راهکارهای بهبود روشنایی در ساختمان

    با توجه به میزان مصرف چشم گیر انرژی الکتریکی در ساختمان ها و افزایش بهای انرژی الکتریکی، استفاده از راهکارهایی که بواسطه آن ها مصرف انرژی الکتریکی کاهش یابد، ضروری است. این کاهش مصرف انرژی در ساختمان ها خود را در قالب هزینه های پرداختی نشان می دهد.

   جایگزین کردن روشنایی های رشته ای دیواری، روشنایی های رو به پایین و لوسترهای تزیینی و علائم و تابلوهای روشنایی خروجی با واحدهای CFL. (و یا برای تابلوها و علائم خروج، جایگزینی با دیودها و واحدهای نورانیLED) نه تنها مقدار قابل توجهی در صرفه جویی انرژی موثر است بلکه به طور قابل ملاحظه ای هزینه نیروی انسانی مربوط به تعویض لامپ ها را کاهش می دهد.

   برخی از راهکارهای بهبود روشنایی عبارتند از:

  • میزان روشنایی محیطی را می توان کاهش داد یا برای تامین آن بر نور طبیعی تکیه کرد و در عوض از تامین روشنایی مورد نیاز در محیط های کاری پشتیبانی شود.
  • باید لوازم روشنایی (و چراغ هایی) که راندمان روشنایی بالایی دارند و برای کاربردهای مختلف مناسب هستند را انتخاب کرد.
  • بر اساس لوازم سقفی انتخاب شده، برخی تجهیزات روشنایی اضافی روی دیوارها و سقف ها ممکن است برای تامین روشنایی مناسب سطوح عمودی لازم باشد. این مسئله به خصوص در مورد لوازم سهمی وار مهم است. روشنایی دیوار و سقف می تواند توسط تجهیزاتی که قسمتی از نور آنها رو به بالاست مانند چراغهای دیوارکوب و یا توسط نور طبیعی تامین شود.
  • از سیستم های کنترل روشنایی باید استفاده شود تا لامپ ها را زمانی که روشنایی الکتریکی نیاز نیست و افراد محیط را ترک کرده و یا نور طبیعی کافی است، کم نور یا خاموش کنند. همچنین کم نور کننده دستی به خصوص در دفاتر کار کوچک بایستی نصب شود.