کدهای ضدانفجاری تجهیزات

تجهیزات ضد انفجار با علامت EX به معنی explosive atmosphere آشنا شدیم. معمولا بعد از نشان EX، یک کد شامل اعداد و حروف نیز درج می‌شود. این کد بیانگر محیط نصب، روش‌های بهره‌برداری، نوع حفاظت، گروه‌بندی گازی، کلاس حرارتی و … بوده و با توجه به استانداردهای مختلف، متفاوت است.

ابتدا از خودمان سؤال می کنیم که چه استانداردهایی را باید رعایت کنیم. استانداردهای ملی و بین المللی متعددی برای مناطق خطرناک وجود دارد. اما این طبقه بندی ها را می توان در دو دسته کلی خلاصه کرد:

1-   استانداردهای آمریکای شمالی

2-   استانداردهای کمیسیون بین المللی برق فنی/ اروپائی

 

که به پنج دسته کلی تقسیم میشود:

 

1) کدبندی تجهیزات ضد انفجار در استاندارد آمریکایی NEC505

 2) کدبندی تجهیزات ضد انفجار در ATEX

      استاندارد ATEX در اتحاديه اروپا به كار مي رود اين استاندارد تجارت آزاد را در اتحاديه اروپا با همسو كردن نيازهاي حقوقي و فني براي محصولاتي كه در شرايط انفجاري به كار مي رود تهسيل مي كند . اين استاندارد براي تجهيزات الكتريكي و غير الكتريكي و سيستم هاي حفاظتي به كار مي رود . اين استاندارد از اول ژولاي 2003 اجباري شده است . استاندارد ATEX تجهيزات بسياري را شامل مي شود . اين دسته شامل لوازمي است كه در كارخانه هاي پتروشيمي ، معدن و يا شايد جاهايي كه امكان انفجار وجود دارد به كار مي رود .

 3) کدبندی تجهیزات ضد انفجار در استاندارد EN

 4) کدبندی تجهیزات ضد انفجار در استاندارد اروپایی IEC

        ( IEC ) علامت اختصاری کمیسیون بین المللی الکتروفنی است و بیشتر کشورهای دنیا از جمله آمریکا عضو آن هستند با این حال سیستم ( IEC ) در آمریکای شمالی رایج نیست و سیستم دیگری در آنجا استفاده  می شود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

 5) کدبندی تجهیزات ضد انفجار در استاندارد آمریکایی NEC500

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: تجهیزات صنعتی
  • سازمانهاي وابسته: سازمان استانداردهای آمریکا و اروپا