ساده ترین روش ها برای افزایش بهره وری انرژی در سیستم های روشنایی و کامپیوترها

   صرفه جویی انرژی در ساختمان ها از اساسی ترین نیازهای امروز جامعه می باشد. چراکه سهم بسزایی را در مصرف انرژی در بخش ساختمان دارا می باشند. از سوی دیگر رایانه ها یا همان کامپیوترهای شخصی که امروزه جایشان را به لپتاپ ها داده اند نیز از جمله پرکاربردترین تجهیزات الکتریکی درون خانه ها هستند که می بایست در برنامه صرفه جویی انرژی مدنظر قرار گیرند. برای افزایش بهره وری انرژی در دو بخش ذکر شده می توان چند تدبیر راحت را بکار برد. استفاده از این روش ها از عهده هر فردی بر می آید و در هر محلی قابل اجرا هستند.

 

روش های کاهش مصرف انرژی در سیستم های روشنایی و کامپیوترهای شخصی عبارتند از:

1. از لامپ های LED دارای برچسب Energy star و یا European EcoLabe هستند استفاده نمایید. لامپ های کم مصرف نیز جایگزین مناسبی برای روشنایی های معمولی هستند. این لامپ ها طول عمر بیشتری داشته و در حدود 80 درصد کمتر از لامپ های معمولی انرژی مصرف می کنند.

2. برای تامین روشنایی محیط های بیرونی از لامپ های هالوژنی استفاده کنید. این لامپ ها در حدود 25 درصد انرژی کمتر از لامپ های رشته ای است.

3. در محل هایی که مورد استفاده نیستند لامپ ها را خاموش نمایید. لامپ های فضای بیرون ساختمان را در صورت نیاز روشن کنید.

4. در صورت استفاده از لامپ های رشته ای، از لامپ های وات پایین یا متناسب با محیط استفاده کنید.

5. روشنایی ناحیه ای (Light-zone) می تواند در صرفه جویی برق موثر باشد. نور را در محل هایی که برای مطالعه و کار استفاده می شوند متمرکز نمایید.

6. از کلیدهای دیمر دار استفاده کنید. این کلیدها با کاهش شدت نور متناسب با محیط اتاق و یا محل کار صرفه جویی قابل توجهی را به همراه خواهند داشت.

7. حباب لامپ ها را همواره تمیز نگهدارید. گرد و غبار بر روی لامپ ها نور آن ها را تا 50 درصد کاهش می دهد.

8. در صورت امکان از تایمرها، حسگرهای حرکت، سنسورهای حرارتی یا فوتوسل ها برای سیستم های روشنایی استفاده نمایید.

9. از روغن جلا و یا رنگ های روشن بر روی دیوارها استفاده نمایید. این کار باعث بازتاب شدن بیشتر نور شده و نیاز به لامپ را در محیط کاهش می دهد.

10. بجای قراردادن محافظ صفحه (Screen saver) در کامپیوتر ها، آن ها را در حالت Sleep قرار دهید.

11. چاپگرهای لیزری انرژی الکتریکی زیادی مصرف می کنند. بجای آنها می توان از چاپگرهای جوهرافشان استفاده نمود.

12. از مانیتورهای CRT به هیچ وجه استفاده نکنید. این مانیتورها مصرف انرژی الکتریکی بسیار بالایی دارند. می توان بجای آن ها از مانیتورهای LCD و یا LED برای کامپیوترهای شخصی استفاده نمایید.

13. صفحه دسکتاپ کامپیوترتان را خلوت نگه دارید. درصد قابل توجهی از شارژ باتری لپتاپ ها توسط دسکتاپ مورد استفاده قرار می گیرد.

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: مدیریت و بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان