ارزیابی اقتصادی ساختمان سبز

   ساختمان اداری بولیت در سیاتل امریکا که برق مصرفیش را خود تولید کرده، آب مورد نیاز را فراهم می کندو پسماندهای انسانی سرویس های بهداشتی را کمپوست می کند، توانست در ابتدای ماه آوریل 2015 لقب «ساختمان زنده» فوق پایدار را به خود اختصاص دهد.

   برای دریافت این گواهینامه که در سطح جهان به عنوان سخت گیرانه ترین برنامه ساختمان های سبز و پایدار شناخته شده است، این ساختمان شش طبقه ای32,5 میلیون دلاری باید طی آزمایش یک ساله، آن چه را که مدعی می شد از نظر محیط زیستی در این ساختمان در حال اجراست، ثابت می کرد.

   بعد از آن، بخش دشوار پروژه فرا می رسد: متقاعد کردن کارشناسانی که در سودآوری و توجیه اقتصادی سرمایه گذاری برای ساختمان های «تمام سبز» مانند ساختمان بولیت تردید دارند.

   بنیاد غیرانتفاعی بولیت، سازنده و مالک ساختمان اداری بولیت که در طبقه بالای این ساختمان مستقر شده، امیدوار است بتواند توسعه دهندگان، موسسات و دولت هایی را که نسبت به سرمایه گذاری در ساخت ساختمان های مشابه مردد هستند، مجاب کند. این امر ممکن است زمانی به مراتب طولانی تر از آنچه صرف اخذ گواهینامه شد، نیاز داشته باشد.

   تعیین ارزش بلند مدت ساختمان های تمام سبز، کار پیچیده ای است؛ به خصوص که زمان بسیار کمی از پیدایش این نوع ساختمان ها می گذرد. در چندین پروژه، بخشی از شکست اقتصادی به دلیل کمبوداطلاعات تاریخی (جهت مقایسه و کاهش خطا) رخ داده است. به گفته نیلز کُک (Nils Kok) : «پدیده تمایل ساختمان های بزرگ تجاری برای دریافت گواهینامه ممتاز یا لید پلاتینی LEED Platinum و یا بالاتر از آن، چنان نوظهور است که محققان زمان کافی برای ارزیابی عملکرد کوتاه مدت آن ها را در بخش اجاره و فروش مجدد نداشته اند.»

 

بازگشت سرمایه

   با این حال شواهد نشان می دهد در پروژه های ساختمان سبز با رتبه پایین تر، سرمایه گذاری در ساختمان های پایدارتر با بازگشت سرمایه همراه بوده است. در مطالعه ای که کُک و همکارانش در سال 2010 انجام دادند، دریافتند ساختمان هایی که موفق به کسب رتبه و گواهینامه لید طلایی LEED Gold شدند ارزش ساختمانشان بطور میانگین 20 درصد افزایش یافته است. کُک می گوید: «ما به این نتیجه رسیدیم که سبزتر بودن، موجب بالا رفتن ارزش اجاره و نیز ارزش خرید و فروش ساختمان می شود.»

   به عنوان یک پروژه آزمایشی، بررسی امکان فنی ساخت یک بنای اداری خودبسنده (از نظر تأمین انرژی، آب و...)، نشان داد که هزینه های پیش بینی شده بولیت 27 درصد بالاتر از هزینه های مشابه برای یک ساختمان معمولی است. دنیس هیز (Denis hayes)، بنیانگذار و مدیرعامل بولیت می گوید: « کار دشواری است که بتوان در مدت پنج سال، پروژه ای مانند بولیت را از نظر ظاهری هم خوب و زیبا ساخت.»

   البته او امیدوار است در خصوص سازمان ها، شهرداری ها، موزه ها و دانشگاه ها که ساختمان هایی ماندگار و منحصربفرد می طلبند، بتوان با سرمایه گذاری یکسان در این ساختمان ها، سود کافی طی چند دهه بدست آورد.

   به عنوان مثال، در سال 2014، صفحه های خورشیدی بولیت معادل 244000 کیلووات/ساعت انرژی تولید کردند که تنها 153000 کیلووات/ساعت از آن صرف ساختمان شد؛ این در حالی است که مازاد این انرژی خورشیدی (استفاده نشده) می تواند تأمین کننده انرژی مصرفی 8 خانه دیگر باشد. هِیز خاطر نشان می کند: «اگر در یکی از ابری ترین شهرهای امریکا، برای ساختمانی تجاری نیمه مرتفع امکان پذیر بوده که تبدیل به یک تولیدکننده انرژی خالص شود، پس شاید در هر جای دیگری هم این امکان وجود داشته باشد.»

   طراحی خاص این ساختمان نیز باعث شده تا نیاز انرژی آن 40 درصد یک ساختمان LEED Platinum و یا کمتر از 60درصد یک ساختمان انرژی صفر باشد.

   بر اساس ارقامی که در واقع بهتر از پیش بینی اولیه هستند، ذخیره انرژی این ساختمان چنان مطلوب است که بر اساس یک گزارش مالی جدید حتی اگر از تعداد کمتری صفحه خورشیدی و رو سازه فلزی کوچکتری هم استفاده می شد این ساختمان باز هم می توانست معیارهای مورد نیاز را برآورده کند.

   ذیگر برآوردهای اقتصادی، بصورت بحث برانگیزتری به اثبات رسیده اند. در سال 2014، به درخواست بنیاد بولیت، مطالعه ای موردی و جداگانه توسط Ecotrust صورت گرفت که نشان داد، شش مورد از ویژگی های بکار رفته در ساختمان بولیت، از مصرف کم انرژی گرفته تا استحصال آب باران می توانند 18,45 میلیون دلار منفعت عمومی در پی داشته باشند.

   برخی از ارقام متکی به مقدیر بحث برانگیزی هستند مانند حداکثر هزینه 200 دلار به ازای هر تُن انتشار ترکیبات کربن و یا مجموع سودی که طی 250 سال حاصل می شود؛ اما هِیز می گوید: ارتباط بین کربن منتشر شده از یک ساختمان و نتایج مالی اقتصادی ای که در پی دارد می تواند کمک کند تا برآوردهای اولیه بانک ها و توسعه دهندگان تغییر کند.

 

رونق ساختمان سبز

   کُک می گوید البته ساختمان های تمام سبز دارند ارزش پیدا می کنند. مشابه ماشین های الکتریکی گران قیمت Tesla مدل S که با استقبال بسیار خریداران خودرو مواجه شد. «این ساختمان ها غنیمت های مدرن هستند.»

   در مطالعه ای جداگانه، وی و همکارانش دریافتند که شرکت های حقوقی و مالی، دولت ها و شرکت های نفتی و گازی در بین مستأجرانی هستند که: «چنان خواستار اقامت در این نوع ساختمان ها هستندکه حاضرند اجاره ای بالاتر از قیمت واقعی ملک بپردازند. در واقع، حضور شرکت های مطرح در یک مجموعه، احتمال ریسک را کاهش داده و بهای فروش مجدد را افزایش می دهد به این ترتیب، در اکتبر سال 2014 ، منطقه PNC Place شهر واشنگتن با فروش ساختمان های با ارزش خود به ازای متری 11571 دلار، رکورد جدیدی در آن شهر ثبت کرد.

   رالف دینولا (Ralph DiNola) می گوید: صحبت از ساختمان های تمام سبز، دارد امری عادی می شود. طبق برآورد سازمان غیرانتفاعی وی، تعداد ساختمان های تجاری که صفر بودن انرژی خالصشان تأیید شده، بین سال های 2012 تا 2015 نزدیک به دو برابر شده اند و این در حالی است که تعداد ساختمان هایی که تخمین زده می شود در نهایت به این هدف (صفر شدن میزان انرژی خالص) برسند، چهار برابر شده است. دینولا می گوید: شواهد جمع آوری شده بیانگر آن است که طراحی های تمام سبزی که به درستی اجرا شده اند، می توانند هزینه های اضافی محتمل را به حداقل رسانده یا به طورکامل از بین ببرند و بصورت بالقوه نگرانی های مالی مربوطه را خنثی کنند.

   مدیر آژانس املاک همکار بانک PNC نیز می گوید: برج جدیدی که قرار است سپتامبر امسال در PlazaPNC  افتتاح شود، بدون افزایش قابل ملاحظه هزینه های ساخت، سبزتری آسمان خراش دنیا خواهد بود. البته برخلاف ساختمان کوچکتر بولیت، این برج 33 طبقه ای نمی تواند با فناوری موجود، رتبه انرژی صفر را به دست آورد. با وجود این، نمای شیشه ای دوجداره و دودکش خورشیدی این ساختمان تهویه طبیعی را بهبود می بخشد و همزمان، دیگر تسهیلات بکار رفته نیز می تواند مصرف آب و انرژی را به ترتیب 77 درصد و50 درصد کاهش دهد. ما بر این باوریم که با ساختن سبزترین آسمان خراش جهان، می توانیم نام پیتسبورگ را روی نقشه پر رنگ تر کنیم. ما جسارت کردیم و امیدواریم دیگران آن را به مرحله ای بالاتر ارتقا دهند.

اطلاعات تکميلي

  • منبع: ماهنامه جهان سبز
  • حوزه کاربرد: محیط زیست و توسعه پایدار