طرح‌هایی برای نجات زمین

   با گزارشی که توسط 800 دانشمند در خصوص تغییرات آب و هوایی و تاثیرات گسترده آن بر روی محیط زیست آمده، انتظار می رود فعالان در این حیطه اقدامات موثری در جهت حفظ و نجات زمین و استفاده بیشتر از انرژی پاک خورشید انجام دهند. آنها معتقدند استفاده از این انرژی می تواند کمی از سرعت گرم شدن زمین بکاهد. در زیر به نمونه ای از این فناوری ها جهت نجات زمین می پردازیم.

 

  • مزارع خورشیدی در دریا 

   به منظور دستیابی به زمینی پاک بسیاری از سرمایه گذاران به فناوریهای پاکی چون سیستم فتوولتائیک خورشیدی روی آورده اند. در اولین اقدام جهت تولید مزارع خورشیدی، بریتانیا اقدام به کاشت یکسری از سلول های خورشیدی شناور روی یک مخزن آب در سال 2014 کرد. 

 

16_copy_copy_copy_copy.jpg

2_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy.jpg

 

    این سیستم به دلیل عدم تخریب بر روی مکان های با ارزش خشکی بسیار مورد توجه منتقدان قرار گرفته است و مزرعه خورشیدی بریتانیا با پنل های 200 کیلو واتی خود توانسته از انتشار کربن و هزینه های انرژی مربوط به نگهداری این مزرعه بکاهد.

   قابل ذکر است که بدانید یک شرکت ژاپنی قصد ساخت بزرگترین نیروگاه خورشیدی با نصب 11 هزار پنل خورشیدی برای سرویس دهی به  هزار خانه را دارد.

 

  • جذب و ذخیره سازی کربن

4_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy.jpg

 

   بسیاری از محققان برای دستیابی به زمینی پاک به سیستم جذب و ذخیره سازی کربن جهان به نام سی. سی. اس روی آورده اند. در این سیستم هدف جذب دی اکسیدکربن حاصل از سوخت های فسیلی و جلوگیری از انتشار آن در اتمسفر می باشد. برای این منظور ابتدا دی اکسید کربن از منبع تولید جمع آوری و بعد به وسیله لوله کشی به مکانی امن جهت ذخیره سازی منتقل می شود. به این ترتیب بخش اعظمی از کربن تولید شده جذب می شود.

  • ابر باتری ها

   تولید انرژی از منابع غیر فسیلی و قابل احیا بصورت تناوبی همواره برقرار بوده لذا بعد از مبحث تولید انرژی پاک از پنل های خورشیدی، توربین بادی و... ذخیره انرژی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. دانشمندان در تلاش برای تولید باتری هایی با ظرفیت و تراکم برق بیشتری هستند. 

 

14_copy_copy_copy_copy_copy_copy.jpg

15_copy_copy_copy_copy_copy.jpg

  

   بریتانیا در صدد ساخت نوعی تلمبه ذخیره ای با استفاده از انرژی حرارتی است که می تواند انرژی الکتریکی را به صورت اختلاف دما بین تخته سنگ های سرد و داغ ذخیره کند و در صورت نیاز باتری به شارژ انرژی اضافی، گاز آرگون را فشرده می کند و به دمای 500 درجه سانتی گراد می رساند. حرارت تخته سنگ ها به وسیله آرگون داغ بالا می رود و در نهایت انرژی به صورت موقت ذخیره می شود. 

   برای آزادکردن انرژی ذخیره شده در تخته سنگ ها باید فرآیند معکوس و گاز آرگون در جهت مخالف منتشر شود. این کار موجب حرارت یافتن گاز می شود و می تواند با استفاده از موتوری مکانیکی، الکتریسیته تولید کند.

 

  • سفید کردن ابر

0_copy.jpg

 

   مدیریت تابش خورشید از دیگر مواردی است که مهندسی ژئو برای نجات زمین پیشنهاد داده است.

   محققان از دو روش برای اصلاح بازتاب پذیری ابرها برای این منظور استفاده می کنند:

  1. تخلیه ابرهای سیروس از بلورهای یخ و سفید کردن ابرهای بالای سطح دریاها
  2. بازتابی تر کردن ابرهای کم ارتفاع و ایجاد پدیده اثر تامی

 

  • مزارع بادی در آسمان

   دانشمندان به فکر مهار انرژی باد صدها متر بالاتر از سطح زمین افتاده اند. مرکز تولید انرژی آلتروس در حال ساخت ابزاری مثل توربین شناور در هواست که متشکل از یک میله افقی با سه پره درون بدنه ای باد شدنی است که با گاز هلیوم پر شده و در هوا با کابل هایی محکم به طول 600 متر به زمین متصل می ماند.

 

9_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy.jpg 

8_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy.jpg

 

   تراکم باد در ارتفاع 600 متری سه برابر ارتفاع 120 متری است. در این ابزار سیستم کنترل مستقلی تعبیه شده که جهت و حداکثر ارتفاع توربین را تنظیم می کند و انرژی تولید شده را به ایستگاه زمینی منتقل می کند.

   در این راستا شرکت گوگل نیز درصدد ساخت بادبادک انرژی است که قادر است به کمک 4 توربین که بر روی آن تعبیه شده الکتریسته تولید کند.

 

  • باروری اقیانوس

   امروزه لزوم کاهش انتشار گازهای گلخانه ای سبب شده پیشنهادهای متفاوتی از سوی جوامع دوست دار طبیعت به گوش برسد. حذف دی اکسید کربن از اتمسفر و یا به کار گیری رادیواکتیو خورشیدی از جمله ی این پیشنهادها است. 

 

7_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy.jpg

 

   جان مارتین اقیانوس شناس معروف در سال 1988 پیشنهاد داد با افزایش مقدار آهن در اقیانوس که همچون بارور کننده عمل می کند می توان سبب رشد و افزایش پلانکتون ها شد. پلانکتون ها به هنگام فتوسنتز، نیازمند دی اکسید کربن هستند که آن را از اتمسفر می گیرند و سبب کاهش مقدار دی اکسید کربن در جو  و در نهایت کاستن از شدت گرمای کره زمین می شوند.

 

  • مهار باران

 

10_copy_copy_copy_copy_copy_copy.jpg

11_copy_copy_copy_copy_copy.jpg

 

   با بروز خشکسالی تنها فناوری که می تواند از شدت آن بکاهد بارورسازی ابرهاست. استفاده از ذرات یدید نقره برای تشکیل قطرات باران به مدت ها قبل باز می گردد. در این فناوری یدید نقره در کنار مواد دیگر مانند نمک یا پروپان می تواند باران تولید کند.

 

  • شبکه هوشمند 

12_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy.jpg

 

13_copy_copy_copy_copy_copy_copy.jpg

 

   با ورود شبکه های هوشمند و هوش مصنوعی به زندگی جوامع بشری مصرف انرژی در حد بسیار زیادی بهینه شده و باعث شده درخواست انرژی متعادل شود.

   در آینده ای نه چندان دور با ورود منابع انرژی قابل احیا و سیستم ذخیره انرژی در حد قابل زیادی می توان به کاهش انتشار کربن کمک کرد.

  • کشاورزی عمودی

   طبق آمارهای اعلام شده از سوی سازمان بهداشت جهانی 80 درصد از کل جمعیت جهان تا سال 2050 به زندگی شهری روی می آورند. برای تغذیه این افراد به فضای اضافی بیشتری روی کره زمین نیاز است و به همین خاطر دانشمندان دانشگاه کلمبیا سیستم کشاورزی عمودی را پیشنهاد داده اند. با این روش می توان تولید محصول را تا 10 برابر افزایش داد.

 5_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy.jpg

 

   کشاورزی از نوع عمودی، به پرورش محصولات در ساختمانی چند طبقه اشاره دارد و با گردان ساختن این ساختمانها می توان از نور کافی برای گیاهان بهره برد.

 

اطلاعات تکميلي

  • منبع: جام جم
  • حوزه کاربرد: استفاده از فناوریهای نو جهت جلوگیری از گرم شدن زمین زمین
  • سازمانهاي وابسته: سازمان حفاظت از محیط زیست و منابع انرژی