آشنایی با انواع شیشه و کاربرد آن در ساختمان

   شیشه به عنوان یکی از مصالح پر کاربرد در بخش های مختلف صنعت و ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. آشنایی با این محصول پر مصرف بسیار حائز اهمیت است و می توان با انتخاب نوع مناسب آن با توجه به شناخت صحیح از نور و تابش خورشید تاثیر به سزایی در زیبایی فضا، آرامش ساکنین و هزینه های سرمایش و گرمایشی فضای داخلی ساختمان گذاشت.

   انواع شیشه: شیشه امروزه به صورت های مختلفی چون شیشه های شفاف، نیمه شفاف و رنگی، جاذب حرارت، ایمنی، دوجداره، سکوریت و ... وجود دارد. برای شناخت انواع شیشه ها ابتدا لازم است با طیف اصلی نور خورشید آشنا شوید.

 

نور خورشید از سه طیف اصلی تشکیل می شود:

  1. ماوراء بنفش
  2. نور مرئی
  1. مادون قرمز

 

ماوراء بنفش:

برای جلوگیری از بروز آسیب های ناشی از تابش این پرتو که باعث تغییر رنگ اجسام از جمله فرش، پرده و ... می شود بایستی در هنگام انتخاب، ضریب عبور اشعه ماوراء بنفش از شیشه را مورد توجه قرار داد.

نورمرئی:

قابل ذکر است بدانید در صورتیکه نور مرئی به صورت کنترل شده وارد فضا شود باعث دید صحیح چشم می شود لذا مهم است در هنگام انتخاب ضریب عبور نور مرئی از شیشه و همچنین ضریب بازتابش نور مرئی را مورد توجه قرار دهید

مادون قرمز:

بخشی از انرژی خورشید که به صورت حرارت قابل احساس است تحت عنوان مادون قرمز بیان می شود. در صورت عدم توجه به انتخاب نوع پنجره متناسب با اقلیم آب و هوایی، ورود بیش از حد این بخش از نور خورشید باعث افزایش سریع دما و بالا بردن مصرف انرژی برای افزایش میزان خنک کنندگی می شود. انتخاب انواعی چون شیشه رنگی، رفلکس و دوجداره می تواند جریان نور و ورود و خروج انرژی از پنجره ها در ساختمان را کنترل کند.

 

معرفی انواع شیشه:

  1. شیشه رنگی
  2. شیشه پیرکس (ضد آتش)
  3. شیشه مسطح
  4. شیشه دو جداره (مضاعف)
  5. شیشه سکوریت
  6. شیشه نشکن
  7. شیشه انعکاسی (شیشه بازتابنده، شیشه رفلکس)

 

  • شیشه رنگی

   این شیشه ها در مقایسه با شیشه های معمولی بخش اعظمی از نور را جذب و بخش کمتری از آن را عبور می دهند. شیشه های رنگی با افـزودن و کم کردن بعضی مواد شیمیایی در مصالح اولیه تهیه شیشه به دست می آید به گونه ای که با فرو بردن شیشه سفید در شیشه مذاب رنگی دو روی آن رنگی شود.

 

-رنگی.jpg

 

-رنگی1.jpg 

  • شیشه پیرکس

   این شیشه ها در مقابل حرارت بسیار مقاومند و از آنها در ساخت ظروف آزمایشگاه، آشپزخانه، ساخت بخاری و اجاق ها استفاده می شود.

 

-پیرکس1.jpg
-پیرکس.jpg

 

  • شیشه مسطح

   شیشه های مسطح، با اضافه نمودن یک لایه توری فلزی در میان شیشه ساخته می شوند و از آنها برای مکانهایی که خطر شکستن و فرو ریختن وجود دارد مثل درب های ورودی، آسانسورها، کارگاه ها، موتور خانه ها و... استفاده می شود.

 

 

 

-مسطح.jpg 

 

-مسطح1.jpg

 

  • شیشه دو جداره

   از شیشه های دو جداره به عنوان عایق صدا، گرما و سرما در بسیاری از ساختمانها استفاده می شود. در ساخت این شیشه ها دو لایه ساده و یا گاهی رنگی به موازات هم قرار گرفته و لبه های آن هوابندی شده و در آخر فضای بین آنها را خلاء و یا با مواد خشک کننده ای پرمی کنند.

    پایین بودن ضریب انتقال حرارت در شیشه های دو جداره، استاندارد میزان انتقال گرما و سرما را کاهش داده و باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شوند.

 

-دو-جداره.jpg 

-دو-جداره1_copy.jpg

 

  • شیشه سکوریت

   شیشه های سکوریت به میزانی حدود  3 الی 5 برابر مقاومتر از شیشه های معمولی در مقابل ضربه و نیز شوک های حرارتی هستند. این گونه شیشه ها در صورت شکسته شدن به ذرات ریز و مکعبی تبدیل شده که آسیب رسان نیستند و از آنها در ساخت ویترین فروشگاه ها، درهای شیشه ای و پنجره های جانبی خودروها استفاده می شود.

 

-سکوریت.jpg

 

  • شیشه نشکن

   شیشه های نشکن از دو یا چند لایه شیشه تشکیل شده که به وسیله ورقه هایی از نایلون شفاف تحت حرارت و فشار به هم متصل می شوند. این شیشه ها در صورت شکسته شدن به دلیل برخورداری از خاصیت کشسانی نایلون گونه، مانع از خش و پراکندگی ذرات شیشه می شود به همین دلیل ممکن است از آنها در خودرو ها و ویترین مغازه هایی که اشیا گران قیمت می فروشند استفاده شود.

    این شیشه ها همچنین خاصیت عایق صوتی، جاذب حرارت، کاهنده شفافیت و شیشه ایمنی را دارا می باشند.

 

-نشکن-1.jpg 

 

  • شیشه انعکاسی

   شیشه های انعکاسی نقش به سزایی در انعکاس نور خورشید، کاهش حرارت و درخشندگی نور دارند. در ساخت این شیشه ها یک سطح شیشه را با یک پوشش منعکس کننده نور و حرارت می پوشانند.

   این گونه از شیشه ها با انعکاس نور خورشید، حرارت ناشی از تابش خورشید را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد و در نتیجه باعث صرفه جویی در هزینه های احداث، راه اندازی و نگهداری دستگاه های تهویه و تبدیل می شود.

   شیشه های انعکاسی یا رفلکس در طول روز از بیرون همانند آینه عمل می کند و شب ها این پدیده برعکس است یعنی شیشه از خارج شفاف و از داخل مانند آینه می باشد، لذا در انتخاب آن بایستی به این موضوع توجه ویژه شود.
 

 

-انعکاسی.jpg 


 

 

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: شناخت انواع شیشه و راهنمایی برای خرید
اطلاعات تکمیلی معرفی پرده هوایی