راه کارهای متداول بهینه سازی بویلرها در صنعت

   بویلرها تجهیزات پرکاربردی هستند که در صنابع مختلف از جمله سیتم های سرمایشی-گرمایشی ساختمان های مسکونی،اداری و تجاری، صنایع غذایی، صنایع پتروشیمی، پالایشگاه ها، نیروگاه ها، کارخانه سیمان، چوب، چرم سازی و سایر موارد مشابه مورد استفاده قرار می گیرند.

   بویلر در واقع دستگاهی است که در اثر احتراق سوخت در آن حرارت تولید شده و این حرارت به سیال عامل درون آن که معمولا آب است منتقل می شود. بویلرها برای تولید بخار و یا اب داغ استفاده می گردند.

   از آنجایی که دما و فشار کاری بویلر بالا است اتلاف حرارت چشم گیری را نیز دارا می باشند. از این رو به عنوان یکی از تجهیزات مورد قبول برای ممیزی انرژی شناخته می شوند. در این مطلب برخی از روش های متداول بهینه سازی انرژی در بویلرهای چه از نوع بخار و چه از نوع آب داغ بیان شده اند.

   بویلرها پتانسیل قابل قبولی برای ممیزی انرژی و کاهش اتلاف انرژی دارند. بهینه سازی بویلرها به روش های مختلفی امکان پذیر است که به شرح زیر می باشند:

1. پیش گرم کردن هوای احتراق به کمک حرارت اتلافی (22 C کاهش دمای دود خروجی می تواند در حدود 1% راندمان بویلر را افزایش دهد).

2. در بویلرهای بزرگ، بهتر است از فن های مکش هوا با موتورهای سرعت متغیر استفاده گردد. همچنین فن های جریان متغیر نیز در اولویت می باشند.

3. در صورت امکان و داشتن مجوز می توان از مواد زائد و زباله ها به عنوان سوخت استفاده کرده و سوزانده شوند.

4. تانک های ذخیره آب داغ، روغن داغ و مواد نفتی و سوخت می بایست عایق کاری شوند.

5. مشعل ها، نازل ها و صافی ها و سایر اجزای بویلر همواره باید تمیزکاری شوند.

6. انتخاب گرمکن های روغن در بویلرها می بایست متناسب با دمای روغن (دمای جوش و تبخیر) باشد.

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: مدیریت و بهینه سازی مصرف انرژی در بویلرها