تعيين تلفات انرژی کوره‌ها

   تلفات عمده انرژی در کوره ها شامل اتلاف حرارت از گازهای خروجی دودکش و تلفات تشعشعی است.

 تلفات حرارتی گازهای خروجی دودکش

   بخش عمده تلفات انرژی در کوره ها مربوط به گازهای احتراق خروجی از دودکش است که مقدار آن را می توان بر مبنای رابطه زیر محاسبه نمود:

 Untitled_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy.jpg                                                                                                 

 

که در این رابطه Untitled1_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy.jpg دبی جرمی گازهای دودکش، ظرفیت گرمای ویژه گازهای دودکش (که معمولاً  Untitled4_copy_copy_copy_copy.jpg24/0 در نظر گرفته می شود) و اختلاف دمای Untitled5_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy.jpg گازهای دودکش با دمای محیط است. ازطرفی:                                                                                             

   Untitled6_copy_copy.jpg                                                                              

 

 

که EA درصد هوای اضافی است و Untitled7.jpg نیز با توجه به نوع سوخت به ازای واحد جرم سوخت از رابطه زیر محاسبه می گردد:

                  Untitled8.jpg        
                    

در این رابطه Untitled9.jpg وUntitled10_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy.jpg درصد وزنی کربن، هیدروژن، اکسیژن و گوگرد در سوخت مورد استفاده است. ضمن شبیه سازی کوره، عملاً دبی جرمی گازهای احتراق و نیز تلفات گازهای احتراق خروجی دودکش مشخص می‌شود و نیازی به محاسبه آن نیست.

تلفات تشعشعی و جابجایی کوره

محاسبه تلفات تشعشعی مستلزم اطلاع داشتن از دمای سطوح خارجی کوره و دمای محیط است. محاسبه تلفات تشعشعی و جابجایی کوره از رابطه(2-5) صورت می گیرد:

 Untitled11_copy_copy.jpg

 

که در این رابطه a برای دیواره های جانبی 2/2، برای سقف 5/2و برای کف کوره 5/1 است. دمای سطح خارجی کوره، دمای محیط (بر حسب درجه سانتیگراد) و ضریب نشر است. ضریب نشر برای سطح خارجی کوره که از جنس کربن استیل است، برابر با 8/0 در نظر گرفته می‌شود.

به منظور اندازه‌گیری دمای سطح خارجی كوره‌ها، با استفاده از دستگاه تصویر بردار حرارتی مدلtesto 875 از كلیه سطوح حرارتی كوره‌ها عكسبرداری می شود كه برای نمونه تعدادی از این عكس‌ها در شكل‌های زیر آمده است.

Untitled12_copy.jpg

بعنوان مثال میزان تلفات تشعشعی و جابجایی به ازای واحد سطح دیواره‌های جانبی و سقف كوره یک واحد فورفورال، درجدول ارائه شده است. براساس اندازه گیری های صورت گرفته متوسط دمایی سطوح جانبی كوره 30درجه سانتیگراد و متوسط دمایی سقف كوره 70 درجه سانتیگراد در نظر گرفته شده است.

محاسبه تلفات تشعشعی کوره‌های واحد فورفورال

Untitled94.jpg

با شرایط حاضر وضعیت عایقهای حرارتی این کوره‌ها مناسب ارزیابی می گردد.

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: مدیریت و بهینه سازی مصرف انرژی در کوره ها