eurovent-marketintelligence.eu/
  • حوزه کاربرد: تهویه مطبوع