رقابت انرژی بادی با نیروگاه های سوخت گازی

 

   افزایش سهم انرژی های تجدید پذیر در تأمین انرژی ایالات متحده به منظور کاهش انتشار گازهای گلخانه ای که به تازگی رئیس جمهور آن کشور در «طرح نیروی پاک» اعلام کرد، به انرژی بادی متکی است.

   بنا به «گزارش بازار فن آوری های باد 2014» وزارت انرژی امریکا که اواسط تابستان منتشر شد قیمت های ارائه شده پروژه های بادی به سرمایه گذاران برای اولین بار در تاریخ به زیر 5/2 سنت در هر کیلووات ساعت کاهش یافته است.

   با پیشرفت تکنولوژی، هزینه ها در حال کاهش اند. از جمله هزینه ساخت و نصب توربین های با ظرفیت تولید بیشتر با افزایش ارتفاع هاب توربین تا 83 متر و افزایش متوسط قطر روتور به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. در مجموع این تغییرات نه تنها هزینه های انرژی بادی را در نقاط پر باد کاهش می دهد بلکه استفاده از آن ها را در مناطق کم باد اقتصادی تر می کند. بطور کلی امریکا 3/8 میلیارد دلار برای 9/4 گیگاوات ظرفیت انرژی بادی جدید در سال 2014 سرمایه گذاری کرده است. درحال حاضر انرژی بادی 5 درصد از کل تقاضای برق آن کشور را تأمین می کند. اشتغال در بخش انرژی بادی نیز با 73 هزار شاغل در سال 2014 نسبت به 50 هزار و پانصد نفر در سال قبل شاهد جهش عمده ای بود.

   بر اساس این گزارش قراردادهای ساخت نیروگاه های بادی که در سال 2014 بسته شده اند در بلندمدت نسبت به نیروگاه های با سوخت گازی ارزان تر تمام می شوند و این آن چیزی است که چشم انداز انرژی بادی را تقویت می کند.

 

اطلاعات تکميلي

  • منبع: ماهنامه جهان سبز
  • حوزه کاربرد: محیط زیست و توسعه پایدار